Rekurzeme.lv ARHĪVS

Maksājam par dāvanām, pārdevēju kļūdām un negribētiem pasūtījumiem

JĀNIS GOLDBERGS

2016. gada 22. septembris 07:00

554
Maksājam par dāvanām, pārdevēju kļūdām un negribētiem pasūtījumiem

Var teikt, ka blēdās, ka kļūdās un ir noguruši pārdevēji, ka sistēma nestrādā īsti labi vai klients ir pārāk prasīgs vai arī kaut ko neprot, bet aizvien biežāk nākas dzirdēt par lielo tirgotāju sīkajām kļūmēm.
Piemēram, veikals “Drogas” izsniedz smaržu paraudziņus un apgalvo, ka dāvana, bet čekā nez no kurienes uzrodas viens eiro cents. Lielveikalā “Rimi” K. Zāles laukumā Liepājā akcijas “Stikeez” pārdots par 59 centiem. “Bija divi – viens par velti, bet otrs par naudu. Es to otru neprasīju, arī pirmo man īsti nevajadzēja,” “Kursas Laikam” pastāsta pircēja. Pēteris Poļaņins no Nīcas novada vēstī, ka cīnās ar ”Lattelecom”, jo jau trešo mēnesi netiek vaļā no Sporta kanālu pakas, kuru viņam mēneša sākumā pievieno.

Jāreaģē pat uz sīkumiem
“Ir iespējams, ka veikalu pārdevēji ir noguruši un kaut ko sajauc, jo sevišķi, ja runa ir par nelielām summām vai dāvanām. Atstāt šādu lietu bez ievērības nevajadzētu. Ir jāiet strīdēties ar pārdevēju. Tas jādara pie kases. Parasti atnāk veikala vadītāja un lielākajā daļā gadījumu strīds tiek atrisināts uz vietas. Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā ir jautājumu un sūdzību sadaļa, kur iespējams informēt mūs par kādu nejēdzību pārdošanā. Ja kādam tirdzniecības tīklam masveidā sāk parādīties kāds pārkāpums, mēs noteikti reaģēsim pat tad, ja summa būs tikai viens eiro cents,” tā Patērētāju tiesību aizsardzības centra Komunikācijas daļas vecākā speciāliste Vineta Ore.
Ieteikums reaģēt noteikti ir vietā, jo visi “Kursas Laika” aptaujātie cilvēki apgalvo, ka čeku sākuši pētīt tikai mājās un nejaušības pēc atklājuši, ka maksā par kaut ko tādu, ko nemaz nevēlas apmaksāt. Neviens no viņiem negrasās doties pie pārdevēja, jo summa ir tik maza, ka patērētais laiks strīdam būs pārāk liels. Otrkārt – piemēram, tirdzniecības tīkla “Rimi” mājaslapā paskaidrots, par kādām pirkuma summām izsniedz akcijas preci “Stikeez” un ka to iespējams nopirkt arī par velti. Neformālā sarunā viena no veikala “Rimi” pārdevējām laikrakstam atzina, ka strādā garas stundas un cilvēks pie kases noteikti iedevis lieko “Stikeez” pārskatīšanās dēļ. “Akcija bija tikai par vienu, un otrs tika pieskaitīts par naudu. To jau izdarīja kases aparāts, kad abi “ Stikeez” bija reģistrēti,” tā pārdevēja.
Par negribēti pasūtīto maksā
Pētera Poļaņina stāsts ir mazliet iespaidīgāks nekā 59 centi vai vienu “dāvanu” pie kases. “Tas sākās jau pirms kāda laika. Atklāju, ka man ir pievienota Sporta kanālu paka. Aizgāju atteikties, bet lika samaksāt par pagājušo mēnesi, jo pakalpojumu jau esmu saņēmis. Tā vairākus mēnešus no vietas – es varot pieteikties ar TV pulti. Vārdu sakot, iznāk, ka es pats sevi muļķoju, bet neko tādu neesmu apstiprinājis. Mājās man ir tikai pāris suņi, kuri ar TV pulti rīkoties neprot. Nupat iesniedzu sūdzību “Lattelecom”, redzēsim, kas sanāks,” stāsta P. Poļaņins. Kā ir ar viņa līgumu un iespējām pasūtīt papildu kanālus ar TV pulti, “Kursas Laiks” mēģināja noskaidrot uzņēmumā, bet viens ir skaidrs – P. Poļaņins ir samaksājis par pakalpojumu, kuru nevēlas un apzināti nav pasūtījis. “Kursas Laikam” nav pamata domāt, ka pensionārs nesaprastu, ko dara, un viņš nav vienīgais, kas maksā par pakalpojumu, kuru nevēlas. 
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs norāda, ka pirmo soli P. Poļaņins spēris pareizi, iesniedzot rakstisku sūdzību pakalpojuma sniedzējam, jo tikai tā var fiksēt strīda gaitu. “Visticamāk pensionāram ir smalki jāizpēta līgums, kas noslēgts ar pakalpojuma sniedzēju, un nereti tajā slēpjas dažādas iespējas, kuras cilvēks nemaz nezina. Iespējama arī tehniska kļūme,” no pieredzes ieteic PTAC speciāliste V. Ore.

“Lattelecom” veic pārrēķinu
“Kursas Laiks” sazinājās ar uzņēmumu “Lattelecom” un saņēma paskaidrojumu. “Lai apstiprinātu “Lattelecom” interaktīvās TV tematiskās pakas abonementu, sava TV ekrānā klientam jāievada drošības kods, kas ir kā apstiprinājums kāda papildu pakalpojuma pieslēgšanai. Kodu iespējams deaktivizēt, lai visi mājinieki var mainīt pakalpojumu. Interaktīvās TV tematiskās pakas iespējams izvēlēties mūsu interneta vietnēs vai zvanot 177,” vispārējo kārtību izskaidroja uzņēmuma sabiedrisko attiecību speciāliste Jūlija Ņikitina. Viņa arī apstiprināja, ka tematisko paku izvēle tiešsaistē netiek pārbaudīta un pārapstiprināta. Pietiek ar drošības koda ievadi.
P. Poļaņina gadījumā “Lattelecom” atklājuši, ka viņa TV dekodera piesaistē pakalpojumam konstatēta datu neatbilstība. Tautas valodā sakot, tehniska kļūme, un “Lattelecom” veiks atbilstošu pārrēķinu par negribēto sporta kanālu pieslēgumu.

Cīnīties ir vērts
Atliek vien secināt, ka aizstāvēt savas tiesības ir vērts. Pakalpojumu sniedzēji atzīst savas kļūdas, ja tādas ir, un veic pārrēķinu, lai atlīdzinātu klientam zaudējumu. Kas attiecas uz niecīgajām dāvanām un akcijām, kur katram cilvēkam atsevišķi ir nerentabli tērēt laiku strīdam vai sūdzībai, ieteikums ir ziņot PTAC.
Arī “Kursas Laiks” būs ieinteresēts par notikumiem ar dažādām maksas “dāvanām”, kuras mums piedāvā bieži vien. Ja patiešām saredzat negodīgu tirgotāja vai pakalpojumu sniedzēja rīcību, aicinām ziņot “Kursas Laikam”. Līdzcilvēki izlasīs jūsu stāstu un būs brīdināti jau drīzumā, kamēr valsts iestāde vēl mēnešiem veiks pārbaudes.