Ražos "zaļu" alternatīvu plastmasas braucamrīkiem
Pēc daudziem gadiem Imants Martinsons, iespējams, ar smaidu atcerēsies sava biznesa aizsākumu un mazuli, kurš iedvesmojis pievērsties ekoloģisko bērnu mašīniņu ražošanai. Bet pašlaik SIA “Pauks” ir pavisam jauns – šā gada maija beigās dibināts – uzņēmums.
“Pašam nebija iespējas ar moto, auto sportu nodarboties, varbūt tāpēc uz to velk,” pasmaida firmas vadītājs.
Ar un bez pedāļiem
“Doma radās mūsu draudzīgajā ģimenē, kad brālim piedzima dēliņš Mārcis. Pašam man bērnu nav, bet radinieks jau ir braucējs. Sapratu, ka daudz kas šodien ir pieejams, arī bērnu mašīnas, bet galvenokārt no plastmasas. Sekoja lēmums pamēģināt uzmeistarot kaut ko interesantu, ekoloģisku. Bet, ja spert pirmos soļus, kāpēc to uzreiz nedarīt nopietni?” sākumpunktu atceras SIA “Pauks” direktors I. Martinsons.
Vispirms tapušas skices, internetā smeltās idejas salāgotas ar reālajām iespējām, jo galvenā doma bijusi izmantot tieši koku. Pirmā – pamatmodeļa angliskais nosaukums ir “Racer P1”, lai rallija piegarša. Faktiski mašīna atgādina ratiņus, kuros bērniņš sēž iekšā un mamma vai kāds cits viņu vizina. Lielāki bērni divatā var raļļot, kas ir daudz jautrāk, vai arī laisties lejup no kalniņa. Ar auklu iespējams braucamrīku pastūrēt, jo riteņi ir regulējami. Bremzēšana notiek ar kājām, apstāšanās – kad beidzas inerce.
Otrajai versijai “Go-cart P1” tāpat izmantota autosporta terminoloģija. Kā jau kartinga mašīna tā ir mazliet sarežģītāka – ar pedāļiem. Bērns sēž kā īsts rallists un pats var mīties vēlamajā ātrumā un virzienā. Lai pilnveidotu produktu, ražotājam vēl daudz kas padomā, piemēram, slēgta konstrukcija.
“Pirmā mašīna varētu būt interesanta aptuveni trīs gadus veciem zēniem un meitenēm, bet modelis ar pedālīšiem – mazliet vecākiem. Jāskatās, protams, individuāli, cik tam ir gatavs konkrētais bērns.”
Spiež uz ralliju un ekoloģiju
“Produkta pievienotā vērtība ir tā “zaļums”: tiek izmantotas tikai ekoloģiskas, veselībai nekaitīgas krāsas un izsekojami materiāli. Korpusam izmantojam Latvijas bērza saplāksni, ko impregnējam ar dabīgo linsēklu eļļu. Ritenīšus iepērkam no piegādātāja Latvijā.” Mašīnītes noteikti ir piemērotas abu dzimumu bērniem, Liepājas pusmaratona laikā pārliecinājies ražotājs: par modeļiem vienlīdz lielu interesi izrādījuši gan puikas, gan meitenes.
“Pirmais modelis savu funkciju ietvaros ir noslīpēts. Ar otro mašīnu bērns varēs “dot gāzi” patstāvīgi. Ātrums atkarīgs no kāju spēcīguma, savukārt stabilitāti garantē četri piepumpējamie riteņi.” Salona tapsēšana pagaidām netiek plānota: sporta mašīnas taču ir robustas, akcents netiek likts uz ērtumu, turklāt ekstras to sadārdzinātu.
“Pašlaik ir tikai prototipi, zaļais krāsojums tik tikko pabeigts, sērijveida ražošana vēl nav uzsākta, un “Kursas Laiks” ir viens no pirmajiem, kam krāsoto versiju izrādām. Gribam reizē palaist abus modeļus – lai ir izvēles iespēja. Lielākā mērogā septembrī būsim aptaustāmi un apskatāmi starptautiskajā izstādē “Kind und Jugend” Vācijā, kurp dosimies ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu. Gribam dzirdēt objektīvas atsauksmes un viedokļus, kā arī smelties idejas no citiem.”
Izmaksu dēļ vilinošāks esot eksporta tirgus, jo popularitāte tādām mašīnām ārzemēs ir lielāka nekā mūsu valstī. Atpazīstamību noteikti veicinās arī topošā mājaslapa.
“Ar līdzīga profila uzņēmējiem – “Dip Dap” – esam iepazīstināti, viņi liek uzsvaru uz līdzsvaru un skriešanu, bet mēs spiežam uz ralliju.”
Jūt atbalsta plecu
Aptuvenu automobiļa cenu ražotājs jau var nosaukt – nedaudz virs piecdesmit eiro, jo jārēķinās ar iedzīvotāju pirktspēju un tirgu, kas pilns ar plastmasas autiņiem.
“Gribam cilvēkiem piedāvāt atraktīvu alternatīvu par adekvātu cenu. Viens no tirdzniecības kanāliem noteikti būs internets, paralēli tiek meklēti veikali – sadarbības partneri, kas neizbēgami sadārdzinās produktu. Piedalīšanās gadatirgos aizņem pārāk daudz laika, ko var ieguldīt produkta attīstībā un virzībā.” Pašlaik firmā ir nodarbināti divi cilvēki – I. Martinsons un “palīdzīgas rokas, kas asistē idejas un kūrē lietvedību”.
Ar saviem līdzekļiem uzsākt būtu grūti: nepieciešami lieli ieguldījumi, jaunais uzņēmējs diplomātiski skaidro, kāpēc izvēlēts Kurzemes Biznesa inkubatora (KBI) līdzfinansējums prototipa izstrādei: “Tā ir uzņēmējdarbībā pieredzējusi komanda, kas var arī godīgi pateikt – laba ideja, bet nestrādās. Piemēram, es, cilvēks ar jaunības maksimālismu, varbūt lietu būtību dažreiz pilnībā nesaredzu, ne vienmēr viss ir skaidrs. Šī man ir pirmā biznesa pieredze, tāpēc tik svarīgs gan materiālais atspaids, gan mentorings.”
I. Martinsons turpina neklātienē studēt uzņēmējdarbību RTU un daļēji dzīvo Rīgā, jo projektu ietvaros tur ir darbs.
“Esmu no Cēsu puses, studējis arī Ventspilī. Mana māte, tēvs un vecaistēvs darbojas privātajā biznesā, tāpēc radās vēlme pašam kaut ko uzsākt. Liepāju par piemērotāko izraudzījos, meklējot vietu, kur inkubēties. Pa daļām mašīnītes top gan Liepājā, gan citur, KBI telpas izmantojam atvērtajam birojam. Mēģinājām produktam dot ekoloģisko piešprici, un tieši KBI viens dzinuļiem ir atbalstīt zaļo biznesu.”
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām