Rekurzeme.lv ARHĪVS

Grobiņas un Liepājas skolēni vēlas, lai ES sniedz jauniešiem vēl lielāku atbalstu

ReKurZeme, portāls

2012. gada 28. septembris 10:41

203
Grobiņas un Liepājas skolēni vēlas, lai ES sniedz jauniešiem vēl lielāku atbalstu

Grobiņas ģimnāzijā 27. septembrī notika simulācijas spēle “Kā Eiropas Savienībai veidot dialogu ar jauniešiem – ES pilsoņiem?”. Tajā piedalījās ap 50 skolēni un skolotāji no Grobiņas ģimnāzijas, Liepājas A. Puškina 2. vidusskolas un J. Čakstes Liepājas pilsētas 10. vidusskolas, informē organizatori.

Jauniešu uzdevums bija, iejūtoties dažādās lomās, vienoties, kādi pasākumi būtu jāīsteno Latvijas ES prezidentūras laikā 2015. gadā. Projekta eksperte Kristīne Gailīte atzīmē: “Strauji tuvojas Latvijas ES prezidentūra, turklāt nākamais gads ir Eiropas Pilsoņu gads. Eiropas Savienībai ir jākļūst tuvākai tās pilsoņiem, un jaunieši ir ļoti būtiska mērķa grupa. Gan mums Eiropas Kustībā Latvijā, gan arī citiem ekspertiem un politikas veidotājiem ir svarīgas pašu jauniešu domas par to, kas viņus uztrauc un kādus jauninājumus viņi gribētu redzēt no ES puses, kā arī tas, ko jaunieši paši ir gatavi darīt.”
 
Kur jaunieši vēlētos investēt ES resursus? Grobiņā kā viena no galvenajām prioritātēm izvirzījās izglītība un jauniešu konkurētspēja darba tirgū. Skolēni rosina sniegt lielāku atbalstu jauniešu biznesu plānu izstrādei profesionāļu vadībā un īstenošanai, sadarbojoties ar skolām un biznesa pārstāvjiem no visas Eiropas.

Tāpat jaunieši uzskata, ka ir vajadzīgas starpvalstu sadarbības nometnes ar profesionālo ievirzi, kur jaunieši kopā iegūtu praktisko pieredzi. Izglītības jomā, piemēram, būtu jāpanāk vispārējā atestātu un diplomu atzīšana ne tikai Eiropas Savienības ietvaros, bet arī plašāk pasaulē, kā arī jāuzlabo skolēnu dzīves apstākļi – sākot ar bezmaksas pusdienām skolā vai vismaz veselīgām uzkodām un beidzot ar nodrošinātām dzīves vietām ārzemēs.
 
Ļoti pozitīvu novērtējumu izpelnījās arī pati simulācijas spēle kā metode, lai iesaistītu jauniešus, ļautu viņiem sadarboties un radīt jaunas idejas. Vairākkārt skanēja priekšlikumi gan no pašu dalībnieku puses, gan skolotāju puses, lai šādi pasākumi par ES tēmām tiktu rīkoti biežāk. Daži skolēnu minētie ieguvumi – “politisko attiecību pieredze”, “jaunas zināšanas par situāciju Latvijā un ES”, “labi pavadīts laiks un sadarbība ar citiem skolēniem”.

Projekta otrā eksperte, Diāna Potjomkina, secina: “Izglītībai par Eiropas Savienību ne obligāti jābalstās sausos faktos. Iejūtoties dažādās lomās (jaunieši, izglītības iestādes, ES institūcijas, mediji, uzņēmēji), skolēni iemācās skatīties uz problēmu no dažādām pusēm, sadarboties un meklēt visiem vēlamus risinājumus.”
 
Biedrība “Eiropas Kustība Latvijā” (EKL) līdz šī gada novembrim īstenos Sabiedrības integrācijas fonda atbalstīto projektu “Jaunieti, esi aktīvs pilsonis Eiropā!”, aicinot skolēnus kļūt aktīvākiem, veicinot latviešu un cittautiešu jauniešu eiropeisko un pilsonisko identitāti un savstarpējo sadarbību.

EKL rīkotās radošās darbnīcas un simulācijas spēles tiks veltītas Latvijai un ES aktuālām tēmām – Eiropas Pilsoņu gadam (2013.) un Latvijas prezidentūrai ES Padomē (2015. gada pirmā puse). Projektā ir paredzēts iesaistīt septiņu pilsētu skolēnus, kopā rīkojot sešus pasākumus. Idejas un pasākumu rezultāti tiks nosūtīti atbildīgajām Latvijas pārvaldes institūcijām un nozares organizācijām, kā arī izmantoti turpmākajā EKL darbā.