Rekurzeme.lv ARHĪVS

Biznesā inovācijas nāk ar pieredzi

VALIJA BELUZA

2015. gada 27. jūlijs 07:00

1452
Biznesā inovācijas nāk ar pieredzi

Uzņēmums “Liepaja Bulk Liner” ir viens no pilsētā jaunākajiem, kurš šogad saņēmis Liepājas domes atbalstu mazo un vidējo uzņēmu projektu konkursā. Galvenokārt tiek ražotas jūras pārvadājumu konteineriem nepieciešamās “oderes” – lieli polietilēna maisi, ko kravas pasargāšanai pirms iekraušanas ievieto konteinerā. Papildus top arī iepakojums, ko nozares profesionāļi sauc par “bigbagiem” jeb maisiem pārtikas un nepārtikas vielu uzglabāšanai un pārvadāšanai. Taras šūšanas darbus veic uzņēmuma partneri Lietuvā.

Konkurē elastīgi
Ražošanas telpā ir milzīgs polietilēna griešanas un kausēšanas galds, kas pielāgots 20, 30 un 40 pēdu konteineru izmēriem. Savukārt “bigbagu” parametrus nosaka klienta vēlmes un tehniskās prasības. Tie var būt no 90 centimetriem līdz 2 metriem augsti un atšķirties arī pēc izturības.
“Mums tādu standarta produktu īsti nav, ražojam pēc konkrēta klienta tehniskajām prasībām. Mērķauditorija lielākoties ir juridiskas personas: stividorkompānijas, kas sniedz ostas pakalpojumus, graudu termināļi, minerālmēslu ražošanas uzņēmumi, kā arī PET granulu ražotāji,” stāsta SIA “Liepāja Bulk Liner” līdzīpašnieki Guntis Šalts un Ingus Palapis.
“Kaut arī šī nav mūsu izgudrota lieta, Austrumeiropā līdzīgu ražotāju nav, ir partneri. Konkurējam ar uzņēmumiem Ķīnā un Indijā, kā arī rēķināmies ar tirgotājiem Latvijā, kas realizē Austrumu zemēs ražoto produkciju. Cenas ziņā varbūt neesam lētākie, bet noteicošais ir risinājumi, ko piedāvājam. Katram klientam ir savi kravas iekraušanas un izkraušanas veidi, kas nosaka produkta specifiku. No Ķīnas iespējams pasūtīt tikai lielus apjomus, turpretī mēs esam fleksibli – varam dienā ražot četrus dažādus produkta veidus un piegādāt tos salīdzinoši īsā laikā. Ir bijis, ka saņemam klienta zvanu piektdienas vakarā, ka vajag jau svētdien, un mēs esam gatavi. Tādā brīdī klients pat neskatās uz cenas faktoru.”

Jātic, ka izpletnis atvērsies
““Liepājas papīra” vecajā ražošanas korpusā telpas ņēmām ar rezervi – lai būtu, kur izplesties. Daudz ko nosaka tirgus apstākļi un pasaules politiskā situācija un tas, ko paši mācāmies, bet gribam to paveikt vēl šā gada laikā. No Eiropas un Krievijas attiecībām neesam tieši zaudētāji, tomēr tās skar mūsu klientus. Piemēram, daudzas ostas kravas tiek novirzītas ne vairs no Igaunijas termināļiem, bet caur Pēterburgu.”
Uzņēmējdarbībā ne viss iet gludi, sapratis I. Palapis un uzsver, ka vadītājam jāuzņemas atbildība gan par savu darbību, gan attiecībām ar klientiem, gan darbiniekiem. “Tas dod ikdienišķo stresu, bet arī brīvību. Neviens neskatās, cikos ieradies darbā vai aizej. Bet jāspēj arī pārvarēt bailes, tāpat kā lecot izpletni. Kad esi nostājies lidmašīnas durvīs, zini, ka izpletnis var atvērties, baudīsi skaistu skatu un viss būs kārtībā. Bet kas būs, ja neatvērsies? Nedaudz avantūristam jābūt!” salīdzina I. Palapis. Studējot bijuši nelieli mēģinājumi šajā jomā, pieredze klientu apkalpošanā gūta, strādājot bankā.
“Nav jāklausās tajos, kas liek spiest uz inovācijām. Tas atbaida, liekot izdomāt kaut ko pilnīgi jaunu. Ja mēs būtu gaidījuši kādu superinovāciju, diez vai šeit sēdētu. Jāsāk darīt, inovācijas atnāks ar pieredzi,” pārliecināts liepājnieks.

Inkubējot citus, “aizdegas” pats
Ideja par uzņēmuma radīšanu piederot partneriem Anglijā. “Pirms trīs gadiem satikām Mārtiņu Dāli, kurš pašlaik dzīvo un strādā Liepājā. Sākām kalkulēt un palēnām sapratām, ka zem idejas ir arī cipari un šis bizness var būt interesants no finansiālā viedokļa. Tā kā iesaistīts roku darbs, šīs nozares pārstāvji savas ražotnes pārvirza uz Austrumeiropu. Arī klienti ir no Polijas, Somijas un Krievijas.
Tālāk jau meklējām risinājumus ar konkrētiem partneriem Anglijā. Uzņēmums dibināts 2013. gada beigās, pagāja gads personāla atlasīšanai un apmācībai, telpu sakārtošanai, iekārtu uzstādīšanai, pārdošanas noregulēšanai. Ieguldīti gan trīs līdzīpašnieku līdzekļi, gan Latvijas finanšu institūcijas “Altum” piešķirtais kredīts. Ražošana notiek kopš pērnā oktobra, un to nodrošina septiņi darbinieki, ieskaitot vadību, skaidro I. Palapis.
Samērā veiksmīgo startu, šķiet, ietekmējis fakts, ka I. Palapis bijis Kurzemes Biznesa inkubatora (KBI) cilvēks no tā tapšanas līdz brīdim, kad saprasts “gribu strādāt savā labā”.
“Mums varbūt nav vajadzīgs atbalsts pamatlietās, lai uzvirzītu uz takas, jo uzņēmuma vadītājs, reizē mentors un konsultants ir Guntis Šalts, kuram ir pieredze ar citiem biznesiem. Tomēr jaunam uzņēmumam būtisks ir jebkurš finansiālais atbalsts, kas palīdz nosegt, piemēram, grāmatvedības pakalpojumus, tādējādi atslogojot naudas plūsmas.”
KBI lomu firmas līdzīpašnieks salīdzina ar ģitāras spēli – teorētiski to var apgūt pašmācības ceļā vai arī ar skolotāju. “Mūsu vecākiem, vecvecākiem diemžēl nav tādas pieredzes, lai viņi būtu padoma devēji uzņēmējdarbībā. Vairumā gadījumu, kad jauns cilvēks paziņo par vēlmi iet biznesā, viņam saka: “Traks esi?!” KBI parāda un palīdz strukturēt biznesa modeļus, atrast partnerus un finansējumu, palīdz noticēt sev.”