Rekurzeme.lv ARHĪVS

Jaunumi transportlīdzekļu īpašniekiem un vadītājiem

JĀNIS GOLDBERGS

2017. gada 12. janvāris 07:00

89
Jaunumi transportlīdzekļu īpašniekiem un vadītājiem

Gan uz sauszemes ceļiem, gan uz ūdeņiem transportlīdzekļu īpašniekiem ir vesela rinda jaunumu. “Kursas Laikam” tos komentē Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste.

Būs vēl divi fotoradari
Šobrīd zināmie stacionārie fotoradari Liepājas puses iedzīvotājiem ir Grobiņā un Brocēnos un gaidāmi vēl. “Šogad stacionāro fotoradaru skaits visā valstī palielināsies no 40 uz 60 un mūspusē būs papildus vēl divi. Viens šobrīd plānots pie Lieģiem Durbes novadā, otrs – Skrundas pilsētā,” informē A. Jekste. 2018. gadā Latvijā tiks uzstādīti vēl 40 stacionārie radari, bet to izvietošanas plāns vēl nav zināms.
Zīme “Dzīvojamā zona” (533. zīme) un tās beigas (534. zīme) ceļa īpašniekiem vai to valdītājiem līdz 2018. gada 1. janvārim būs jānomaina uz jaunā izskata zīmi, informē A. Jekste. Šī izmaiņa visvairāk skars pašvaldības, kuru teritorijā ir dzīvojamās zonas. Jautāts, kādēļ zīmes izskats mainījies, jo attēlotā ideja abās ir visai līdzīga, A. Jekste komentē, ka zīmes izskats tuvināts Eiropas Savienībā kopumā pieņemtajam. 
“Kursas Laiks” jau rakstīja, ka no šā gada sākuma personām, kuras Latvijā brauc ar ārvalstīs reģistrētu automašīnu, jānomaksā transporta ekspluatācijas nodoklis. “Šobrīd personas aktīvi veic reģistrāciju. Jau ir vairāk nekā 40 automašīnas, par kurām nodoklis nomaksāts pat uz gadu. Tas nozīmē, ka cilvēki plāno visu gadu braukāt ar ārvalstīs reģistrētu mašīnu Latvijā. Galvenais ir atcerēties, ka tas jāizdara, lai nerastos problēmas ar kontrolējošām institūcijām. CSDD mājaslapā ir radīta parocīga platforma, kurā maksājumu var veikt no jebkuras vietas, kur pieejams internets,” norāda A. Jekste. Taču jārēķinās ar vienu niansi. Brīžos, kad tiek fiksēts kāds pārkāpums, piemēram, ar fotoradaru vai tiek izrakstīta kvīts par nepareizu mašīnas novietošanu stāvēšanai, tad sods pienāks personai, kura maksājusi nodevu.

Atcelta nodokļa vietā – cits
“Ir atcelts vieglo automobiļu un motociklu nodoklis par pirmreizēju transportlīdzekļa reģistrēšanu Latvijā. Tas bija vienreizējs nodoklis pie pirmās reģistrācijas, un tā šobrīd nav. Tā vietā valsts paredz ceļu nodokļa palielināšanu, pakāpeniski pārejot uz transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes piemērošanu atkarībā no automobiļa radītā oglekļa dioksīda izmešu daudzuma,” skaidro A. Jekste. Šāda kārtība mainīsies tikai no 2019. gada un tikai tiem transportlīdzekļiem, kas reģistrēti pēc 2008. gada 31. decembra. Tiem transportlīdzekļiem, kuri Latvijā tiks reģistrēti šogad un būs jaunāki par 2009. gada izlaidumu, nodokli rēķinās pēc izmešiem, bet vecākiem transportlīdzekļiem darbosies vecā sistēma. “Vidēji palielinājums ir 7,4%, bet būtiskākais ir tas, ka eksistē trīs metodikas aprēķiniem. Tagad ir pārejas periods. Pēc jaunās sistēmas, tikai pēc oglekļa dioksīda izmešiem, rēķinās no 2019. gada. Lietojot CSDD e-pakalpojumus, katrs var paskatīties, cik reāli būs jāmaksā ceļa nodoklis. Pieaugums visiem transportlīdzekļiem nav vienāds, dažiem tas ir minimāls,” stāsta A. Jekste.

Vinjete arī lauksaimniekiem
“Transportlīdzekļiem, kuru masa pārsniedz trīs tonnas, ir jāmaksā vinjete jeb valsts galveno autoceļu nodeva. Agrāk “griesti” bija 3,5 tonnas. Liepājas puses iedzīvotājiem tie ir Rucavas–Liepājas ceļš, ceļa posms no Liepājas robežas līdz Grobiņai un tālāk ceļš uz Rīgu aiz Grobiņas robežas. Būtiski, ka, tikai šķērsojot valsts galveno autoceļu, vinjete nav vajadzīga. Te iespējama maršruta plānošana. Piemēram, ja transportlīdzeklis nepieciešams kravu nogādāšanai no Pāvilostas uz Liepāju, tad, braucot pa Ventspils šoseju, iespējams nogriezties uz Liepāju pagriezienā uz reģionālo slimnīcu un vinjete nav vajadzīga. Tāpat var rīkoties Priekules vai Rucavas iedzīvotāji, tikai iznāks neliels līkums,” skaidro speciālists.
Šobrīd izņēmumi par vinjeti attiecas tikai uz Valsts un pašvaldības policijas transportu un Aizsardzības ministrijas automašīnām, bet lauksaimniekiem ir atcelti. Arī vinjeti iespējams pirkt gan gadam, gan mazākam laika periodam. A. Jekste, piemēram, zemniekiem, kuri nogādā produkciju uz Liepājas ostu, ieteic izvērtēt, vai līkumot pa mazāk svarīgiem ceļiem vai arī izdevīgāk vinjeti tomēr pirkt. Ievērojot, ka lauksaimniekiem vinjete tagad būs jāpērk, viņiem ir palielināta ceļu nodokļa atlaide no 50% līdz 75%. “Gribu uzsvērt, ka arī palieliem džipiem, kuriem ir kravas kaste un masa pārsniedz trīs tonnas, vinjete ir jāpērk,” piebilst A. Jekste.
Jāpiebilst, ka notikušas arī izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kur paredzēts palielināt sodus par autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumiem. Sodi palielināti vadītājiem un papildus paredzēti arī kravu pārvadātājiem.

Jāuzrāda piecu dienu laikā
Grozījumi Ceļu satiksmes likumā paredz, ka ceļu satiksmē iesaistītajiem spēkratiem reģistrācija veicama piecu dienu laikā pēc tā iegādes. “Piecu dienu laikā ir jāreģistrē un piecu dienu laikā jāuzrāda numurzīmes salīdzināšanai. Pat ja nelieto transportlīdzekli, tas tik un tā ir piecu dienu laikā jāuzrāda agregāta numurzīmes salīdzināšanai. Ja juridiskas personas reģistrē transportlīdzekļus, kas jaunāki par pieciem gadiem, tad pie pirmās reģistrācijas CSDD uzliek atsavināšanas aizliegumu piecām darbdienām. Tas ir vērsts pret PVN “karuseļiem”. Ir arī izmaiņas no ārzemēm ievesto automašīnu tirdzniecības noteikumos, kurus precīzi iespējams izstudēt CSDD mājaslapā,” stāsta A. Jekste.
Jautāts par PVN “karuseļiem”, kas ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) rūpe, speciālists “Kursas Laikam” uzsver, ka tieši CSDD ir transportlīdzekļu reģistrs un nepieciešamā administratīvā bāze, lai procesu reģistrētu. Informāciju par jaunajām no ārzemēm ievestajām mašīnām CSDD elektroniski nodod VID.
“Par peldlīdzekļiem izmaiņas stājās spēkā jau pērn decembrī. Pieņemšanas–nodošanas aktiem ir jābūt elektroniski, nevis papīra formātā. Kārtība ir aprakstīta, kā to izdarīt. Tas ir līdzīgi kā transportlīdzekļu reģistrācijā,” tā A. Jekste. Reģistrā ir precīzi jābūt fiksētam, kurš un kurā brīdī ir peldlīdzekļa īpašnieks un kurš ir atbildīgs brīdī, kad kaut kas notiek. “Līdz šim bija situācijas, kad reģistrā bija viens īpašnieks, bet papīru dokumentos cits. Pārreģistrācija uz jauno īpašnieku tiek atlikta, bet pa starpu notiek negadījums un ir neskaidrības,” paskaidro speciālists.

Norēķini – tikai ar autoskolu
Tiem, kuri vēl tikai kļūst par autovadītājiem, vērts zināt, ka visi norēķini autoskolās ir veicami tikai skolā, nevis maksājot kādam no braukšanas instruktoriem uz rokas. “Izmaiņas par autoskolām spēkā stājās jau pērn. Ir šobrīd izmaiņas pašā mācību procesā, teoriju pasniedz konkrētos moduļos, un CSDD, aizejot uz skolu, principā zina, kurā stundā par kādu tēmu runā. Būtiskākā ir Satiksmes drošības tēma. Izmaiņas, kas skar tieši apmācāmo, ir praktisko braukšanas stundu skaits. B kategorijai bija 14, bet šobrīd ir 20 stundas,” stāsta A. Jekste.
Sākotnēji bijusi ažiotāža, ka mācības autoskolās kļūs dārgākas. Speciālists skaidro, ka pašreizējie soļi neko nesadārdzina, bet gan vērsti uz ēnu ekonomikas apkarošanu. “Mainījās jau tikai noteikums, ka norēķinu kārtība notiek tikai caur autoskolu. Tātad vienīgais sadārdzinājums varētu būt iepriekš nemaksātie nodokļi. Stāsts ir par skaidru naudu instruktoriem. Lūkojot no patērētāju tiesību aizsardzības viedokļa, apliecinājums tam, ka stundas notikušas, bet progresa nav, dod iespēju runāt. Ko gan var strīdēties, ja nav liecību par to, ka esi mācījies? Kursantam ir iespēja pamatotāk prasīt atbildību no instruktora,” uzskata A. Jekste.
Runājot par tālāku nākotni – mācoties teoriju, kursantiem tiks piedāvāti videofaili par konkrētām situācijām uz ceļa, nevis statiskas bildītes ar atbildēm, kuras var iemācīties no galvas. A. Jekste paredz, ka šāds risinājums vairos Ceļu satiksmes noteikumu izpratni.