Rekurzeme.lv ARHĪVS

Elektroauto pagaidām der vasarai, ne ziemai

MONTA GLUMANE

2016. gada 11. janvāris 07:00

2962
Elektroauto pagaidām der vasarai, ne ziemai

“Saņemot šīs automašīnas, gandarījums bija ļoti liels: tā tomēr ir jauna tehnika. Arī šobrīd aprīkojums, kurš ir, mūs ļoti apmierina. Vasaras mēnešos arī pašas automašīnas ir ļoti labas, diemžēl ziemas periodā tās neattaisno cerības, kuras mēs no tām gaidījām,” pastāsta Liepājas Pašvaldības policijas priekšnieks Normunds Dīķis.

Pērnajā martā Pašvaldības policija savā īpašumā ieguva trīs elektromobiļus. Šogad “Kursas Laiks” jautāja, kā dabai draudzīgie spēkrati uzlabojuši kārtības sargu darbu. “Automašīnu enerģijas avots nav iekšdedzes dzinējs, bet akumulators, ar kuru darbina elektromotoru. Līdz ar to kilometru nobraukums, kuru paredz rūpnīcas izgatavotājs, maigi izsakoties, ir pilnīgas muļķības. Protams, ka šīs automašīnas ir ekoloģiski tīras, vasaras laikā izmantojam tās patrulēšanai parkā, pie jūras vai pilsētā. Loģiski – jo vairāk šādu auto būs, jo mūsu vide būs tīrāka un arī uzturēšanās tajā būs daudz patīkamāka. Bet inženieriem vēl ir šur tur, kur piestrādāt, jo šobrīd manā skatījumā tās vairāk ir domātas tādiem platuma grādiem, kuros nav šādi sali kā pie mums, kaut gan šeit arī tie nav lieli, bet brīžiem ir. Es neteiktu, ka tās nav izmantojamas, bet automašīnas nedod to vēlamo efektu, kuru mēs bijām no tām gaidījuši,” skaidro policijas priekšnieks.

Problēma – uzlādēšana
Automašīnas visu laiku ir pieslēgtas pie vienas no divām uzlādes stacijām: ja viena brauc, tad divas lādējas. “Mēs kopīgi esam secinājuši, ka šādas mašīnas ir ļoti labas, bet tās nevar pastāvēt kā vienīgais autotransports, īpaši, ja tā ir policija. Šādas automašīnas var būt kā dublētājs. Gan ekonomiskā, gan ekoloģiskā ziņā tās palīdz, bet vienmēr ir jābūt blakus kaut kam citam. Izvēloties šīs automašīnas kā vienīgās, var palikt arī uz vietas,” saka Liepājas Pašvaldības policijas dežūrnodaļas priekšnieks Kristians Brūvers.
Viņaprāt, šādas automašīnas piemērotas personām, kuras tās izmantotu, kad temperatūra ir plusos, kā arī ja nepieciešamais nobraukums nav lielāks par 80 kilometriem diennaktī – tad šī automašīna sevi pilnībā attaisnotu. Taču, ja kilometrāža ir lielāka, tad automātiski jādomā par to, kur auto tiks uzlādēts. “Šobrīd infrastruktūra vēl nav attīstīta un, teiksim, aizbraukt no Liepājas uz Rīgu ir liela problēma – kaut kur pa vidu ir jālādē. Nav mums nodrošināts tas, lai ātri un efektīvi varētu šīs automašīnas uzlādēt,” norāda N. Dīķis. Viņš prognozē, ka elektromobiļus iedzīvotāji lietotu biežāk, ja būtu atrisināta to uzlādēšana.

Izaicinājums autovadītājiem
Elektromobilim pēc pilnas uzlādes būtu jānobrauc aptuveni 200 kilometru. To, cik auto varēs nobraukt, automašīna uzrāda. “Ja vasarā pie pilnas uzlādes parāda, ka var nobraukt ap 160 kilometru, tad tas ir pietiekami vienai maiņai. Pa 12 stundām veicam ap 150 kilometru, patrulējot un apkalpojot izsaukumus. Ziemā, noņemot šo automašīnu no vada, redzam, ka tā var nobraukt tikai 60 līdz 80 kilometrus,” skaidro K. Brūvers. Nesakritība rūpnīcā paredzētajā nobraukumā veidojas, kad tiek ieslēgtas funkcijas, kas ir nepieciešamas – siltums, logu atkausēšana. Tikko tiek palielināta izmantojamā jauda, tā krītas kilometru skaits.
Kad atlicis maz kilometru, automašīna signalizē, ka jābrauc uz bāzi. “Mēs izmantojam visus trīs elektromobiļus paralēli. Mūsu darbinieki, redzot to, ka nepieciešama transportlīdzekļa uzlāde, iebrauc un samaina automašīnas, arī, iebraucot šeit, lai noformētu administratīvās lietvedības dokumentus cilvēkiem, kuri tiek atvesti, laiks tiek izmantots, lai automašīnu uzlādētu,” saka Pašvaldības policijas priekšnieks. 

Var piebraukt nemanot
Atšķirīgs esot ne tikai tas, ka transporta līdzeklis darbojas ar akumulatora palīdzību. “Jau pirmajās dienās sapratām, ka automašīnas ir ļoti klusas. Autovadītājam, viennozīmīgi, ir jābūt uzmanīgākam, zinot to, ka viņš vada elektromobili, jāsaprot tas, ka viņu nedzird,” pastāsta dežūrnodaļas priekšnieks. Tomēr ir arī pluss – klusā automašīna ļauj daudz vieglāk notvert likumpārkāpējus. Nemanot var piebraukt tieši noziedznieku darbības laikā, it īpaši parkos un skvēros, kur ir aizliegts lietot alkoholu un smēķēt.
Nozīmīgs ir arī līdzekļu ietaupījums. Paredzēto 40 000 eiro vietā, kuri bija novirzīti degvielas iegādei trim automašīnām, patērēta mazāk kā puse līdzekļu. “Šīs automašīnas ir ekonomiski izdevīgas līdz tam brīdim, kamēr tās ir jāremontē, jo remonts ir dārgs. Nepamēģināsi, nezināsi, kas tas tāds ir – tas ir skaidrs. Ja kādam būs nepieciešama informācija no Latvijas, tad mēs esam gatavi tajā padalīties,” saka N. Dīķis.

Jāiztiek bez ekstrām
Līdzīgās domās par elektromobiļu pašreizējo pielietojumu ir CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste. “Septembrī, kad gaisa temperatūra vēl bija plusos, testējot elektromobili un braucot pa pilsētu, biju stāvā sajūsmā, bet viss diametrāli mainījās okto­brī, kad gaisa temperatūra pazeminājās līdz mīnus grādiem. Pārbraucienā Saldus–Rīga pusceļā saproti, ka akumulatora uzlāde neatbilst norādei uz ceļa zīmēm. Lai taupītu enerģiju, bija jāatslēdz visas elektromobiļa ekstras – radio un sildītāji. Skaidrs, ka ar elektrības vadu mežā nav, ko darīt. Lielais mīnuss ir tas, ka Latvijā nav ātrās uzlādes staciju, tāpēc rūpīgi jāseko līdzi maršrutam un akumulatora uzlādei.”
Tieši gaisa temperatūra ir tā, kura ļoti ietekmē elektromobili. Aukstā laikā tā veiktspēja krītas. Tomēr transportlīdzekli A. Jekste raksturo kā dinamisku un uzteic tā labās īpašības – draudzīgumu dabai un to, ka tas ir kluss. Tas savukārt ir jauns izaicinājums velobraucējiem un gājējiem. Lai izvairītos no nelaimes gadījumiem, A. Jekste iesaka nelietot austiņas un neklausīties skaļu mūziku, bet kā riska vietas min neregulētās gājēju pārejas.

Ievieš jaunus noteikumus
Sākoties jaunajam gadam, CSDD uzsākusi izsniegt tikai elektrotransportlīdzekļiem paredzētas speciālas, vizuāli atšķirīgas transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes, šādā veidā padarot tos vienkārši un ērti identificējamus. Tas vienkāršo elektroauto paredzēto atvieglojumu piemērošanas kontroli, piemēram, no šā gada 1. janvāra Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka elektromobiļiem, kas aprīkoti ar speciālajām numura zīmēm, atļauts braukt arī pa sabiedriskā transporta joslām. Papildu atbalsta pasākumi ieviesti Liepājā, kur pašvaldības maksas stāvvietās elektromobiļus var novietot bez maksas. Bez maksas ir elektrotransportlīdzekļa pirmreizējā reģistrācija vai reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālās nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes, kā arī pirmais šo numura zīmju komplekts. Pirmajā dienā, kopš izsniedz jaunās numura zīmes, tās piešķirtas 12 elektromobiļiem.
Papildus šobrīd Latvijā ir ieviesti vēl šādi elektromobilitātes atbalsta pasākumi: elektromobiļiem netiek piemērots vieglo automobiļu un motociklu nodoklis, kā arī transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis. Ir veiktas izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz elektromobiļiem samazinātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmi 10 eiro mēnesī.
Lai veicinātu videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu un tādējādi samazinātu piesārņojumu, kā arī fosilās degvielas izmantošanu, Latvijā paredzēts izveidot nacionāla līmeņa elektrouzlādes staciju tīklu, visā Latvijā līdz 2023. gada beigām izbūvējot 235 uzlādes stacijas, kurās akumulatoru 15 minūtēs varēs uzlādēt līdz 80–85%. Līdz šim Latvijā ir izbūvētas 11 uzlādes stacijas, no kurām sešas atrodas Rīgā un pa vienai Siguldā, Gulbenē, Tērvetē, Talsu novadā un Ogrē.
Kā pozitīvo piemēru A. Jekste min Norvēģiju, kur, līdzīgi kā pie mums, elektromobiļu īpašniekiem tika radītas dažādas priekšrocības, taču šobrīd dabai draudzīgo automašīnu skaits valstī ir tik liels, ka Norvēģijas valdība plāno veikt ierobežojumus. Līdz 2014. gada 31. decembrim Latvijā bija reģistrēti 194 elektrotransportlīdzekļi. Plānots, ka, attīstot uzlādes staciju tīklu, šo transportlīdzekļu lietotāju skaits varētu palielināties līdz aptuveni 747 lietotājiem.