Dala naudu lauku ceļiem
Rucavas novadā, tāpat kā daudzos citos, noslēdzas sabiedriskā apspriešana par lauku ceļu atjaunošanu. Līdz 2020. gadam no Eiropas Savienības paredzēti prāvi līdzekļi. Tie jau iezīmēti novadiem pēc īpašas formulas, un galvenais uzdevums ir tos apgūt. Prioritāri būs tie ceļi, kurus ieteiks vietējie uzņēmēji.
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība ceļu atjaunošanai lauku apvidos būs spēkā līdz 2020. gadam. Projekti jāiesniedz līdz 2019. gadam, citādi novadam iedalītos līdzekļus uzskatīs par neapgūtiem un pārdalīs par labu citiem. Rucavas novadam iezīmēti aptuveni 640 tūkstoši eiro, kam pieskaitāms 10 procentus liels pašvaldības finansējums. Kopumā lauku ceļu rekonstrukcijai līdz 2020. gadam novadā tiks iztērēti aptuveni 710 tūkstoši eiro, ja vien projektu rakstītāji strādās, kā pienākas.
Lauksaimnieki labo pašvaldību
“Kursas Laiks” piedalījās programmas apspriešanā Rucavas pagastā, kur pārliecinājās, ka novada lauksaimnieku viedoklis par nepieciešamajiem rekonstrukcijas darbiem daļēji atšķiras no pašvaldības redzējuma. “Pašvaldības un lauksaimnieku viedoklis atšķiras, jo skatāmies no dažādiem skatupunktiem. Šajā gadījumā diskusija bija konstruktīva un nepieciešama, jo projekta galvenais uzstādījums ir ņemt vērā vietējo uzņēmēju viedokli. Atbilstoši tam divās sapulcēs Dunikas un Rucavas pagastā pārplānojām provizoriskās prioritātes, kuras sākotnēji piedāvājām uzņēmējiem,” sacīja Rucavas novada domes priekšsēdētāja Irēna Šusta. Viņa uzsvēra, ka tieši lauksaimnieku viedoklis šo līdzekļu tērēšanai būs noteicošais.
Sabiedriskajā apspriešanā kā Rucavā, tā Dunikā pašvaldība piedāvāja savus ceļu un tiltu remontdarbu plānus, nosakot prioritātes. Lauksaimnieki, izsakoties par nepieciešamajiem remontdarbiem, vairāku tiltu remontu noraidīja, parādot pavisam citas vietas novadā, kur ceļi remontējami. Piemēram, Rucavas pagasta zemnieks Jānis Ķēdže, kurš nesen uzsācis patstāvīgu saimniekošanu, norādīja, ka uz viņa mājām ved ceļš bez seguma. Tam pieguļ vēl vairākas saimniecības, un J. Ķēdže ir gatavs rekonstruēt pievadceļu uz savām mājām un saimniecību. Ceļš apspriešanas laikā tika iekļauts projekta prioritātēs.
Mudina rakstīt projektus
Zemnieki novados sarosījušies, jo pašu ieguldījumi un aktivitātes projektu jomā piesaistīs arī līdzekļus pašvaldību ceļu infrastruktūrā. “Es patiesi priecājos, ka šis projekts mudina sarosīties lauksaimniekus un viņi meklēs, kā piesaistīt līdzekļus pievadceļu remontdarbiem un saimniecību attīstībai, kam seko pašvaldības ceļa remonts. Tādi ir projekta nosacījumi, kur skaidri uzsvērta vēlme redzēt uzņēmēju ieguldījumus,” sacīja I. Šusta.
“Kursas Laiks” arī izbrauca ceļu no Mangaļu kapiem līdz “Šimjiem” Rucavas pagastā, kam pieguļ J. Ķēdžes piemājas saimniecība “Mazķervji”. Jaunsaimnieks kopj 30 ragulopus, arī kaimiņam esot tikpat. Ceļš nepieciešams arī citiem apkaimes iedzīvotājiem, bet, tā kā ir bez seguma, tad rudeņos un pavasaros kļūst praktiski neizbraucams. “Esmu uzrakstījis projektu sadaļā “Atbalsts mazajām saimniecībām” un ceru: tas arī parādīs, ka šajā pusē notiek attīstība,” sacīja apņēmīgais zemnieks.
Kilometru vairāk nekā naudas
Pēc aptuvenām aplēsēm, ar naudu, kas iezīmēta Rucavas novadam, varētu renovēt 23 kilometrus grants ceļu novadā. Gan Dunikas pagastā, gan Rucavas pagastā sabiedriskajās apspriešanās lauksaimnieki ieteikuši vairākus prioritāros posmus, kuru kopgarums pārsniedz 23 kilometrus. Tādēļ pieminēt vērts vien sarakstā pirmos pieminētos posmus. Rucavas pagastā pirmajā vietā ceļš no Muižas kalna līdz Ceplim, bet pēc tam Mangaļu kapi–Šimji, kā arī ceļš no Ķāķišķes līdz Ceplim. Savukārt Dunikas pagastā lauksaimnieki izvēlējušies ceļu Sikšņi–Liepieni un ceļu Šuķene–Lankuti. “Pa Lankutu ceļu jau visi novadnieki brauc uz Lietuvu iepirkties, bet Liepienu ceļš ir veca bēda,” “Kursas Laikam” saka vietējā lauksaimniece Laima Veidemane. Abos novados visticamāk aiz strīpas paliks virkne vajadzīgu ceļu remontdarbu un pašvaldības iecerētais tiltu remonts.
“Daudz konkrētāk par remontējamajiem posmiem varēs runāt pēc ceļu būvnieku atzinuma par posmu remonta izmaksām, jo noteiktie 23 kilometri ir izvēlēti pēc vidējām izmaksām. Tālāk domei jāapstiprina plāns, un tad sekos tehnisko projektu izstrāde,” saka I. Šusta.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām