Gatavi savaldīt mežonīgās bārdas un ūsas

“Šis ir bizness, kas iesākās ar derībām,” atklāj skolēnu mācību uzņēmuma “Wild Beard” jeb “Mežonīgā bārda” īpašnieks Dāvids Kokainis. Viņa dibinātais uzņēmums pasaulē nāca pirms nepilniem diviem mēnešiem, taču nu ir ieguvis negaidītus panākumus. Par biznesa izveidi paldies jāsaka Dāvida draudzenei Maijai Ziemelei, kura ar puisi iesākumā noslēgusi derības.
Uzņēmuma ideja dzimst derībās
“Ir tāds starptautisks mēnesis novembrī, ko sauc par “No Shave November”, kura laikā vīrieši neskuj bārdu un ūsas. Mana draudzene Maija mani izaicināja, lai arī es neskuju bārdu. Čalis paliek čalis un meitenes izaicinājumam neatteiks! Sāku audzēt bārdu,” atceras D. Kokainis. Derību noteikums bija neskūties līdz Ziemassvētkiem, bet Maija noteikusi, ka uz skolas Ziemassvētku balli Dāvids nedrīkst ierasties kā nekopts zvērs, tāpēc par bārdu jārūpējas. Tomēr atbilstošus kopšanas līdzekļus jaunais uzņēmējs Liepājā atrast nav varējis un tie, kas bija pieejami Rīgā, šķituši pārāk dārgi.
“Sapratu, ka ar katru dienu izskatos aizvien briesmīgāk un briesmīgāk. Sāku meklēt internetā, kādi kopšanas līdzekļi pieejami citur pasaulē. Atradu arī dažādas izejvielas un sapratu, ka pamazām varētu izveidot arī kaut ko pats. Uzgāju vajadzīgas izejvielas un izlēmu izveidot savu bārdas un ūsu vasku,” par idejas attīstību stāsta D. Kokainis. Izveidojot pirmos paraugus, Dāvida mamma Lelde, kura strādā par frizieri, iedevusi pamēģināt šos produktus saviem klientiem, un tie novērtēti atzinīgi.
Liepājas Valsts tehnikumā, kurā mācās jaunais puisis, ir iespēja veidot skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) un pamēģināt, kā ir būt uzņēmējam. “Mums ir nosacīts ultimāts, ka jāizveido mācību uzņēmums, un es nolēmu piedalīties. Sākumā biju viens pats, bet, apzinoties jomas, kurās man ir trūkumi, atradu cilvēkus, kuri to var izdarīt vislabāk. Mūsu radīto produktu izejvielas nāk no Francijas, Itālijas un pat no Indijas,” stāsta D. Kokainis.
Izvēlas Latvijas mežu smaržu
Dāvida vadītajam uzņēmumam tika piesaistīta Maija Lakstīgala, kura ir reklāmas un visa vizuālā tēla veidotāja, kā arī Maija Ziemele, kura izceļas ar savām oratores spējām un ne tikai. Izrādās, ka M. Ziemele palīdz arī ar produkta veidošanu, jo labi pārzina smaržu jomu un ēterisko eļļu nozīmi. Prasmes viņa apguvusi savā hobijā – sveču liešanā.
Visiem SMU uzņēmumiem jāpiedalās tirdziņos, kuru laikā jāprezentē savs uzņēmums, jātiekas ar klientiem un jāpārdod produkti. Tirdziņi notiek visa mācību gada garumā, un skolēni paši var izvēlēties, kuros piedalīties. Arī D. Kokainis kopā ar partneri Maiju vēlējās piedalīties un sāka gatavot savu pārdošanas stendu. “Esmu redzējis, kā Zviedrijā, tirgojot, piemēram, ziepes, viņi reklāmas stendus izveido kā vannasistabu ar visiem sīkumiem un parāda visu, kas saistās ar ziepēm. Veido to pievienoto vērtību produktam, odziņu, kas padara īpašu. Kā sava stenda tematiku izvēlējos Latvijas mežus, kuriem ir patīkams aromāts. Un kopā ar savu draugu Mārtiņu Zandaru garāžā izveidojām stendu pašu rokām. Viņam rokas aug no pareizās vietas. Vienmēr smejos, ka es ar vienu roku plēšu, viņš ar otru taisa,” stāsta D. Kokainis. Par izveidoto produktu stendu “Wild Beard” saņēma arī īpašu balvu vienā no tirdziņiem, un arī klienti to novērtējuši kā estētiski baudāmu.
Sertificē visas sastāvdaļas
Tā nepilnu divu mēnešu laikā tika izveidots SMU ar nosaukumu “Wild Beard”, kurš ražo bārdas un ūsu kopšanas līdzekļus. Savā īsajā pastāvēšanas laikā uzņēmuma radītie produkti jau kļuvuši par klientu iemīļotiem. “Klienti ir novērtējuši, ka mūsu produkta kvalitāte ir laba. Nav vajadzīgs uztaisīt kaut ko ātru un nekvalitatīvu, jo tas būs kārtējais veikala produkts,” pārliecināti ir Dāvids un Maija.
Viņi abi pēc rūpīgas izpētes un izmēģinājumiem ir iemācījušies pašrocīgi gatavot visus kosmētiskos līdzekļus un par katru no produktiem var izklāstīt visas detaļas. “Ūsu vaska un bārdas balzama veidošana ir nedaudz sarežģītāks process kā bārdas eļļas veidošana. Ēteriskās eļļas jāpievieno pareizajā brīdī, lai tās neizgarotu, jāpārzina pareizās vārīšanas temperatūras. Īpaši jāuzmanās arī no tā, lai visas sastāvdaļas būtu tiešām dabiskas. Nav viegli atrast to, kas ir pilnībā tīrs, taču tas ir ļoti svarīgi, lai neizraisītu cilvēkam iekaisumus,” uzņēmuma nostāju un dabisko izejvielu nozīmi skaidro M. Ziemele.
Kā abi jaunieši vispār apguvuši kosmētisko līdzekļu radīšanu un cik droši ir lietot piedāvātos produktus? “Tu nevari paņemt vienu recepti un pēc tās arī taisīt. Ir jāņem trīs dažādas receptes un no tām jāizveido ceturtā – savējā! Jāeksperimentē ar to visu,” pārliecināta ir Maija. Un viņai piekrīt arī Dāvids.
Lai nemulsinātu klientus, uzņēmēji arī nokārtojuši visas nepieciešamās licences un ķīmiķi ir apstiprinājuši visas sastāvdaļas kā cilvēkam drošas. “Atradām cilvēku ar doktora grādu ķīmijā un nodevām gan sastāvdaļas, gan gatavos produktus, lai pārbauda. Pēc izvērtēšanas secināts, ka ir pilnīgi droši pārdot šos produktus tirgū. Mūsu produkti ir sertificēti un droši,” pamato D. Kokainis.
Kļūdas nāk par labu
Dāvids Kokainis šobrīd ir komerczinību 3. kursa students Liepājas Valsts tehnikumā, Maija Ziemele mācās Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas 11. klasē. Abi kopā ļoti daudz sava brīvā laika velta uzņēmumam. Bet vai paliek laika arī mācībām un atpūtai? “Man mācībām šis viss it nemaz netraucē, šogad pabeigšu skolu ar vidējo atzīmi 9,5 balles. Šī programma liek iemācīties plānot laiku, un, ja to dara, tad parādās laiks arī atpūtai, ne tikai darbam,” priecājas Maija.
Abi uzskata, ka iespēja piedalīties SMU darbībā viņiem daudz ko ir devusi. “Mums ir atļauts kļūdīties, varam krist un vārtīties, bet no šīm kļūdām mācāmies. Neviena kļūda nenāk par ļaunu, jo tas palīdz praktiski saprast. Kamēr esam SMU, mums nav jāmaksā nodokļi. Varam strādāt un gūt pieredzi,” stāsta D. Kokainis, un viņam piekrīt arī Maija, uzsverot, ka daudz devusi arī mentore Linda Kravcova, pie kuras vajadzības gadījumā skriet. Mentore palīdzot ar padomiem, iesaka, kā labāk nokārtot dokumentus, un citas vajadzīgās lietas.
Lai arī uzņēmums ir tik veiksmīgs, Maija un Dāvids vēlas visu darīt pamazām. Viņi ļoti priecājas, ka pēdējā SMU tirdziņā saņēmuši balvu par skaistāko stendu un Goda rakstu no Ekonomikas ministrijas, tomēr par lielām ražotnēm vēl nesapņo. “Šis ir pats, pats sākums, ir jāiet attīstības ceļš normālā tempā, prātīgi jāstrādā. Mācību gada laikā varam darboties kā SMU, bet pēc skolas, ja gribam, varam reģistrēties kā īsts uzņēmums. Bet tad gan jākļūst pieaugušiem un jāsāk maksāt nodokļus. Tirdziņā satikām kādu cilvēku no Zviedrijas, un viņš piedāvāja mums palīdzēt, kad gribēsim izaugt lielāki,” plāno abi jaunieši. Par to, ka šādi iegrozīsies 2016. gada noslēgums, nezināja neviens no iesaistītajiem, taču šobrīd viņi priecājas, ka izdevies izdarīt tik daudz. “Šis ir izcils sagatavošanās posms, mūsu SMU mērķis ir izpildīts! Tu jau neiegūsti balvu par labāko stendu, tu iegūsti pieredzi. Es teiktu tā – kas dara, tas izdara!” uzskata Dāvids Kokainis.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām