Rekurzeme.lv ARHĪVS

“Lauma” atdzimst amerikāņu stilā

ULDIS DOBELIS

2015. gada 12. oktobris 07:00

1421
“Lauma” atdzimst amerikāņu stilā

Gandrīz pavisam no jauna pēc četru gadu klusuma Liepājā uzbūvēta “Laumas” mototrase. Tajā ar uzlabojumiem paņemts labākais no amerikāņu trasēm – būs ļoti sarežģīta profesionāļiem un vienkārša amatieriem. Jau svētdien sportistu lidojumus jaunajā trasē varēs ievērtēt skatītāji – notiks “Latvijas komandu kauss”.

Pēdējais motokross “Laumas” mototrasē notika 2011. gadā. Pēc tam smilšainajā trasē valdīja klusums. Liepājas motokrosa komandas “Motokurzeme” vadītājs Mareks Štrauss stāsta, ka ar Liepājas mēru Uldi Sesku un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieku Guntaru Krieviņu panākta vienošanās – kamēr tajā zemesgabalā nenotiek būvniecība, tikmēr tur var saimniekot motokrosisti. Blakus lielajai trasei sava trase tiek veidota arī jaunajiem motokrosistiem. Atsevišķa trase ierīkota arī kvadriciklu braucējiem.

Uzbūvē simts pēdu tramplīnu
Iepazīstinot ar trasi, M. Štrauss stāsta, ka tajā ļoti izteiktas līkumos būs dubultās trajektorijas, kas ir nodalītas ar lielu valni un nekrustosies līdz pat līkuma izejai. Latvijā nav daudz tādu trašu, kur dubultās trajektorijas var redzēt. “Var braukt pa vienu vietu, var pavisam citu – nodalītu. Dubultajās trajektorijās ir iespējamība vienkārši apdzīt. Tas arī skatītājiem ir ļoti interesanti, kad braucēji pirmajās vietās var mainīties bez īpašas piepūles. Tik jāizdomā, kur, no līkuma braucot ārā, atradīsies, lai iebrauktu otrajā līkumā,” dubulto trajektoriju priekšrocības skaidro M. Štrauss.
Viņš ar lielu prieku dodas izrādīt nākamo trases elementu – kādu ļoti sarežģītu tramplīnu. Tas izceļas ar to, ka tam ir divi nosēdieni, bet pirms tā ir līkums ar dubultajām trajektorijām. “Ir uzreiz jāuzņem maksimālais paātrinājums un jāaizlec līdz otrajam nosēdienam. Tas prasa ļoti lielu spēku un koncentrēšanos. Arī lielu meistarību, jo “Laumā” ir smiltis, kuras izsitas, un katrs aplis līdz ar to ir citādāks,” stāsta trases veidotājs.
Viņš trases tapšanā piesaistījis motokrosa entuziastu Mārtiņu Ceriņu, kurš daudzus gadus pavadījis ASV, tur trenējoties motokrosā un apskatot daudzas turienes trases. “Viņa redzējumu un zināšanas ar manām korekcijām ieviesām šeit. Te ir uzlabots amerikāņu variants. Tas ir daudz labāks nekā viņiem. Mēs paņēmām labāko no viņiem un pielikām klāt savējo,” stāsta M. Štrauss.
Viņš visvairāk lepojas ar trases iespaidīgāko elementu, kuru var pamanīt jau pa gabalu. Tapis simts pēdu tramplīns, pēc kura seko 90 pēdu ieskrējiena vieta, lai paspētu ieskrieties un tikt pāri 90 pēdu lēcienam ar viļņiem. “Precīzi ir jānosēžas, lai ar pilnu gāzi varētu uzņemt ātrumu un tikt pāri viļņiem. Ja te drusku saminstinās vai par ātru vai tālu nokrīt, tad nav iespējams uzņemt tādu ātrumu. Ļoti sarežģīts elements. Es pats varu divas reizes izpildīt, pēc tam spēka vairāk nav. Neesmu gan trīs mēnešus braucis sakarā ar traumu. Arī “pro” braucējiem šis ir ciets rieksts, jo sacensībās trase būs vienās špūrēs. Tas prasa daudz spēku,” par simts pēdu tramplīnu un tam sekojošajiem viļņiem atklāj trases veidotājs.

Būs pilna starta barjera
“Laumas” jaunais variants ir ātrākā trase Latvijā arī starp visām cietajām trasēm. Tās gala garajā taisnē profesionāļi treniņos attīstījuši pat vairāk nekā simts kilometrus stundā lielu ātrumu. Lai “Latvijas komandu kausā” nebūtu pārāk riskanti, tur ātrumi tiks slāpēti. Kopumā trase ir pārtapusi par 90 procentiem, no vecās trases palikuši daži elementi.
M. Štrauss atzīst, ka trase profesionāļiem būs ļoti sarežģīta. Savukārt amatieriem tā būs elementāra. Tie sarežģītajos elementos var nelēkt, bet braukt savā ātrumā. “Profi te ķer kaifu,” pamanījis M. Štrauss. Līdz šim ātrākais apļa laiks pieder Tomam Macukam. Viņš apli veicis vienā minūtē un 47 sekundēs. Par divām sekundēm lēnāks bijis liepājnieks Dāvis Līvs.
Svētdien pulksten 12 trasē notiks “Latvijas komandu kauss”, kas norisināsies pēc pasaulē nozīmīgāko sacensību “Nāciju kauss” formāta. Plānots, ka sacīkstēs piedalīsies Latvijas labākie motokrosisti, ar savām komandām atbrauks arī lietuvieši, bet igauņi startēs latviešu komandās. Organizatori cer, ka visos braucienos būs pilna starta barjera. Bērniem līdz desmit gadu vecumam un pensionāriem ieeja būs bez maksas, pārējiem – desmit eiro. Skatītājiem būs bezmaksas stāvvieta. “Pierasts, ka motokrosā nenormāli maksā ēdiens un viss pārējais. Te par 2,50 varēs paēst pusdienas. Neslauksim tirgotājus. Viņiem viss būs par velti, arī elektrību uzsauksim,” sola M. Štrauss. Plānots arī, ka saldajā ēdienā skatītājiem būs tālākā lēciena konkurss.