“Eņģeļu akadēmijā” mācās pēc sajūtām

Liepājniecei Daigai Demiterei-Krūmkalnai šogad atgriešanās darbā pēc bērna kopšanas atvaļinājuma sākās ļoti intensīvi. Viņa uz pilnu slodzi atgriezās savā pamatdarbā un papildus tam uzsāka uzņēmējdarbību savā sirdsdarbā. Gan vienā, gan otrā viņas darbs ir saistīts ar bērniem. Daiga ir sākumskolas skolotāja Liepājas Ezerkrasta sākumskolā, kur audzina 4. klasi. Bet savā vecajā skolā – Liepājas Raiņa 6. vidusskolā – atvērusi privātskolu “Eņģeļu akadēmija”, kur bērniem pēc Montesori pedagoģijas metodes māca prasmes lasīšanas, valodas un matemātikas apguvē.
Profesija kā dzīvesveids
Daigai ir 28 gadi. Pēc vidusskolas absolvēšanas viņa nolēma Liepājas Universitātē studēt pedagoģiju. Toreiz vēl topošā skolotāja interesējās, izprata un mācījās pedagoģiju un skološanas metodes arī “ārpus augstskolas rāmjiem”. “Studiju laikā nereti prātoju, kāpēc reizēm ir stundas, kurās skolēni strādā ar aizrautību, mācās ar zinātkāri un iegūst sekmīgus rezultātus. Man nebija saprotams, kāpēc visi bērni nevar pie visiem skolotājiem gūt tādu pieredzi. Mācību stundas ir durvis uz konkrētās tēmas plašāku apguvi. Tomēr nereti tās palika aizslēgtas vai pusvirus. Es nolēmu, ka mācīšos par skolotāju, lai plaši atvērtu durvis uz pasauli, kura ir aizraujoša, krāsaina, notikumiem un piedzīvojumiem bagāta. Un darīšu to ar bērniem, kuri skolā nonāk pašu pirmo reizi – sākumskolēniem,” stāsta Daiga.
Pedagoģija tagad ir liepājnieces vislielākā aizraušanās. “Pedagoģija ir līkumots labirints, kurā nenogurstoši var meklēt iespējas, kas slēpjas aiz katra stūra,” viņa saka par sev tik mīļo profesiju. “Manā ikdienā ir jāmeklē balanss ne tikai starp mammas un sievas, bet arī skolotājas lomu. Kad septembrī sāku strādāt, apsolīju sev, ka darbā strādāšu kvalitatīvi un ar pilnu atdevi, bet mājās, aizverot aiz sevis durvis, būšu mamma, sieva un tikai. No šīs profesijas nevar aizbēgt vai izslēgt telefonu un pateikt, ka mans darbs beidzas pulksten piecos vakarā. Tas ir dzīvesveids, kurā jāsarūmējas visām manām lomām, jāatrod laiks arī citām nodarbēm, kuras ļauj priecāties par katru nodzīvoto dienu.”
Iegūtās zināšanas un prasmes gan studijās, gan darbā ļāvušas šogad piedzimt Daigas privātpraksei – skoliņai “Eņģeļu akadēmija”.
Izveidot skolu iedvesmo dēls
Daiga ir mamma nepilnus divus gadus vecam dēliņam, un tieši viņš ir bijis pamudinājums īstenot savu sapni. “Pirms dēla nākšanas pasaulē es uzdrīkstējos tikai sapņot par to, ka reiz pie manis nāks bērni, kuri alks iepazīties ar burtu un abstrakto matemātikas pasauli citādi, nekā tas ierasts,” teic Daiga. Viņa dzirdējusi, ka nereti tieši ģimenes pieaugums bijis pamudinājums īstajā vietā un laikā īstenot ieceres. “Arī es esmu viens no šiem gadījumiem. Tuvojās bērna kopšanas atvaļinājuma beigas un sapratu – tagad! Sapratu, ka būs grūti, bet manī bija ilūzija, ka izdosies. Esmu pabeigusi maģistrantūru izglītības vadībā. Bet nejutos gana spēcīga, lai uzņēmējdarbības vidē mestos viena. Radās uzticami domubiedri, un idejām bija lemts celties spārnos. Ceļš, kuru “Eņģeļu akadēmija” ir veikusi kopš oktobra līdz šim brīdim, ir puse no atskaites laika. Pavasarī sapratīšu vēl labāk, kā ir veicies,” saka privātskolas veidotāja un vadītāja.
Daiga teic, ka pašreiz skoliņa ir ceļa sākumā, taču viņai ir spilgta vīzija par to. Nosaukums skoliņai izvēlēts mīļš, bet vienlaikus iedvesmojošs – tas radies vēl pirms privātprakses izveidošanas ar mērķi tajā apvienot bērna un skolas būtisko lomu. “Bērni ir eņģelīši akadēmijā,” iestarpina Daiga.
“Skolās Liepājā ir ļoti liels skolēnu skaits un nereti ir virkne metožu, vingrinājumu, spēļu, kurus gluži vienkārši nevar izdarīt kvalitatīvi un pilnvērtīgi, ja tas jādara vienlaikus ar 30 vai 32 bērniem. Tāpat to nevar, ja ir privātstunda, kur skolotājs un skolēns ir divatā,” norāda privātskolas vadītāja.
Daigas privātprakses telpas pašreiz atrodas Liepājas Raiņa 6. vidusskolā. “Tās ir manas vecās otrās mājas. Sienas palīdz! “Eņģeļu akadēmija” papildina darbu pie manējiem skolēniem Ezerkrasta sākumskolā, bet pēc kārtīgas darba dienas esmu mājās, pie sava vismīļākā bērniņa.”
Var atkārtot mājās
“Eņģeļu akadēmijā” mācīšanas darbs notiek pēc arvien biežāk sabiedrībā dzirdētās un pieminētās Montesori pedagoģijas metodes. Daiga pati šo to apgūst kopš vasaras, regulāri dodoties uz mācībām Rīgā. Pašai mācoties un iepazīstot Montesori metodes pielietojuma veidus, sapratusi, ka instinktīvi un dabiski šo pedagoģijas metodi izmantojusi sava dēla audzināšanā jau kopš dzimšanas. Viņa stāsta, ka mājās dēlam ļoti sen ticis uztaisīts aktivitāšu dēlis, kur daudz jādarbojas ar pirkstiņiem. “Mēs ikdienā daudz spēlējamies ar ūdeni, sīkiem priekšmetiem. Nekur nav aizvērti plaukti, atvilktnes, skapīši. Bērnam ir ļauts spēlēties un iepazīt pasauli tik tālu, cik tas neapdraud viņu un apkārtējo drošību un veselību,” saka Daiga un piebilst, ka ikviens var mājās darboties pēc šīs sistēmas. “Bērni, nodarbojoties ar pārliešanu, šķirošanu, klasificēšanu, ēdiena gatavošanu, rūpēm par dzīvniekiem un veicot dažādus vienkāršus darbiņus, iemācīsies tik daudz lietu, ko nevar apgūt, skaidrojot ar vārdiem. Katra vienkārša darbība, kuru bērns veiks jau gada vecumā, vēlāk noderēs rakstīšanai, runāšanai vai matemātikas apgūšanai,” ieguvumus uzsver skolotāja.
Glābšanas riņķis lēnīgajiem
Daigas skolā pašreiz mācās apmēram 30 audzēkņu vecumā no pieciem līdz 11 gadiem. “Vēlējos, lai grupu nodarbībās ir neliels bērnu skaits, jo svarīga ir mācību kvalitāte, mācīšanas rezultāts, kas panākts ar individuālu pieeju katram bērnam. Cenšamies darīt visu, lai viņi mācītos un paralēli to darītu sev atbilstošā tempā, nenokaujot interesi par mācībām,” savas privātskolas galveno ideju skaidro pedagoģe un uzskaita: “Nodarbībā viņi rotaļājas, dejo, kustas, dzied, raksta, lasa un izmanto visas maņas, lai iepazītu burtu un skaitļu pasauli, vispusīgi attīstot dažādas prasmes. Uztveru bērnu kā personību un pilnvērtīgu cilvēku.”
“Montesori nodarbībās bērns netiek steidzināts un raustīts tikai tāpēc, ka noteiktā laikā nav pabeidzis darbu. Viņam tiek dota darbības brīvība, kas balstīta uz pašdisciplīnu. Akcents tiek likts uz darbošanos, kas palīdz aptvert gan lietu kārtību, gan to, ka mācīšanās vajadzīga viņam pašam, nevis pieaugušajam,” šīs pedagoģijas metodes filozofijā ieskatu dod pedagoģe. “Materiāls ir pielāgots bērna patiesajām vajadzībām, un tas raisa bērna aktivitāti un prasa garīgu koncentrēšanos. Jo īpaši Montesori ir kā glābšanas riņķis bērniem, kuri skolā nespēj mācīties vienā tempā ar pārējiem skolēniem. Savukārt bērniem, kuru attīstība norit bez traucējumiem, metode ir kā septiņjūdžu zābaki, kas palīdz ātrāk un veiksmīgāk virzīties uz priekšu savā attīstībā.”
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām