Rekurzeme.lv ARHĪVS

Piecpadsmit gadu auklēts bizness

VALIJA BELUZA

2015. gada 28. septembris 07:00

2675
Piecpadsmit gadu auklēts bizness

Bez ēšanas cilvēks nevienos laikos nav izticis un neiztiks, pirms piecpadsmit gadiem izraudzīto biznesa nišu skaidro SIA “Trīs karāti” vadītājs Vladimirs Beļajevs. Tagad uzņēmums ražo un realizē gana plašu saldēto mīklas izstrādājumu klāstu, bet sākts ar vienkāršāko – pelmeņiem. Produkcijas sortiments un apjomi audzēti ļoti pamazām, liekot uzsvaru uz roku darbu un dabiskām izejvielām.

Ražo simts kilogramu dienā
Firmas “Trīs karāti” piedāvātie pelmeņi, čebureki, vareņiki, pildītās pankūkas, kā arī frikadeles, kotletes un kāpostu tīteņi liepājniekiem nav sveši. Produkcija tiek realizēta pašu veikaliņā Meža ielā 33, stendā Pētertirgū, kā arī Liepājas veikalos. Divus gadus uzņēmums piedalījies izstādē “Ražots Liepājā”, kur notikusi arī degustācija. Pēc tām jūtami audzis pircēju skaits.
“Pat daudziem Ziemeļu priekšpilsētas iedzīvotājiem, kas strādā vai mitinās “Laumas” rajonā, mēs – vietējie ražotāji – bijām jaunatklājums,” atzīst līdzīpašnieks Vitālijs Beļajevs.
“Kursas Laiks” tiek aicināts pārliecināties, ka saldētās pārtikas izgatavošana notiek ar rokām, bet vispirms jāuzģērbj balts halāts un cepure. No turpat cehā mīcītās mīklas tobrīd top klasiskie pelmeņi un vareņiki zemnieku gaumē – ar sirdi un plaušām. Kāds darbinieks caur aparātu laiž mīklas piku, padarot mīklu vienlīdz plānu. Tad izveidotos aplīšus piepilda ap garu galdu sēdošās strādnieces.
“Pavisam uzņēmums nodarbina ap piecpadsmit cilvēku, strādājam divās maiņās, dienā saražojam aptuveni simts kilogramus pārtikas, pielāgojoties veikalu pieprasījumam. Visa produkcija nonāk lielajā saldētavā, kur stabilā 22 grādu temperatūrā tiek uzglabāta aptuveni trīs mēnešus. Pēc PVD regulāras pārbaudes teorētiski drīkst arī ilgāk, pat līdz gadam, bet pie mums produkcija tik ilgi neieguļas,” stāsta uzņēmuma pārstāvis.

Vienkārši un ātri pagatavojami
Vislielākā piekrišana esot pelmeņiem, čeburekiem ar gaļu un sieru, tāpat vareņikiem ar kartupeļu pildījumu. Arī kāpostu tīteņi ir pircēju iecienīti, taču tiem ir ļoti darbietilpīgs izgatavošanas process. “Mums galvenais ir produkta kvalitāte,” uzņēmuma logotipā ietvertos vārdus “briljanta kvalitāte” uzsver firmas līdzīpašnieks.
Lai pankūkas būtu mājās ātrāk pagatavojamas, tās pirms pildīšanas tiek mazliet apceptas. No frikadelītēm iznāk labs buljons, jo gaļas masai nav pievienoti milti. Frikadeles var pievienot arī dārzeņu sautējumam, gatavot kā uzkodas, pārlejot ar tomātu vai citu mērci.
Uz iebildi, ka ne katram izdodas mājās pagatavot čeburekus pareizi – lai vidus nebūtu jēls, V. Beļajevs smej, ka tajā nu gan nav nekā sarežģīta: vispirms saldētais pusfabrikāts jāatlaidina istabas temperatūrā vai mikroviļņu krāsnī. Tad pannā ielej eļļu, aptuveni tikpat, cik nepieciešams omletei, un gatavo, kamēr čebureki iegūst zeltainu nokrāsu. Pirmā pusīte, tāpat kā pankūkām, jāpacep mazliet ilgāk nekā otrā.

Izaugsmi neparedz strauju
Privātbiznesā Vladimirs Beļajevs nonācis pirms 20 gadiem, kad pieņēmis lēmumu aiziet no “Laumas”, kur adīšanas ražotnē nostrādājis 20 gadus.
Pirms “Trīs karātiem” Vladimirs, taustoties pēc piemērotas nodarbošanās, izmēģinājis spēkus augļu un dārzeņu transportēšanā. Pamazām izkristalizējusies doma ražot tādus pārtikas produktus, kas ātri nebojājas un derētu gan pirmā, gan otrā ēdiena pagatavošanai, gan cepšanai.
Biznesu V. Beļajevs uzsācis kopā ar diviem kompanjoniem: vienam bijusi ideja, otrs devis naudu, trešais atradis piemērotu vietu. Sākotnēji picērijai paredzēto namiņu Meža ielā 33 īrējuši neliela ceha vajadzībām. Vēlāk piedāvāts nopirkt blakus ēku veikala vajadzībām. Aptuveni piecu gadu laikā partneri atbiruši, un pašlaik Vladimirs Beļajevs saimnieko kopā ar savējiem – dzīvesbiedri Mariju, dēlu Vitāliju, mazmeitu Diānu, biznesā palīdz arī vedekla Monika. Šā gada februārī ģimenes uzņēmums atskatījās uz piecpadsmit gados paveikto un, kaut arī piesardzīgi, tic izaugsmei.
Tuvākajā nākotnē, iespējams, jau tā kuplais sortiments tiks papildināts ar pircēju pieprasītajiem vareņikiem ar ķiršiem un cepelīniem. “Idejas ir, vieta ražotnes paplašināšanai arī, tikai jāsapelna nauda un jāpārliecinās, ka papildu produkcijai būs noiets. Dodoties uz mūsu stendu tirgū, ko atvērām pirms pusotra gada, redzu, ka dienas vidū ir ļoti maz cilvēku, un tas liek aizdomāties. Mūsu veikaliņā privātmāju pudurī lielākoties pircēji ienāk pēc konkrēta saldētā produkta, pārējās preces tikai plauktu aizpildīšanai.”
Iziešanu plašākos ūdeņos – piedalīšanos galvaspilsētā rīkotajās izstādēs, kur par vietu jāmaksā 500 eiro, ražotnes paplašināšanu un produkcijas realizēšanu citviet Latvijā – visvairāk bremzējot ierobežotie finanšu līdzekļi. “Tad būtu nepieciešams algot vairāk strādnieku, iegādāties refrižeratoru, papildu saldētavas. Bet iedzīvotāju skaits pie mums arvien sarūk,” nopūšas Vitālijs.