Rekurzeme.lv ARHĪVS

Vai iedzīvotājus interesē citu reputācija?

ZANE GVOZDE

2016. gada 22. septembris 07:00

153
Vai iedzīvotājus interesē citu reputācija?

Mūsdienu steidzīgajā laikmetā, šķiet, vien retais aizdomājas par savu reputāciju, tajā pašā laikā pastiprinātu interesi pievēršot citu slavai.

Bieži vien dzirdēts jēdziens “nevainojama reputācija”, kas liecina par cilvēka vai uzņēmuma pozitīvo novērtējumu, nespējot atrast neko, par ko, kā tautas valodā saka, piesieties. Tomēr šobrīd grūti iedomāties kādu, kuram varētu piedēvēt nevainojamu reputāciju. Arvien biežāk nākas dzirdēt par skandāliem un apkaunojošiem faktiem saistībā ar dažādām pārgalvīgām izdarībām pat Anglijas karaliskajā ģimenē, nemaz nerunājot par dažādu uzņēmumu un uzņēmēju afērām un piekopto shēmošanu. Nenoliedzami, stāsti par reputāciju vienmēr interesējuši lielas iedzīvotāju masas. Arī mūsdienās, pirms kādam uzticēties, tiek pārbaudīta šā cilvēka vai uzņēmuma reputācija.

Koks ar diviem galiem
Par reputāciju gan atsevišķu cilvēku, gan uzņēmumu sakarā interesējas priekulniece Dzintra Isakova, kura atzīst, ka šādas ziņas visbiežāk uzzina no preses avotiem un interneta. Kundze gan atklāj, ka ziņas par citu cilvēku vai uzņēmumu reputāciju viņu īpaši neietekmē: “Es jau tur nevaru neko mainīt. Katrā ziņā neesmu no tiem, kuri raksta tur sūdzības vai kā.” Tomēr par cilvēkiem, ar kuriem ikdienā nākas sastapties un kuri nav iemantojuši labu slavu, kundze teic: “Drīzāk izvairos no tādiem – no negatīviem, ar negatīvu attieksmi.”
Tā kā pašai šobrīd nav nekādu darīšanu ar konkrētiem uzņēmumiem vai uzņēmējiem, tad par šīs sfēras darboņu reputāciju kundzei konkrēta viedokļa nav: “Drīzāk es vairāk domāju par to, ka visā valstī nav tādas īstas kārtības kopumā. Ko es tur varu zināt, cik tur taisnības un cik ne?” Priekulniece pastāsta, ka par dažādām aktualitātēm pilsētā un valstī kopumā apspriežas ar citiem novadniekiem. “Ko tad mēs, pensionāri, varam? Saejam kopā un apspriežam, kas patīk, kas nepatīk,” smaidot stāsta Dz. Isakova.

Interesē topošie darba devēji
Elvis Bērziņš, kurš šobrīd strādā celtniecībā, “Kursas Laikam” atklāj, ka īpašu uzmanību pievērš tieši dažādu uzņēmumu reputācijai, it īpaši gadījumos, kad ir doma ar šiem uzņēmumiem saistīt savu karjeru. “Pirms kaut kur iet strādāt, protams, uzzinu, vai ir vērts vispār iet tur,” pastāsta E. Bērziņš. Vaicāts, vai gadījumā, ja uzņēmuma reputācija izrādītos neglaimojoša, puisis nekandidētu uz vietu tajā, viņš atbild: “Tieši tā.” Arī par presē bieži vien atspoguļoto slavenību reputāciju puisis interesējas, bet tas viņu tik ļoti neuztrauc. Savukārt, kas attiecas uz cilvēkiem, ar kuriem ikdienā nākas saskarties, E. Bērziņš cenšas neklausīties citu runās, bet pārbaudīt pats, kāds ir cilvēks un viņa attieksme pret citiem.
Arī priekulniece Jeļena Vasjutina, kura šobrīd strādā t.s. “simtlatnieku” programmā, atklāj, ka visvairāk interesējas tieši par uzņēmumiem. “Mani tas ļoti uztrauc, protams. Piemēram, ja uzņēmumam ir ļoti slikta reputācija, tad tur neviens neies strādāt – tas ir viens. Un, otrkārt, ja tas ir mūsu pilsētā, tad mēs gribētu, lai tā reputācija ir laba. Jo vairāk darba vietu, jo vairāk cilvēku strādā, jo labāk mūsu pilsētai,” savu pārliecību pauž J. Vasjutina. Viņa arī uzsver, ka grūti salīdzināt uzņēmumu un konkrētu cilvēku reputāciju, jo par uzņēmumu slikto slavu var liecināt fakts, ka tur nevēlas iet strādāt, ka tur maz maksā, ka tur pret darbiniekiem ir nelabvēlīga attieksme, tomēr runas par kādu cilvēku mēdz būt pat ļoti subjektīvas – visiem jau labs nekad nebūsi. “Pirmās ziņas, ko cilvēki runā, nevar klausīties, jo cilvēki ir dažādi. Par cilvēku ir savādāk – es pārbaudu, kā tur tiešām ir,” domās dalās sieviete.

Baumas ir jāpārbauda
Priekules Mūzikas un mākslas skolas skolotājs Mārtiņš Cukurs “Kursas Laikam” atzīst, ka baumām par citu cilvēku reputāciju netic, kamēr pats nav pārbaudījis šo ziņu patiesumu. “Protams, ka jāpārbauda,” bilst pedagogs, papildinot, ka situācijas gan mēdz būt dažādas un objektīvi novērtēt cilvēkus un viņu stāstīto mēdz būt gana grūti. Uz jautājumu, vai mūsdienās cilvēki joprojām interesējas un uztraucas par citu reputāciju, viņš retoriski atvaicā: “Jūs domājat, ka neuztrauc vairs?” Arī viņš ir pārliecināts, ka būt informētam par uzņēmumu reputāciju ir svarīgi, lai nejustos vīlies vai piekrāpts tālākajās darba attiecībās. “Jo vairāk pats pārbaudi, jo labāk,” pārliecināts M. Cukurs. Par to, kur tiek iegūta informācija šādos gadījumos, skolotājs atbild: “Kur tik var. Internets, prese.”