Rekurzeme.lv ARHĪVS

Būt daļai no zobratiņa

ZANE GVOZDE

2016. gada 25. maijs 07:00

248
Būt daļai no zobratiņa

Termins “mārketings” īpaši populārs kļuva tieši 21. gadsimtā. Parādījās dažāda veida studiju programmas un amata vietas, kurās figurē šis vārds. Skaidrojošajā vārdnīcā terminam iepretim varam lasīt – tirgzinība un tirgvedība, bet, iespējams, lielai daļai šie vārdi nekādu lielo skaidrību neievieš. Ko tad īsti nozīmē šis termins un ar ko nodarbojas šajā jomā strādājošie?

Galvenā joma – pārdošana
Lūgta raksturot savu profesiju, Liepājas Simfoniskā orķestra (LSO) Mārketinga un komunikācijas daļas vadītāja Daina Vanaga smejot saka: “Tas ir labs jautājums.” Un turpina: “Katrā uzņēmumā tas mazliet atšķiras, ņemot vērā uzņēmuma specifiku. Mums orķestrī ir Mārketinga un komunikācijas daļa, kurā ir vadītājs un komandā strādā reklāmas un sabiedrisko attiecību speciālisti. Pārdošana, reklāma un sabiedriskās attiecības ir galvenās sfēras, uz kurām tad strādājam.”
D. Vanagas galvenais uzdevums ir rūpēties, lai cilvēki zinātu un apmeklētu orķestra koncertus, pirktu biļetes. Svarīgi – rūpēties arī par komunikāciju starp orķestra vadību un medijiem, organizēt koncertu publicitāti kā reklāmas, tā interviju un citu publikāciju veidā. Uzņemt viesus, rūpēties par prezentmateriāliem, orķestra tēlu. “Īsāk sakot – nodrošināt, lai īstie cilvēki ir īstajā laikā īstajā vietā un satiktu īstos cilvēkus, lai kopīgi sasniegtu mērķi,” ieskicē D. Vanaga.
LSO Mārketinga daļas vadītāja atklāj, ka šobrīd tiek strādāts pie ierakstu tirdzniecības: “Par ierakstu pārdošanu ārvalstīs un internetā rūpējas ierakstu izdevēji. Vēlamies, lai arī mūsu klausītājiem Latvijā tie ir ērti pieejami, tāpēc esam uzsākuši atsevišķu kompaktdisku tirdzniecību Jāņa Rozes grāmatnīcu tīklā. Mums patīk vērot un iepazīt mūsu klausītājus, tāpēc savu reizi pārdodam CD koncertos. Tāpat tie pieejami arī mūsu mājvietā – “Lielajā dzintarā”.”

Pieredzes netrūkst
Strādāt Simfoniskā orķestra komandā D. Vanaga sākusi pirms nedaudz vairāk kā gada. Viņa beigusi reklāmas uzņēmējdarbības studijas un pēcāk strādājusi dažādās ar savu izglītību saistītās amata vietās. Iepriekš mārketinga speciāliste pildījusi ārējo sakaru organizatores pienākumus Liepājas Valsts tehnikumā (LVT), tehnikumā neilgu laiku strādājusi arī par skolotāju atsevišķos ar mārketingu un reklāmu saistītos priekšmetos, kā arī teju sešus gadus strādājusi tirdzniecības nama “Kurzeme” Mārketinga nodaļā.
Par savu šābrīža amatu D. Vanaga saka: “Pagājušā gada vasarā piedāvāja šādu izaicinājumu, un es domāju – kāpēc ne?” Vaicāta, vai šajā laikā, kopš sākts strādāt LSO, nav bijusi doma, ka šī nav īstā vieta un īstais amats, mārketinga speciāliste vien nosaka: “Jebkurā vietā ir bijušas un ir kaut kādas krīzes, kad tev vienkārši šķiet, ka tas varbūt nav tas īstais, bet jebkurā gadījumā tas nav bijis ilgstoši, jo man vienmēr paticis darbs ar cilvēkiem – radošs darbs un darbošanās. Ir ļoti liels prieks un lepnums būt daļai no visa šā lielā mehānisma, būt daļai no zobratiņa.”

Lielākais pluss – radošums
Par savas profesijas lielākajiem plusiem D. Vanaga pārliecinoši nosauc radošumu, komunikāciju un izaicinājumus, kādi rodas šajā jomā. “Situācijas nav identiskas gandrīz nekad, ir izaicinājumi saistībā gan ar koncertiem, gan ar festivāliem – viss tas, kas kopā veidojas un notiek. Jebkurā gadījumā tas ir ļoti interesanti un aizraujoši.”
Liels izaicinājums visai LSO komandai bijusi pārcelšanās uz jaunajām mājām koncertzālē “Lielais dzintars”. Bijis jāpierod gan pie jaunajām telpām, gan jaunā skanējuma, gan īpaši jāpiedomā pie tā, kā piepildīt līdz šim lielāko zāli Liepājā ar klausītājiem un klasiskās mūzikas mīļotājiem.
Orķestra Mārketinga daļas vadītāja atzīst, ka šajā profesijā, līdzīgi kā citās, sastopami arī savi mīnusi. “Ir gana daudz lietu, no kā savā darbā esam atkarīgi. Pirmkārt, tā ir informācija – par koncertiem, pro­grammām, māksliniekiem. Mums iedod materiālu, ar ko strādāt, un mēs ar to strādājam. Tāpat esam atkarīgi no iespējam – finansiālajām, resursu un tīri cilvēciskajām. Bez stresa šajā amatā neiztikt. Īpaši saspringti ir periodi, kad īsā laika periodā notiek daudz koncertu.”

Jāprot ar visiem sarunāties
Par to, kādām īpašībām tad jāpiemīt cilvēkam, lai viņš varētu strādāt šajā profesijā, D. Vanaga saka: “Jābūt komunikabliem, atvērtiem, jāprot savaldīt emocijas. Šeit nav vairs runas par personisku patiku vai nepatiku, šeit ir runa par to, ka ir darbs, kas ir jāizdara. Tāpat ir cilvēki, kuri tev ir jāsatiek tāpēc, ka viņi ir jāsatiek, un ir cilvēki, ar kuriem jāstrādā tāpēc, ka ar viņiem jāstrādā. Jāprot pielāgoties situācijai un vienmēr ir jātur acis vaļā, lai saprastu, kas tad ir tas, ko vēl var izmantot, lai sasniegtu mērķi.” Svarīga, pēc mārketinga speciālistes domām, ir arī spēja iet līdzi laikam, rast jaunus un interesantus risinājumus dažādām situācijām.
Kas vēl svarīgi – jāpiemīt noturībai pret stresu, nedrīkst ļaut tam ņemt virsroku, jo uztraukumu pilnas situācijas šajā profesijā rodas ne mazums un ar tām jāspēj tikt galā pēc iespējas vēsā prātā: “Uztraukumu un raizes tu vari atklāt kolēģiem, bet nekādā gadījumā iznest uz āru.” Tāpat jāorientējas informācijas un notikumu jūklī: “Svarīgi – saprast, ar ko ir vērts strādāt, ar ko nav. Un kas ir jādara un kas varbūt nav.” Tomēr par visu svarīgāks ir sabiedriskums – spēja orientēties sabiedriskajā un kultūras dzīvē, komunicēt ar šīs nozares pārstāvjiem. “Tā savā ziņā ir daļa no panākumiem,” tā D. Vanaga.