“Landboard City” – tiem, kuri izjūt dzinēju

Uzņēmumā “Boards Unlimited” radītais elektrodēlis ir veids, kā ierasto kustību izmantot vienmēr un visur, teic inovatīvā elektrodēļa autors Jānis Kozlovskis: “Mans vaļasprieks un sports ir dēļošana-pūķošana, snovbords, veikbords. Reizēm vasarā nav vēja un gribēšanas vilkties aiz troses, pūķošana prasa laiku – kamēr sapakojies, aizbrauc, uzvelc hidrotērpu, bet snovbords vasarā ir neiespējams. Vārds pa vārdam, doma pa domai līdz pagājušā gada augustā radās šī ideja.”
SIA nosaukums “Boards Unlimited” burtiskā tulkojumā no angļu valodas nozīmē “dēlis bez ierobežojumiem”.
Izgatavo divu nedēļu laikā
J. Kozlovski iedvesmojis motocikls ar vienu riteni: “Pag, ja viņi brauc šitā, tad ar plecu pa priekšu var arī ar dēli. Pašlaik līdzīgus “verķus” var nopirkt Amerikā, Ķīnā pakaļdarinājumus arī. Bet pērn, kad sāku taisīt, neko tādu neizdevās atrast. Ja izdotos, noteikti pats neko nedarītu, bet iegādātos jau esošu produktu. Man likās, ka esmu ko pilnīgi jaunu izgudrojis, bet pēc mēneša kolēģis Sindijs Eizengraudiņš, kurš arī piedalās projektā, internetā atrada amerikāņu darinājumu. Principiāli tas bija līdzīgs manējam, bet tehniski un idejiski krietni atšķīrās. Amerikāņi savējo bija taisījuši astoņus gadus. Drīz parādījās arī Kanādas ražojums, pie kā bija strādāts četrus gadus. Atšķirībā no mūsējā tā stabilitāti nodrošina sonori. Man no domas līdz pirmajam braucienam ar elektrodēli pagāja divarpus nedēļas. No citu valstu ražojumiem nebija iespējams ne tehnoloģiski, ne dizainiski iedvesmoties, jo mūsu redzējums būtiski atšķiras.”
J. Kozlovskis norāda, ka vienriteņa motocikla un elektrodēļa kustība ir atšķirīga. Baterijas izgatavotas sadarbībā ar Andra Dambja uzņēmuma “eO” inženieriem. Kustību nodrošina elektromotors ar papildus trīs sensoriem. Piemērota biezuma riepas pasūtītas Ķīnā, dēļa klājs top Grobiņā, sadarbībā ar longbordu meistaru Kārli Laubertu – “Jim Longboard”. Rāmja pārsegus izgatavo SIA “Boats SB”. Visu pārējo veidojuši paši – Jānis un Agris Kozlovski. Brāļi sevi sauc par dizaina cilvēkiem, strādā uzņēmumā “Reklāmas apgāds”, kas ir projekta atbalsta kompānija.
Mērķauditorija – sešpadsmit plus
J. Kozlovskis neslēpj, ka sāpīga bijusi diena, kad viņš pirmoreiz kāpis virsū paša radītajam elektrodēlim. Zilumi, skrambas – kā jau pēc kārtīgiem kritieniem. Jo ripot uzsākušais dēlis vēl bijis “mīksts” – dūries zemē. Pamazām saprasts, ko un kā īsti vajag. Piemēram, prasās dubļu sargi, lai nenoskrāpē un neapšļaksta kājas.
Starta poga sākotnēji atradusies uz pašas iekārtas: ieslēdz, uzkāp, brauc. Kad braucējs nokritis, dēlis aizbraucis, kur pašam tīk.
“Tagad droši dodu jebkuram, neapsitīsies, jo starta poga, vienlaikus pretaizdzīšanas ierīce, ir pie aproces uz braucēja rokas. Ar to dzinēju attālināti var ieslēgt un izslēgt, lai dēlis “neaizmuktu”,” skaidro autors. Konkrēto modeli viņš pozicionē kā “16+”, jo ar to sasniedz velosipēdam atļauto ātrumu – 22 līdz 25 km stundā.
Pirmā publiskā izrādīšanās notikusi pasākuma “Skaistuma simpozijs” laikā. Ikviens drīkstējis testēt, un lielu interesi izrādījuši ne tikai jaunieši. Savukārt no sekotājiem uzņēmuma profilam “feisbukā” astoņdesmit procentu esot sievietes vecumā no divdesmit pieciem līdz trīsdesmit gadiem.
Braucamrīku izmēģinājusī Kozlovsku kolēģe Margarita secina, ka, cenšoties noturēt līdzsvaru, balansējot uz viena riteņa, nodarbinātas visas muskuļu grupas. Lieki nevar būt elkoņu, ceļu sargi un ķivere, bet apgūt braukšanu iespējams pāris stundās.
“Skeitbordisti nebūs īstie “landborda” cienītāji: viņi savu dēli dzen uz priekšu ar kāju spēku. Pārējiem dēļiem nepieciešams dzinējs – snovbordam kalns, kaitbordam pūķis, veikbordam trose, kas velk,” salīdzina J. Kozlovskis. “Landborda” ātrumu regulē žiroskops – elektronisks līmeņrādis, kas novērtē braucēja novietojumu pret plakni. Žiroskops dēlim liek pastāvīgi atrasties paralēli brauktuvei, zemei. Tikko nospiesta palaišanas poga, priekšgals, kas uzliekts kā slēpei, nostājas līmenī. Vadība tiek nodrošināta ar ķermeņa svara pārnešanu vajadzīgajā virzienā.
“Piemēram, minimāli pārnesot svaru uz priekšu vai pat tikai padomājot par to, dēlis sāk braukt. Pavisam nedaudz sasveroties uz aizmuguri, panāk kustību atpakaļ, kas ir bremzēšana,” jutīgā mehānisma vadību raksturo Agris Kozlovskis.
Unikālā braucamrīka, kurš sver nedaudz pāri desmit kilogramiem, iepazīšanās cena šogad ir 880 eiro.
Uz uzņēmuma dibināšanu J. Kozlovski – tehnikas pārzinātāju un projekta virzītāju – pierunājis brālis Agris, viņš vairāk atbild par dizainu, savukārt S. Eizengraudiņš pieskata elektroniku. “Mazajā “kastītē” ir iekšā gudras lietiņas.”
Ar inkubatoru atbalstu
“Zaļā inkubatora” konsultanti liepājniekiem skaidri un gaiši pateikuši, ka patentēt šeit nav ko. “Tomēr neviens vien taisīs mums pakaļ. Kanādiešu dēli ķīnieši nokopēja vēl neražotu, amerikāņu – tikko sāktu publiski rādīt,” ar “špikotājiem” rēķinās J. Kozlovskis.
Otrais eksperimentālais prototips, kas vairāk bija kā skats nākotnes sporta virzienā, tapis ar Kurzemes Biznesa inkubatora (KBI) atbalstu. Tā tikts pie laba starta – kontaktiem un neliela finansējuma prototipa izstrādei. Kozlovski ir pateicīgi Salvim Rogam, kurš piesaistījis KBI un jaunajiem uzņēmējiem viennozīmīgi iesaka sadarboties ar KBI.
Pagaidām ir izgatavoti pieci eksemplāri. Jānis un Agris Kozlovski ar savējiem ikdienā pārvietojas pa Liepājas veloceliņiem un pludmali. Ar elektrodēli drīkst pārvietoties turpat, kur ar velosipēdu. Sacensības trasē vēl nenotiek, bet jaunie uzņēmēji cer, ka drīzumā tādas varēs noorganizēt.
Produkts nemitīgi tiek pilnveidots. Pašlaik ar uzlādējamu litija bateriju var nobraukt aptuveni desmit kilometrus, bet būs arī citi, dārgāki modeļi, kuriem lielāka baterija ļaus nobraukt divdesmit piecus, trīsdesmit kilometrus. Konkurence liepājniekus diži neuztrauc.
“Cilvēks, kurš pirks ķīniešu produktu, nepirks mūsējo un otrādi. Turklāt mēs piedāvājam braukšanas apmācību ne tikai pa gludu virsmu, konsultācijas, kā arī servisu,” tā J. Kozlovskis.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām