Rekurzeme.lv ARHĪVS

Latvijas labumi Uzņēmēju dienās

ANITA KANTĀNE

2016. gada 30. maijs 07:00

577
Latvijas labumi Uzņēmēju dienās

“Uzņēmēju dienas notiek “Latvijas labuma” zīmē. Ja mēs pērkam Latvijas produktu, palīdzam saglabāt darba vietas Latvijā, atstājam nodokļus Latvijā. Ja pērkam citu valstu produktus, atbalstām citu valstu cilvēkus,” izstādes “Uzņēmēju dienas Kurzemē 2016” moto skaidro Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš. Divas dienas aizvadītās nedēļas nogalē Liepājas Olimpiskajā centrā ar saviem produktiem un pakalpojumiem apmeklētājus iepazīstināja aptuveni 145 izstādes dalībnieki, informē pasākuma organizatori – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera.

Iesildās pirms lielās dzīves
“Šī ir mūsu pēdējā izstāde, kurā piedalāmies,” pastāsta Liepājas Valsts tehnikuma mācību uzņēmuma īpašnieces Viktorija Poce un Alise Romanova. Audzēknes drīz absolvēs mācību iestādi un mācību uzņēmumu likvidēs, to paredz noteikumi. Pieaugušo dzīvē ar mācību uzņēmumu nevar darboties. Jaunietes gatavo sveces un atzīst, ka tās labi pērk. Pieredze pārdošanā gūta dažādās izstādēs, arī starptautiskā gadatirgū. Uz jautājumu, vai varētu būt uzņēmējas lielajā dzīvē, studentes atbild: “Ja mums būs labas idejas, mēs tās varēsim realizēt. Mums ir laba prakse.” Vai tā varētu būt sveču izgatavošana, jaunietes nav pārliecinātas. Drīzāk – kaut kas cits.

Liderīgi apmeklētāji
“Nav atdeves. Nav, kam īsti stāstīt par savu pakalpojumu. Dalībnieku vairāk nekā apmeklētāju,” ironizē SIA “Tode” Liepājas struktūrvienības vadītāja Ingrīda Laugale. Viņa secina, ka izstādei izvēlēts nepiemērots laiks. Par nelielo apmeklētāju skaitu pajokojās arī pats izstādes saimnieks izstādes laikā notikušajā Biznesa forumā. Kādā pasākumā, kurā bijuši tikai daži apmeklētāji, viens dalībnieks otram jautājis, kāda jums interese piedalīties pasākumā? Pirmais atbildējis: “Man pēc Jums jāuzstājas.”
Uz jautājumu, vai ir vērts piedalīties izstādē, zemnieku saimniecības “Baroni” īpašnieks Rolands Ekšteins atbild: “Teikšu atklāti, ja Grobiņas dome mums nebūtu nofinansējusi dalības vietu, tad es pats laikam to nebūtu darījis. Apjoms mums ir aptuveni vienāds, jauninājumu nav.” Lauksaimnieks rēķina, ka 80 procenti izstādes apmeklētāju viņa produkciju jau zina.
Degvielas uzpildes stacijas “Stat­oil” darbiniekiem ir savi secinājumi par apmeklētāju ieinteresēšanu. “Apmeklētāji ir liderīgi, viņiem nevar piedāvāt neko sarežģītu, par līgumu slēgšanu nemaz nerunājot,” pastāsta “Statoil” darbiniece Ulvija Pauzere. Uzņēmums apmeklētājus vilināja, aicinot piedalīties loterijā, izmantojot mobilo aplikāciju. Arī “Statoil” komanda iesaka nākotnē, rīkojot izstādi, saskaņot tās norisi ar citiem apkārtnē notiekošiem svētkiem. Nedēļas nogalē pilsētas svētki notika Grobiņā, tie noteikti atņēma apmeklētājus izstādei, norāda U. Pauzere.
Liepājas Olimpiskā centra zāļu noslogojums ir tik liels, ka citā laikā tās nebija iespējams izīrēt – “Kursas Laikam” skaidro Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera. Arī daudzas labas reklāmas vietas pilsētā jau bijušas aizņemtas pat līdz gada beigām.

Kā izmērīt atdevi?
Simts potenciālo klientu un sadarbības partneru vizītkartes – šāds ir daudzu izstāžu “sausais” atlikums. Taču šāds vērtējums neliecina par ilgtspējīgu nākotni. Izstādes laikā notikušajā Biznesa forumā “Pure Chocolate” valdes priekšsēdētājs Pēteris Žimants dalījās pieredzē ar savu veiksmes stāstu. Viņš atklāj, ka reiz gaidījis vairāk nekā gadu uz svarīga potenciālā sadarbības partnera jāvārdu. Uzņēmums piedalās dažādās izstādēs un secina, ka tas ir labs veids, kā pircējus iepazīstināt ar savu produkciju.
Tikmēr Vācijas–Baltijas Tirdzniecības kameras vadītājs Latvijā Andris Eglājs norāda, ka biznesa tradīcijas ir dažādas. Viņš atgādina konservatīvajā Vācijas tirgū novēroto – pirmajā gadā piedaloties izstādē, uzņēmējs netiek novērtēts kā derīgs partneris. Ir jāpierāda sava stabilitāte vairāku gadu garumā, un tikai tad var cerēt, ka ar tevi sāks rēķināties.