Rekurzeme.lv ARHĪVS

Izbauda rallija "Kurzeme" jubilejas ballīti

ULDIS DOBELIS

2015. gada 31. augusts 07:00

1747
Izbauda rallija "Kurzeme" jubilejas ballīti

Ar Igaunijas spēcīgā jaunā rallista Sīma Plangi uzvaru noslēdzās Ātruma festivāla – rallija “Kurzeme” – 50 gadu jubilejas svinības. Rallija pirmā diena ļoti neveiksmīga bija liepājniekiem, kad kūleņus apmeta Renārs Francis un avarēja arī mājinieku cerība Mārcis Ķenavs.

Pēc rallija pirmās dienas, kad sportisti sacentās Bunkas un Priekules apkaimē, vadībā izvirzījās igaunis Sīms Plangi. Viņš par nepilnām astoņām sekundēm apsteidza Jāņa Vorobjova ekipāžu, bet 13 sekundes atpalika Jānis Berķis. Favorītu pulkā bija arī Mārcis Ķenavs, taču viņš avarēja trešajā ātrumposmā. Jau pirmajā dopā skatītājos palika Renārs un Gunārs Franči. Ekipāža Bunkā, kādā no līkumiem, nobrauca no ceļa un apmeta vairākus kūleņus.

Nokavē līkuma nolasīšanu
Franču ekipāža otrajā dienā vairs nestartēja, bet M. Ķenava automašīna tik daudz necieta, un ekipāža otrajā dienā izgāja uz starta. Tai pat izdevās uzrādīt ātrāko laiku 11. ātrumposmā. “Mazliet sakļūdījāmies. Bija ļoti sarežģīta vieta, ļoti ātra. Stūrmanis mazliet nokavēja ar līkuma nosaukšanu. Tad izvēlējāmies labāk braukt pļavā nekā kokos. Ar 170 kilometriem stundā lielu ātrumu noskrējām no ceļa. Pa lauku slīdējām un beigās apgāzāmies. Mašīna tik traki necieta,” par rallija pirmajā dienā piedzīvoto avāriju stāsta M. Ķenavs.
Viņš norāda, ka ekipāža sestdien ar jaunu sparu devās trasē, jo gribēja labi pavadīt laiku un parādīt, ka spēj braukt ātri. Ātrs braukšanas temps jau tika noķerts otrās dienas pirmajā dopā Dunalkā. Pēc tam sekoja šaurāki ceļi, kuros ekipāža pēc avārijas nejutās tik droša. Uz pēdējiem trim, četriem ātrumposmiem jau atkal bija atgūta pārliecība.
M. Ķenavs atzīstas, ka viņam Vecpils ir mīļākais ātrumposms, tāpēc bija sajūsmā, ka 8. un 11. ātrumposmā to varēja izbraukt pilnā, tradicionālā garumā. “Uz pēdējo ātrumposmu nolēmām, ka jāpieliek, jāriskē. Es ceru, ka būs nofilmēts moments, kur mēs metrus simts vienkārši krusteniski šļūcām pirms Stroķacs krustojuma. Likās, ka nepaspēsim iegriezt iekšā, bet iegriezām,” stāsta M. Ķenavs. Viņš rallija “Kurzeme” 50 gadu jubilejas reizē jutās kā lielā ballītē, kad visa pilsēta svinēja Baltijas vecākā rallija apaļo jubileju.

Gūst daudz emociju
Rallija otrajā dienā galvenā cīņa par uzvaru absolūtajā vērtējumā noritēja starp S. Plangi un J. Vorobjovu. S. Plangi visa rallija laikā ne uz mirkli neatdeva vadību saviem sīvākajiem konkurentiem, uzvarot ar 11,34 sekunžu pārsvaru.
“Sacensību pirmajā dienā iekrājām labu pārsvaru, ko rallija turpinājumā izdevās noturēt. Protams, braucām ļoti ātri, un vēlos pateikties Jānim Vorobjovam par skaisto cīņu abās rallija dienās,” pēc finiša sacīja S. Plangi.
Tikmēr J. Vorobjovs atzina, ka cīņa ar S. Plangi bija ļoti sīva, bet igaunis tiešām ir ļoti jauns un kvalitatīvs braucējs, ko apliecināja jau Eiropas čempionāta laikā un tagad vēlreiz apstiprināja arī “Kurzemē”. “Labas cīņas un daudz emociju,” pieveicot “Kurzemes” ralliju, secina J. Vorobjovs. Viņš pēc pērn rallijā “Latvija” piedzīvotās smagās avārijas pamazām atgūst ātrumu. Uz Liepāju ieradās tikai ar vienu domu – uzvarēt. “Ātrumposmi bija ļoti labi. Šauri un plati ceļi, vispusīgs rallijs,” vērtē pieredzējušais sportists.
Svinīgajā apbalvošanā uz goda pjedestāla trešā pakāpiena sajūsmināts kāpa Jānis Berķis. Vēlāk vakarā kļuva zināms, ka, saskaņā ar Tehniskās komisijas ziņojumu par fināla pārbaudi, žūrijas komisija nolēmusi izslēgt no rallija “Kurzeme” sacensībām ekipāžu J. Berķis/Edgars Čeporjus. Trešā vieta absolūtajā vērtējumā tika Gunta Lielkāja ekipāžai.

Grib vēl trešo dienu
Liepājniekiem par prieku uz goda pjedestāla tika arī 15 gadus vecais mājinieks Mārtiņš Sesks ar stūrmani Māri Kulšu, izcīnot trešo vietu Latvijas čempionātā “LRC3” ieskaitē. M. Seskam šis bija otrais goda pjedestāls pēc kārtas Latvijas čempionāta posmos, un šāds sniegums ļāva jaunietim pacelties uz sesto vietu Latvijas čempionāta kopvērtējumā, tikai par vienu punktu atpaliekot no ceturtās vietas.
“Esmu apmierināts. Braucām savā tempā, lieki nekur neriskējām, bet nebijām arī lēni pašās beigās. Lēnām kāpām pa vietām augšā,” stāsta M. Sesks. Viņš norāda, ka nebija grūti pabraukt, jo ātrumposmi bija ļoti ritmiski un ātri.
“Bija jāizbauda šis pasākums. Divas dienas paskrēja tik ātri. Ja būtu vēl trešā, es būtu tikai par,” stāsta M. Sesks.
“Kurzemes” laikā notika arī Latvijas rallijsprinta čempionāta posms. Tajā absolūtajā vērtējumā uzvarēja Edijs Bergmanis/Edgars Grīns. Uz goda pjedestāla otrā pakāpiena savā klasē tika Edgars Enkurs, kuram stūrmaņa pienākumus pildīja liepājnieks Juris Kantāns.
Diemžēl rallija “Kurzeme” 50. jubilejas reize neizpalika bez ļoti smaga negadījuma.
Īsi pirms rallija 11. ātrumposma finiša smagu avāriju piedzīvoja Ukrainas ekipāža Jurijs Kočmars/Sergijs Kovals, un sportisti tika nogādāti slimnīcā. Braucēju veselības stāvoklis ir stabils, un viņi atrodas mediķu uzraudzībā, informē sacensību preses sekretārs Dzintars Hmieļevskis.

Latvieši – leģendārākie braucēji
Ātruma festivāla – rallija “Kurzeme 2015” – laikā notika arī Rallija leģendu cīņa, kas Vecpils autokrosa trasē un Liepājas pilsētas ātrumposmā izvērsās ļoti spraiga. Rallija “Kurzeme” dibinātāja Mārtiņa Seska ceļojošo kausu izcīnīja Latvijas komanda, kurā startēja tādi leģendāri braucēji kā Ivars Caune, Andris Kārkliņš un Agris Staņevičs.
Otro vietu izcīnīja Igaunijas komanda, ko pārstāvēja Margus Muraks (Margus Murakas), Raido Rītels (Raido Rüütel) un Krievijas rallija čempions Staņislavs Grjazins (Ста­ни­слав Грязин), savukārt trešajā vietā palika Lietuvas rallija leģendas – Eugenijs Tumaļavičs (Eugenijus Tumalevičius), Rolands Mackevičs (Rolandas Mackevičius) un Egidijs Paulausks (Egidijus Paulauskas).
Rallija leģendu cīņa noritēja divos posmos. Pirmajā posmā Vecpils autokrosa trasē uzvarēja lietuvieši, kuri līdz ar to izcīnīja grants karaļu titulu, bet trešajā vietā palika igauņu braucēji.
Rallija veterāni pēc svinīgās apbalvošanas neslēpa emocijas un atzina, ka Rallija leģendu cīņa bija lieliska iespēja atkal satikt savus cīņubiedrus, ar kuriem cīnījušies pirms 20 un 30 gadiem.
“Īsts pilots, ja ierauga sev priekšā stūri, viņš brauc tik ātri, cik vien iespējams, neskatoties ne uz ko,” sacīja A. Kārkliņš.
Rallija leģendu cīņā sportisti startēja ar vienādām aizmugures piedziņas “Ford Escort MK2” automašīnām, kas ražotas aizvadītā gadsimta 70. gados un savā laikā bija vienas no labākajām rallija automašīnām. To jauda pārsniedz 200 zirgspēku, tādēļ pat titulētajiem Rallija leģendu cīņas dalībniekiem bija krietni jāpapūlas, lai sasniegtu maksimāli labāko rezultātu.