Rekurzeme.lv ARHĪVS

Ražo elites klases akustiskās sistēmas

VALIJA BELUZA

2015. gada 19. augusts 07:00

719
Ražo elites klases akustiskās sistēmas

Uzņēmuma “S.O.E” jeb Sound of Eden pamatnodarbošanās ir akustisko sistēmu – skandu – izstrāde un ražošana. Vaļasprieks par biznesu izaudzis pamazām, bet mērķtiecīgi.
Pirmie divi gadi bija smagi, atzīst uzņēmuma īpašnieks Edijs Apenītis. Sarunas gaitā tiks pieminēts termins “High End”, ar ko apzīmē skaņu pastiprināšanas tehnikas elites klasi.

Klienti – mūzikas “feinšmekeri”
Kad ar skaņu pasauli sāk nodarboties, tas pārvēršas dzīvesstilā, no kura vairs nevar tikt ārā. “Laiku pavadu kopā ar cilvēkiem, kurus tas interesē. Un ar mūziku,” neslēpj skandu ražotājs.
“Paši mūziķi “pa lielam” mūziku klausās savādāk: viņiem nav svarīgas visas instrumenta skaņas, piemēram, kā velk lociņu vijolei vai konkrēta dziedātāja balss nianses, viņiem svarīga ir melodija. Mani klienti grib dzirdēt pilnībā visu, kas notiek ieraksta brīdī. Lai klausoties būtu sajūta, ka esi koncertā pašā priekšā. Galvenā doma – mājās atnākot, tu viens apsēdies, ieslēdz aparatūru, un dzīvais ieraksts skan tikai tev.”
“Mūzikas baudītāji pērk akustiskas, elektroniskas iekārtas, meklē un klausās dažādās studijās veiktus ierakstus – lai ne tikai pilnīgāk tos izbaudītu, bet arī lai vērtētu koncerta skaņu inženierus. Pēc tam tiek apspriestas tendences skaņu režisūrā un kopējā noformējumā,” E. Apenītis stāsta par saviem klientiem.
“Populārāk tas ir Rietumeiropā – Lielbritānijā un Vācijā. Minhenē ik gadu notiek pasaulē lielākā audio tehnikas izstāde “High End MOC Munich”. 2014. gadā Sound of Eden piedalījās izstādē “The Bristol Show” Lielbritānijā,” stāsta uzņēmuma vadītājs. “Izstāde tika organizēta Bristoles viesnīcā “Marriott”, kurā katrs izstādes dalībnieks varēja izvēlēties izvietot savu produkciju vai nu šīs viesnīcas numuriņā, vai stenda vietā. Tas nebija lēti, jo bija jāsedz gan dalības maksa, gan arī jātransportē uzņēmuma izstrādātie izstādes eksponāti par uzņēmuma līdzekļiem.”

Izvēlas labāko
Telpā, kur sarunājamies, atrodas divas skandas, kuras katra ir metru septiņdesmit augstas. Katrā skandā ir seši skaļruņi uz priekšu, viens – uz aizmuguri. “Lielajai skandai ir četras joslas. Mazais skaļrunis veido augstās frekvences, nākamais skaļrunis vidus diapazonu, midbass nodrošina basa instrumentu skaņu un zemo vokālu, bet subbass atskaņo tikai zemās frekvences.” Sound of Eden izmanto skaļruņus, kas ir ražoti Vācijā un Dānijā.
Lielāka skaņas apjoma iegūšanai midbass un subbass tiek dubultots. Līdz ar to labi dzirdams katrs mūzikas instruments, un sajūta līdzīga kā koncertā – vokāls stāv priekšā, bet instrumenti – katrs savā vietā.
Lai klausītājs iegūtu maksimālu skaņas baudījumu, ir obligāti jāapstrādā telpa, lai tai būtu atbilstošs akustikas noformējums. “Tāpēc ir ražotāji, kas tirgū piedāvā skaņas absorbentus, kliedētājus, jo arī mājas koncertzālē nepieciešams telpas akustiskais noformējums,” skaidro grobiņnieks.
“Kas fascinē pie Sound of Eden atnākušos cilvēkus? Viņi var ņemt līdzi savus ierakstus un arī savas skandas un, klausoties savus līdzpaņemtos ierakstus, kurus paši ļoti labi pārzina, salīdzināt savu skandu un Sound of Eden ražoto skandu skaņas atšķirības. No skandām atkarīgs, vai skaņa būs trīsdimensionāla vai plakana, cik liela būs skaņas izšķirtspēja un cik tā būs plaša, kā piepildīs telpu. Protams, skaņu ietekmē arī konkrētā ieraksta kvalitāte un operatora ieguldītais darbs tā tapšanā,” skaidro ražotājs.
“Ražojot High End skandas, ir svarīgs ne tikai pats skanējums, bet arī skandām izmantotais korpuss. Diemžēl Liepājā bija ļoti grūti atrast korpusa ražotājus, kas atbilstu kvalitātes prasībām, jo korpusam ir jābūt ideāli precīzam, labi nopulētam, nolakotam – lai šāda līmeņa izstrādājums izskatītos perfekti. Pašlaik sadarbojos ar vienu Rīgas uzņēmumu.”

Budžeta un elitārā klase
“Man ir desmit gadus vecāks brālis Ingus, viņš savulaik klausījās mūziku, un es klausījos kopā ar viņu. Krievu un Eiropas estrāde, vecais amerikāņu roks. Kad brālis aizbrauca uz Rīgu studēt, attīstīju mūzikas klausīšanos patstāvīgi un kļuvu par nopietnu klausītāju.”
Saprotot, ka veikalā nevar nopirkt tādas skandas, kādas vēlas – savādāku formātu, labāku cenu attiecībā pret kvalitatīvu izpildījumu – tika meklēts risinājums, skaidro E. Apenītis.
Grobiņniekam biznesa ideja radusies, meklējot informāciju un mēģinot uztaisīt skandas pašam. Viss sākās ar vienkārša formāta skandām un platjoslas skaļruņiem. Kādu brīdi E. Apenītis darbojies kopā ar labu draugu, un nonākuši pie atziņas, ka vienkāršie risinājumi nesniedz cerēto. Sekojis daudzjoslu izpētes process.
“Ceļa sākums nebija saulains, pirmos divus gadus apgrozījums bija ļoti mazs. Pašreiz pakāpeniski attīstāmies, bet paļauties tikai uz Latvijas tirgu nevaram, jo uzņēmuma piedāvātais produkts nav pirmās nepieciešamības prece. Šajā uzņēmējdarbības jomā ir grūti, jo High End ražotāju un produkcijas ir daudz. Ja ir vēlme ražot un piedāvāt tirgū augstākās kvalitātes produktus, tad jāizmanto augstākās kvalitātes komponentes, kas būtiski sadārdzina gala produkta cenu.”
Pašlaik tiek izstrādāti projekti klientiem Lielbritānijā un Beļģijā. Notiek sarunas ar Lietuvas skandu tirgotājiem. Diemžēl vēl nav sadarbības ar Vāciju, bet pie pozitīvas virzības uzņēmums varētu piedalīties izstādē Minhenē. Dalību iepriekšējā izstādē Bristolē palīdzēja finansēt LIAA (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra).
Biznesa uzsākšanai kredīts nav ņemts, daļu līdzekļu nodrošinājis KBI (Kurzemes Biznesa inkubators). “Ja ir reāla biznesa ideja, tad, manuprāt, LIAA un KBI ļoti palīdz tālākas idejas realizēšanai,” secina E. Apenītis.
Pavisam drīz sāks darboties SIA “S.O.E” mājaslapa. Līdzās standarta modeļu ražošanai veidojas sadarbība ar vācu uzņēmumu, kas ražo populārus un elitārus skaļruņus, cena svārstās no 300 līdz 860 eiro par vienu. Uz to bāzes tiek izstrādāti jauni skandu modeļi ar specifisku akustisko sistēmu izpildījumu, kam ir pieprasījums Lielbritānijā un Beļģijā.
“Tā kā esmu ieguvis maģistra grādu grāmatvedībā augstskolā “Turība”, pēc tam pabeidzis Rīgā uzņēmējdarbības un mārketinga bakalaurus un maģistru, man ir vieglāk. Dzīvesbiedre Līga ir finansiste, maģistrus pabeidzām kopā, viņa man palīdz ar idejām. Tuvinieku morāls atbalsts ir svarīgs jebkurā biznesā.”