Ar rokaušanu atgriež modē tekstilu

Liepājnieces Kristīnes Ķepales uzņēmuma “Vuuven” stāsts sākās 2015. gada rudenī, kad pie viņas nonāca teju 50 gadu senas stelles, iegādātas Talsos, bet atceļojušas no Zviedrijas. Tika izveidots zīmols “Vuuven”, un sākās pasaules iepazīstināšana ar lina lietām, kas radītas videi saudzīgā un cilvēkam draudzīgā veidā – ar rokām.
Šobrīd uzņēmums ir izturējis Liepājas Biznesa inkubatora projektu atlasi un ir uzsācis ceļu, lai pamazām iekarotu Latvijas un pasaules tirgu.
“Vuuven” lina lietu radītāja Kristīne Ķepale ar mākslu ir saistīta jau kopš bērnības, taču tekstilmākslā nonāca nejauši. Pēc pamatskolas absolvēšanas viņa nolēma mācības turpināt Rīgā un iestājās arodskolā – Tekstilizstrādājumu dizaina nodaļā. “Sākumā šķita, ka tekstils mani neaizraus, jo mani vairāk saistīja interjera dizains, bet mācoties sapratu, ka tekstilmāksla ietvert vairāk, nekā spēju iedomāties,” stāsta Kristīne. Pēc arodvidusskolas absolvēšanas viņa vairāk nekā piecus gadus strādāja uzņēmumā, kas gan eksportē, gan bija aptvēris plašu klientu loku Latvijā. “Šajā vidē es iemācījos, kāda ir tekstila nozare un ka tekstils nav tikai dreļļu dvieļi un brunči. Dabiski nonācu līdz lēmumam, ka nepietiek tikai ar ikdienas aušanu. Es vēlējos kaut ko vairāk. Vairāk izaicināt sevi!”
Dzinulis – pats sev priekšnieks
Pēc neilga laika Kristīne iepazinās ar savu draugu un tagad arī uzņēmuma partneri. Kopā viņi uzsāka ceļu pretī zīmolam “Vuuven”. “Galvenais dzinulis? Tā labā sajūta, ka tu pats sev esi priekšnieks. Kristīnei ir pietiekami liela pieredze, prasmes un gaume, lai viņa varētu pieteikt arī savu vārdu Latvijas un eksporta tirgū. “Vuuven” vīzija un mērķi ir skaidri – atliek tikai droši spert soļus pretī izaicinājumiem,” saka zīmola autors, komunikācijas vadītājs Oskars Kupcāns un stāsta: “Jau teju astoņus gadus strādāju reklāmas aģentūrās kā tekstu un ideju autors. Tas ir amats, kas prasa nepārtrauktu spēju pielāgoties jauniem uzdevumiem, jauniem noteikumiem. Šīs prasmes lieliski noder, strādājot ar “Vuuven”. Dinamika un vienmēr svaigākās idejas ir vitāli svarīgas zīmola vadības sastāvdaļas.”
Kristīne piebilst, ka Oskars bijis tas, kurš vēlējies uzsākt uzņēmējdarbību, savukārt viņa – tā, kura gribējusi sākt pārstāvēt tieši savu zīmolu ar savām prasmēm. Tālākie soļi zīmola radīšanā bija gaužām loģiski, jo atlika tik vien kā atbildēt uz jautājumu – kāpēc gan neizmantot resursus un prasmes, kas ir abiem?
Pazīst arī Amerikā un Japānā
Jaunie uzņēmēji atzīst, ka lielu artavu zināšanu pūrā ir devis Liepājas Biznesa inkubators, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un “Nordea” Biznesa skola. “Mūsu gadījumā kaislība radīt kaut ko savu un izpausties tieši tā, kā tev šķiet pareizi, bija pirmais dzinulis, labākais grūdiens, lai kustētos uz priekšu. Brīdī, kad tas tika radīts, bija jāsāk domāt, kā to visu realizēt,” atceras Oskars. Atskatoties uz paveikto, “Vuuven” radītāji min, ka būtiskākais un arī smagākais uzdevums ir definēt savu klientu un tirgu. “Vuuven” ir zīmols cilvēkiem, kuri novērtē ilgtspējīgu dzīves stilu un lietu vērtību mēra to spējā kalpot gadu no gada. Tie ir cilvēki, kuri vēlas zināt, kā radīts viņu apģērbs, trauki un mēbeles. “Tu gribi būt labs pret pasauli, un tāpat arī “Vuuven” ir mūsu veids, kā mēs gribam būt labi pret pasauli – radot lietas ar rokām un stāstot, ka tekstilmāksla Latvijā spēj dzīvot arī mūsdienīga dizaina tendencēs. Un ne tikai dzīvot, bet būt arī produkts, kas interesē eksporta tirgu.”
“Vuuven” produkti neilgajā pastāvēšanas laikā ir apceļojuši teju visu pasauli. No e-veikala www.vuuven.lv produkti ceļojuši uz Zviedriju, Somiju, Beļģiju, Itāliju, Igauniju, Lietuvu, Angliju un Īriju. Šobrīd lielākie pasūtījumi veikti no dizaina veikaliem Amerikā un individuāliem pasūtījumiem Japānā.
Savienot biznesu ar attiecībām
Lai zīmols augtu, tam jāvelta laiks, finanses un enerģija, negurstoši klāstot sava produkta vērtības jauniem klientiem. Runājot par konkurenci, Kristīne stāsta par samērā plašo rūpnieciski ražotā lina patēriņu vietējā un eksporta tirgū: “Rūpnieciski austo linu var nopirkt par pieciem eiro kvadrātmetrā. Rokausts lins maksās dārgāk. Taču jāņem vērā, ka arī produkts ir vērtīgāks – radīts, izmantojot vēsturiskas prasmes. Rokaušana ir kā Latvijas kultūrvēsturiskais mantojums, ko mēs nododam tālāk.”
Runājot par uzņēmējdarbību, Oskars atzīst, ka Latvijā ir vairāki finanšu instrumenti, kas sniedz atbalstu uzņēmējdarbībai: “Nereti katram no mums pielīp šī nejaukā tendence – vaimanāt par to, cik grūti. Godīgi sakot, arī mums. Bet ar to ir jācīnās, nevajag ļaut tai vaimanāšanai pārņemt sevi. Lai sāktu biznesu un izkustētos no savas komforta zonas, ir vajadzīga gribēšana un enerģija. Tas arī viss. Pārējais atnāks pats. Vajag tikai sākt.”
Stāstot par lielāko izaicinājumu, abi min attiecību savienošanu ar darbu un uzņēmējdarbību. “Ir grūti nodalīt biznesa emocijas no attiecību emocijām. Piemēram, beigt sarunu par uzņēmumu un tad kopā taisīt vakariņas. Jāsaka, ka tas ir daudz ko iemācījis gan par attiecībām, gan par uzņēmējdarbību.”
Lietām dod mūža garantiju
Kopš novembra Kristīne strādā tikai ar “Vuuven” un atskatoties atklāj: dienā varējusi tam veltīt pat 12 stundas darba. Taču arī mērenība uzņēmumā ir ļoti svarīga, jo ir viegli pārdegt. Kad ilgstoši darbs dzen darbu un neatliek laika privātajai dzīvei vai brīvajam laikam, pārdegšana ir tikai laika jautājums. “Mūsdienās uzņēmējdarbība, manuprāt, ir par mēroga samazināšanu. Ja labi gribi, tad vari sazināties ar jebkuru cilvēku pasaulē. Atliek tikai sākt sarunu un pavaicāt – ko Tu domā par šo lietu? Robežas vairs nav valsts līmenī, nedz arī valodas līmenī. Tās ir globālas,” uzskata Oskars. “Vedot zīmolu jaunos tirgos un uzrunājot ikvienu jaunu klientu, ir jābūt skaidrai ziņai, ko tu gribi teikt auditorijai, skaidrai vīzijai. Jo mūsdienās nevienam nav laika. Mums patīk zināt lietas ātri un konkrēti.”
Kristīne sapratusi, ka labāk lielāku naudu ir investēt lietās, kas kalpos ilgāk un kam izejmateriāli ir dabai draudzīgāki. Šādu ziņu nes arī katrs Kristīnes ražotais produkts – šalles, galda celiņi, spilvendrānas un dvieļi. “Zem katra “Vuuven” produkta es parakstos ar savu vārdu. Es garantēju, ka kvalitāte ir augstākā. Tas nozīmē, ka mēs piedāvājam arī produkta apkopi un remontu, ja tāds nepieciešams. Mēs tiecamies uz to, lai patērētu pēc iespējas mazāk bezjēdzīgu lietu. Tāpēc aizvien lielāku vērību pievēršam arī lietām, kas ir mūsu skapī,” saka Kristīne.
Pirmsākumos zīmola “Vuuven” radītās lietas Kristīne vēlējās veidot no vegāniskiem izejmateriāliem, kā akrils, viskoze un citiem. Neizmantot vilnu, alpaku, kašmiru, zīdu, merīno un citus vilnas paveidus, bet, sākot domāt par klientu un tirgu, nācās pieņemt lēmumu iemainīt šīs ambīcijas pret lielāku tirgus potenciālu. Radot ziemas kolekciju, šalles austas, izmantojot linu, merīno vilnu un akrilu.
Palīdzēs meistarēm reģionos
Jaunam uzņēmumam ir arī priekšrocības, piemēram, iespēja eksperimentēt dažādos produktu segmentos. Kristīne atklāj, ka šovasar tiks radīti lina aksesuāri un kleitas. “Mēs esam izstrādājuši skices. Taču detaļas vēl lai paliek kā pārsteigums!” Šobrīd “Vuuven” lina lietas tiek radītas Rīgā divistabu dzīvoklī, kurā vieta jāatrod arī divām stellēm. Viens no nākotnes mērķiem ir attīstīt sociālo biznesu un meklēt iespējas, kā iesaistīt produktu radīšanā tekstilmākslinieces no Latvijas reģioniem. “Mums, Latvijā, ir brīnišķīgs resurss – audējas un viņu aušanas prasmes. Šādas amata meistares ir katrā reģionā, katrā mazpilsētā. Ikvienā kultūras namā mēs atradīsim vismaz vienas stelles, kas aizvien tiek lietotas vai tikušas lietotas pagātnē. Šīm meistarēm atliek vien iedot pareizo virzienu, materiālu un zīmolu, kas lietas realizēs tirgū,” saka Oskars. Un Kristīne papildina: “Strādāt ne tikai savam labumam, bet atbalstīt arī tās audējas, kuras ir audušas jau sen pirms mūsu dzimšanas. Iespējams, ka viņas nezina, kā ieiet tirgū, uzrunāt jaunu mērķauditoriju vai kā savam biznesam palielināt pievienoto vērtību.”
Jaunajai uzņēmējai ir 10 gadu pieredze aušanā, un viņa prasmi labprāt nodotu arī tālāk. “Ir cilvēki, kuri atnāk un saka – es gribu aust, iemāci man! Es varu iemācīt, kā ir spiest pedāļus, bet tā nav aušana. Aušana ir steļļu iekārtošana tā, lai varētu noaust 40 līdz 50 metrus vienā piegājienā. Es gribētu iemācīt cilvēkiem patiešām aust, jo šī nozare pamazām izzūd. Taču aušana ir mūsu tautas mantojums. Tā ir jāturpina, un tas ir tas, ko darām mēs.”
Šajā sezonā “Vuuven” varēs sastapt arī Kalnciema kvartāla tirdziņā, Dizaina tirgū Rīgā un dažādos pasākumos Liepājas Biznesa inkubatorā. “Mūsu gadījumā Biznesa inkubators ir kā treneris, kurš visu laiku dzen uz priekšu. Ir jāturas pie plāna, un, ja tu to neīstenosi, tad uz nākamo treniņu vari nenākt vai arī nākamais treniņš būs divreiz grūtāks.”
Sarunu noslēdzot, Kristīne un Oskars atklāj, ka būtiskākais zīmola vadībā un uzņēmējdarbībā ir neaizmirst, ka vienmēr saruna notiek starp diviem cilvēkiem, kuriem katram ir savas emocijas, domas un gaidas. “Mēs visi esam cilvēki, kas runā vienā valodā. Un tas ir tas, kas mūs vieno. Pārējais ir tikai jautājums – vai mēs satiksimies īstajā vietā un īstajā laikā.”
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām