Rekurzeme.lv ARHĪVS

Aizraujoši svētki gan lieliem, gan maziem

VENDIJA PIKŠE

2016. gada 27. oktobris 07:00

22
Aizraujoši svētki gan lieliem, gan maziem

Skolēnu rudens brīvlaikā divu dienu garumā Liepājā norisinājās Izglītības tehnoloģiju un inovāciju konference “LatSTE 2016 – Karjera digitālajā laikmetā”, kurā piedalījās aptuveni 800 pedagogu no visas Latvijas. Paralēli konferencei notika arī Tehnoloģiju minifestivāls, kurā bērni un jaunieši varēja paši izveidot dažādus robotus un iepazīties ar jaunākajām tehnoloģijām. “Kursas Laiks” sniedz ieskatu tajā, kā norisinājās izglītojošie pasākumi.

Jāatrod kopsaucējs
Kamēr mazākie apmeklētāji aplūkoja tehnoloģiju jaunumus un uz savas ādas izmēģināja, kā ir būt inženierim, skolotāji, uzņēmēji un aktīvie jaunieši piedalījās uzņēmējdarbības forumā “LV2020”, kura laikā diskutēja par to, ko uzņēmēji gaida no skolēniem un kas nepieciešams, lai tie vēlētos paši kļūt par uzņēmējiem. Diskusijas moderators, žurnālists Ansis Bogustovs pirmajā konferences dienā visiem sanākušajiem novēlēja būt produktīviem, lai šī kļūtu par vērtīgu domu un ideju apmaiņas iespēju: “Novēlu jums šajās dienās vairāk ne atbildēt, bet jautāt! Šī ir iespēja satikties ar profesionāļiem un uzzināt to, ko nezinājāt, jo tehnoloģijas attīstās ļoti strauji.”
Nepieciešamību runāt par izglītības, tehnoloģiju un uzņēmējdarbības saistību uzsvēra arī Liepājas Universitātes Vadības un sociālo zinātņu fakultātes dekāne Inese Lūsēna-Ezera, kura arī pati piedalījās ar uzrunu: “Informācijas tehnoloģijām pasaulē ir nozīmīga loma, izglītībai ir jāiet tam līdzi. Informācijas tehnoloģijas ir tās, kas liek mums mainīties, dzīve piespiež tās izmantot sociālajā dzīvē, darbā, dažāda līmeņa attiecībās. Svarīgi ir ievērot robežas!” Tieši robežu ievērošana ir tas svarīgākais. Mūsdienu skolotāja uzdevums ir prasmīgi apvienot klasisko mācību grāmatas vielu ar mūsdienīgu pasniegšanas veidu, ietverot tajā ne tikai teorētisko, bet arī praktisko darbu. Paprasot ikvienam skolēnam, kas viņam patīk labāk – lasīt no grāmatām vai darboties savām rokām, visi kā viens atbild, ka strādāt un veidot pašam ir daudz interesantāk. Taču uz skolotāja pleciem paliek ideja un saprašana par to, kad tehnoloģiju izmantošana ir par daudz.
Konferencē piedalījās arī ne tikai Liepājā, bet pasaulē pazīstamais uzņēmējs Artis Daugins, kurš savu uzņēmēja pieredzi vēlējās pastāstīt citiem, piebilstot, ka vajag atļauties sapņot: “Stāsts vienmēr sākas no tevis paša. Es nāku no maza ciemata Saldus rajonā. Bērnībā ziemas laikā mazgājos laukā pie akas, bet šogad savu dzimšanas dienu svinēju Amerikā kopā ar Amerikas prezidentu Baraku Obamu. Tas ir neatlaidīgs divdesmit gadus ilgs darbs.” Smejoties viņš gan piebilda, ka visiem ģimenes locekļiem ir ģimenes, bērni un laulātie draugi, viņš esot viens un neprecējies, jo visu laiku strādā. “Viņi (ģimene) rūpējas par demogrāfiju valstī, es par finansējumu,” jokoja A. Daugins.

Izbauda plašo piedāvājumu
Tuvojošos interesentus Liepājas Olimpiskajā centrā sveicināja “dzīvais” dinozaurs no Palangas. Iebūvētie mehānismi ļauj tam kustēties un rēkt gluži kā īstam. Sanākušos sveicināja arī roboti Lenijs un Zipijs, kas bērniem uzdeva arī dažādus āķīgus jautājumus par tehnoloģijām. Ar abiem robotiem bērni varēja arī nofotografēties.
Tehnoloģiju minifestivāls nemaz nebija tik “mini”, kā tas sākumā varēja šķist. Jaunajiem censoņiem bija pieejamas tik daudz dažādas radošās darbnīcas un demonstrējumi, ka bērni vienā laidā skraidīja no viena stenda uz citu, lai paspētu izbaudīt visu, ko piedāvā festivāls. Skolēniem bija pieejamas tādas atrakcijas kā robotu futbola turnīrs, raķešpalaišanas darbnīca, “Lego” robotu montēšana, trīsdimensiju printēšana, virtuālās realitātes spēles, mozaīku salikšana, radiovadāmo auto sacensības un daudz citu aktivitāšu. Tie, kas kautrējās piedalīties paši, varēja kļūt par vērotājiem fizikas, ķīmijas un elektronikas laboratorijās, kurās pieredzējuši speciālisti rādīja dažādus interesantus eksperimentus.
Trīsdimensiju printēšanas uzņēmuma “Tomega” pārstāve Rita Ličāgina-Timofejeva bija pārsteigta, ka Liepājas bērni un jaunieši ir tik aktīvi un vēlas piedalīties it visā, ko viņiem piedāvā. Piemēram, viņas uzņēmuma piedāvātajā atrakcijā – zīmēšanā ar trīsdimensiju pildspalvu, kas rada taustāmas lietas – bija izveidojusies gara rinda, jo katrs bērns vēlējās uzzīmēt telpiskus priekšmetus ar īpašo pildspalvu. “Nākamreiz zināsim, ka nepieciešams ņemt līdzi vairākas pildspalvas. Sagadījās tā, ka īsi pirms šā pasākuma ļoti daudzas pildspalvas nopirka klienti, un līdz ar to ņēmām līdzi tikai tās, kas palika pāri. Ja būtu vairākas pildspalvas, tad nebūtu tādas rindas,” teic R. Ličāgina-Timofejeva.
Protams, ka bērniem ļoti patīk dažādas tehnoloģijas un, ja tās vēl ļautu izmantot skolā, tad iespējams, ka mācīšanās dažam labam patiktu daudz vairāk. Taču nedrīkst aizrauties ar tehnoloģijām un izklaidēm vien, jāatceras izmantot arī grāmatas, rēķināšanu galvā un atmiņas trenēšanu. Citādi ātri vien nonāksim situācijā, kad visi bērni bez problēmām prot lietot viedtālruņus, pārzina datora uzbūvi un darbību, taču nespēj no galvas iemācīties dzejoli vai ar roku uzrakstīt domrakstu.