Rekurzeme.lv ARHĪVS

Kur Aizputē būs autoosta?

ANITA PLATACE

2015. gada 30. oktobris 07:00

5173
Kur Aizputē būs autoosta?

Joprojām virmo kaislības ap Ceriņu ielas pārbūvi Aizputē un galvenokārt par jaunas autobusu pieturas izbūves vietu. Iedzīvotāji iesaka to celt tuvāk centram vai atpirkt jau esošo. Pilsētas galva punktu vēl neliek.

“Mēs nevaram saprast, kādēļ jānīcina skaista, apzaļumota vieta,” aizputnieku vārdā saka ārste Vilma Krūze. Tieši viņas darba kabinets bijusi vieta, kur uzlikti 270 paraksti zem vēstules novada domei, protestējot pret aptuveni 20 koku izciršanu autobusu pieturai ieplānotajā vietā. Arī projekta prezentācijas pasākumā visi esot bijuši pret pieturvietu Ceriņu un Brīvzemnieka ielas krustojumā. 
Ja jaunajā pieturvietā darbosies plānotā kafejnīca, tā būšot bomžu apgrozīšanās vieta un ūdensrožu dīķis – piemētāts. “Smukā vietiņa aizies postā,” uzskata V. Krūze.

Grib mazu un burvīgu
“Man tas ir vissāpīgāk,” atklāj kādreizējais Aizputes mērs Pēteris Hanka. “Tur bija gružu kaudze, mēs to nolīdzinājām, uzvedām melnzemi un kopā ar Imantu Ozolu un dendrologu Albertu Priedolu braucām un pirkām šos skaistos kokus Baltezera stādaudzētavā. Paši kopā ar bezdarbniekiem šo parciņu veidojām.”
“Iesim tur veidot dzīvo rindu, kaut vai nogulsimies!” aizputnieki pauž apņēmību kokus aizstāvēt.
Par pašas Ceriņu ielas rekon­strukciju P. Hanka ir priecīgs, bet tās iedzīvotājs Ilgonis Gutāns bažīgs – galvenokārt satraucot lietus notekūdeņu aizvadīšana, arī automašīnu novietošanai plānotās kabatas. Projektētājs neesot varējis pateikt, kādā dziļumā atradīsies kolektors.
“Koki ir mazākais, par tiem man sirds nesāp,” saka pedagogs un domes deputāts I. Ozols. “Runa ir par infrastruktūru, lai cilvēkiem būtu ērtāk.” Pašreizējā autoosta Ceriņu un Jelgavas ielas krustojumā ir attālu no veikaliem, doktorātiem un citām iestādēm, bet tagad, pēc P. Hankas teiktā, būšot vēl puskilometru tālāk. “Man tas nav pieņemams.”
Kā “mazas un burvīgas” tieši pie veikaliem P. Hanka min autoostas Kuldīgā un Skrundā. “Autoostu vajag tuvāk centram, tuvāk cilvēkiem,” pievienojas V. Krūze.

Stiepj smagas somas
P. Hanka uztur spēkā domu, ka jāatpērk tagadējā autoostas vieta, un uzskata, ka nav izsmeltas visas iespējas sarunās ar īpašnieku, un ir gatavs pats tajās iesaistīties. Viņš sapratis, ka tas maksātu 80 tūkstošus eiro. Aizputes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Juris Grasmanis iepriekš atturējās “Kursas Laikam” summu nosaukt.
“Kursas Laiks” pārliecinās, ka tagadējā autoostā ir tīra tualete un sakopta uzgaidāmā telpa. Ārpusē skatu bojā nojumēm domātās dzelzsbetona konstrukcijas, kas aizputniekiem atgādinot karātavas. Autoostā sastaptie pasažieri stāsta, ka izkāpt no autobusa varot arī pieturā Aizputes centrā, bet, dodoties mājup, gan jānāk uz šejieni.
“Tad mums būs vēl tālāk!” nepatīkami pārsteigta ir kazdandzniece Jekaterina Vecvagare, kura par citu pieturvietu līdz šim neko nav dzirdējusi. “Jau tagad ir grūti atnest,” viņa rāda somu ar iepirkumiem. Pie pašreizējās autoostas esot pierasts, vienīgi ziemā tajā ir auksti un uzgaidāmā telpa ir atvērta līdz pulksten 18. Autobusu skaits tagad esot daudz mazāks.
Par autoostas zemes pirkšanu ir jādiskutē, uzskata I. Ozols. Jāprasa īpašniekam viņa redzējums, jo tad, ja pietura tiks pārcelta, tur palikšot pavisam nepievilcīga vide.

Ņems vērā gabarītus
Pieturai iedzīvotāji iesaka arī vairākas citas vietas pilsētā, kur pašlaik plešas tukši laukumi.
Senākā autoostas vieta pašā centrā tiekot noraidīta kā traucējoša kultūras namā notiekošajiem pasākumiem. “Cik mums te vispār apgrozās autobusi!” izsaucas V. Krūze.
Par vislabāko vietu P. Hanka un I. Gutāns uzskata laukumu pretī veikalam “Top!”, tirgum, aptiekai, tikai neesot zināms, kas ir tā īpašnieks. Līdz trešdienai iedzīvotāji varēja paust savu viedokli, domē aizpildot anketu. Anketa ir pārāk sarežģīta, cilvēkiem nav saprotama, spriež V. Krūze. Pēc viņas domām, vispirms vajadzēja rīkot apspriešanu un tikai tad veidot projektu.
“Tas ir atklāts jautājums,” par pieturas vietu saka Aizputes novada domes priekšsēdētājs Aivars Šilis. Pašlaik tās izbūve no Ceriņu ielas rekonstrukcijas projekta ir izslēgta, bet aktualizēsies, iespējams, jau nākamajā gadā. Pirms tam vēl jāsagaida Satiksmes ministrijas (SM) lēmums, vai finansējums tranzītielas rekonstrukcijai tiks piešķirts.
A. Šilis norāda, ka Aizputei pašai autoostas nav, tā atrodas uz zemes, ko SM savulaik pārdevusi kādam privātīpašniekam. Ar viņu domei esot džentlmeniska vienošanās par infrastruktūras izmantošanu un uzturēšanu, nomas maksa netiekot prasīta. Ja īpašnieka plāni par šīs vietas izmantošanu mainītos, autobusiem tur vairs nebūtu vietas.
Iedzīvotāju aktivitāte šajā jautājumā esot apsveicama, un ieteikumi tikšot ņemti vērā, taču ar aprēķinu, ka autobusu gabarīti ir stipri lielāki nekā agrāk. Aizputē pietur arī lielie satiksmes autobusi, kas kursē uz Rīgu.