Rekurzeme.lv ARHĪVS

Mobilais telefons skolā – draugs vai ienaidnieks?

KRISTĪNE HARMSENA

2015. gada 26. oktobris 07:00

177
Mobilais telefons skolā – draugs vai ienaidnieks?

Mobilais telefons nu jau ir katram skolēnam un pat dažam bērndārzniekam sagatavošanas grupiņā. Tas vairs nav tikai saziņas līdzeklis – ar to spēlē spēles, klausās mūziku, “sēž” internetā un sociālajos tīklos. Tieši šis aspekts ir kļuvis par izaicinājumu skolām un pedagogiem – kā panākt, lai šī ierīce nenovērstu uzmanību no mācībām?

Dažādas pieejas
Kādā skolā Jelgavas pusē un arī Liepājā no šā mācību gada mobilie telefoni ir aizliegti – tos drīkst paņemt tikai stundu beigās vai ārkārtas gadījumos. Citās mācību iestādēs, ienākot klasē, telefons klusuma režīmā tiek ielikts kastē. Vecākiem ir pateikts, ka ārkārtas gadījumā var zvanīt skolotājai. Citur savukārt pedagogs sev zvanīt aizliedz, bet skolēniem telefonus izmantot nav atļauts. “Kā lai sazvanu, ja vēlos dēlam pateikt, ka piecas minūtes kavēšos, lai viņš neuztraucas?” jautā kādas Liepājas puses skolēna mamma. Valkas novadā kādā pamatskolā vecākiem dod parakstīt koplīgumu, ka bērni nelietos mobilos telefonus. Dažviet iekšējās kārtības noteikumos noteikts, ka stundās nevar lietot, arī filmēt utt.
Pedagogiem un psihologiem domas sakrīt – telefons stundu laikā ir traucēklis, ja tas netiek izmantots mācību nolūkos. Kāds bērns izdomā stundas laikā klasesbiedram aizsūtīt īsziņu, citam nelaikā zvana mamma, vecāki skolēni “sēž” sociālajos tīklos.

Mācīšanās potenciāls
Taču telefons var būt lielisks palīgs mācībās. Apzinoties, ka mobilās ierīces ir svarīga mūsdienu skolēna dzīves sastāvdaļa, četri Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāji sākuši šaubīties, vai tiešām pareizs ir skolā valdošais aizliegums stundu laikā lietot mobilās ierīces. Pedagogi vienojušies, ka mobilās ierīces sevī ietver ne tikai uzmanības novērsēju, bet arī lielu mācīšanās un mācīšanas potenciālu. Tas mudinājis viņus piedalīties “Samsung Skola nākotnei” apmācību programmā. Pļaviņu novada ģimnāzijas direktore Rita Pole atzīst: projekts ir vairāk nekā veiksmīgs un mobilās ierīces jau gadu tiek integrētas mācību procesā.
“Mobilo telefonu izmantošanas iespējām mācību stundās paveras faktiski neierobežotas iespējas: fotografēšana, filmēšana, dalīšanās ar informāciju un daudzveidīgu aplikāciju izmantošana ir tikai daži no piemēriem. Šo ierīču izmantošana dažādo mācību darbu, turklāt pilda arī vēl kādu būtisku funkciju – veicina komunikāciju starp skolotāju un skolēniem, palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo atgriezenisko saiti,” uzskata UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora vadītāja Ilze Dalbiņa.

Sagatavo pieaugušā dzīvei
Kāda Atlantas (ASV) skola savā mājaslapā publicējusi septiņus iemeslus, kāpēc mobilais telefons skolās ir pat obligāts. Tas māca atbildību – ne tikai par mantām kā tādām, bet arī izpratni, ka mobilais telefons skolā nav domāts, lai klausītos mūziku vai spēlētu “Dusmīgos putnus”, bet gan mācīšanās nolūkā. Telefons ir arī gatavošanās pieaugušā dzīvei – daudziem cilvēkiem mobilais telefons ir vienlaikus kalendārs, atgādinātājs, e-pasts
u.tml. Trešais iemesls – izvairīšanās no dubultās morāles. Skolotāji un citi skolas darbinieki taču lieto mobilos telefons, kāpēc lai skolēnam iespējas un prasības būtu citas? Mobilais telefons un planšete ir lielisks vizuālās informācijas nesējs, tie var palīdzēt skolēniem ar uztveres traucējumiem vai disleksiju. Un visbeidzot – lai skolēns būtu priecīgs un apmierināts. Jebkurš aizliegums cilvēkā raisa tikai negatīvas emocijas – bažas, uztraukumu, dusmas, spītību. Ja tehnoloģijas ienāks skolā un audzēkņi zinās, ka drīkst tās izmantot, viņu darbs būs produktīvāks, vēlme mācīties – lielāka.

Pārkāpj noteikumus
Kāds Amerikas skolās veikts pētījums rāda, ka izglītības iestādēs, kur mobilie telefoni tika aizliegti, rezultāti mācībās bija labāki, turklāt laiks, kas ietaupīts uz spēlēšanos telefonos, devis papildu brīvas piecas dienas. Eksāmenu rezultāti uzlabojušies par diviem procentiem.
Spānijas laikraksts “The Local” raksta, ka Kastīlijas-Lamančas apgabalā skolēniem mācību iestādēs aizliegta mobilo telefonu un vied­ierīču lietošana. Šādā veidā iecerēts pielikt punktu “ikdienas cīņām starp skolotājiem un skolēniem”. Ņemt līdzi telefonus uz skolu atļauts vien tad, ja kāds no skolotājiem paziņojis, ka tie tiks izmantoti mācību stundās. “Mēs uzskatām, ka skolās mobilie telefoni nav nepieciešami – nedz stundu laikā, nedz starpbrīžos,” laikrakstam saka skolotāju arodbiedrības “Anpe” pārstāve Inmakulada Suaresa. Aptuveni astoņi procenti sūdzību, kas tiek saņemtas no pedagogiem, attiecoties tieši uz strīdiem par mobilo telefonu lietošanu.
Aptauja, ko veikusi sociālo mediju platforma “Tuenti”, liecina, ka jaunieši nevēlas samierināties ar to, ka, atrodoties skolā, tiek atrauti no savām elektroniskajām ierīcēm. 72% aptaujāto skolēnu nepiekrīt aizliegumam, bet 56% joprojām ņemot telefonus līdzi uz skolu, lai gan tā izmantošana mācību iestādē ir aizliegta.
Kādas Barselonas skolas pedagogs Antoni Aparisi stāsta, ka jaunā sistēma darbojas veiksmīgi, ir daudz mazāk konfliktu starp skolotājiem un skolēniem, jo gan vieniem, gan otriem ir skaidrs, kādos gadījumos telefonus klasē drīkst izmantot, bet kādos – nedrīkst.

Vairāk jālasa grāmatas
Arī Liepājas Ezerkrasta sākumskolas psiholoģe Iveta Lohanska uzskata, ka mobilie telefoni nav domāti skolai un ka tie neveicina bērna attīstību. “Es esmu par radošām, praktiskām nodarbēm, ne tehnoloģijām – vairāk ar roku jāraksta, grāmatas jālasa. Katrs bērns jau citādāks – ja viņš starpbrīdī spēlē spēli un neuzvar, viņš uzvelkas un varbūt nevar tai stundai sakoncentrēties.”