Rekurzeme.lv ARHĪVS

Zemais starts velosezonai

ULDIS DOBELIS

2017. gada 27. aprīlis 07:00

245
Zemais starts velosezonai

Aukstais aprīlis kavējis masveidīgu velosezonas uzsākšanu, taču tiek prognozēts, ka drīzumā uz ielām un ceļiem parādīsies arī svētdienas braucēji, kas rūdītajiem pedāļu minējiem un autovadītājiem var sagādāt galvassāpes.
“Kursas Laiks” pētīja, ka Liepājas apkaimē ir gana daudz velokrosu, kuros izpausties sportiskā atmosfērā. Tiek domāts arī par tiem, kuri ar velosipēdu grib izbraukt atpūtas režīmā un izzināt apkārtni.

Domubiedri pavelk pārējos
Liepājas apkaimē velosacensību sezona šogad sākusies ļoti agri – jau aizvadīts velokross Liepājā, Kalētos un Gramzdā. Lejaskurzemē ir daudz dažādu maču un treniņu sacensību, novērojis Embūtes sporta un aktīvā tūrisma organizētājs Mārtiņš Freimanis. Viņaprāt, vietējo braucēju paliek arvien vairāk. Pirms pieciem gadiem bija desmit dalībnieku, bet tagad braucēju skaits vietējos velokrosos jāreizina ar desmit.
“Tas tāpēc, ka ir izveidojošās velokomandas Nīcā, Gramzdā un Priekulē. Velosports mūspusē ir jau aizgājis augstā punktā. Ir daudz domubiedru, kas pavelk pārējos, piemēram, Priekulē Kaspars Dzintars un Mārtiņš Mikāls, Nīcā Aivis Karzons, kurš izveidojis komandu arī Gramzdā. Velosports šobrīd Latvijā ir populārs un ir vienā līmenī ar skriešanu,” pārliecināts ir M. Freimanis. Viņš savu velokrosu Embūtē šosezon plāno rīkot 30. septembrī, sadarbojoties ar “Priekules veloklubu”. “Nevar viens vilkt deķīti. Lai pasākums sanāktu labs, ir jāsadarbojas,” skaidro riteņbraucējs. Embūtē sportisti varēs doties pusmaratona pārbaudījumā.

Piedāvās reitinga punktus
Jau 6. maijā Priekulē notiks Lejaskurzemē lielākais MTB velopasākums “Priekules MTB velomaratons”, kas dalībniekus uzņems jau septīto gadu, šogad riteņbraucējus sagaidot ar jaunumiem. Priekules novada sporta organizators M. Mikāls norāda, ka šogad “Priekules MTB velomaratons” ir iekļauts Latvijas Riteņbraukšanas federācijas kalendārā un tajā varēs nopelnīt reitinga punktus Latvijas riteņbraukšanas amatieru rangam. Līdz šim reitinga punktus Priekulē nevarēja iegūt. “Tas būs papildu stimuls dalībniekiem. Iespējams, parādīsies augstāka līmeņa braucēji un mums būs iespēja ar viņiem kopā startēt. Augs pasākuma kvalitāte,” uzskata viens no sacensību organizatoriem K. Dzintars.
Programmā būs maratona distance, pusmaratona distance, jauniešu distance un bērnu velosacensības. Jaunums “Priekules MTB velomaratonā” būs arī komandu vērtējums – maratona, pusmaratona un jauniešu distancēs.
Priekulnieki nedēļas sākumā vēl gaidīja starta iekārtas atvešanu, ko ieguvuši ar “LEADER” projekta atbalstu.
Runājot par trasi, K. Dzintars sola, ka pamatelementi paliks no iepriekšējā gada. “Iepriekšējos gadus, trasi veidojot, centos pieturēties pie tā, lai tā nebūtu par grūtu cilvēkam, kurš mēģina braukt un brauc prātīgi, bet, ja šo distanci veic ar lielāku jaudu un ātrumu, tad tā kļūst grūtāka,” stāsta K. Dzintars.
M. Mikāls piebilst, ka programmā būs arī tradicionālā tūrisma klase, kurā velobraucēji varēs doties bez laika kontroles, iepazīstot Priekules novadu. Būs arī galvenās balvas – velosipēda – un vēl 20 citu vērtīgu balvu izloze.
Riteņbraucēji “Priekules MTB velomaratonam” tiešsaistes režīmā par zemāku dalības maksu līdz 5. maijam var reģistrēties www.sportlat.lv. Organizatori klusībā cer pārsist pērno apmeklējumu un šogad sagaidīt ciemos aptuveni 300 dalībnieku.

Māca dzīvot sportiski
Priekules novads uz Latvijas velosporta kartes ir īpašs, jo nav dzirdēts, ka citviet kas līdzīgs notiktu. Novads rīko savu atklāto MTB velokrosa čempionātu ar pieciem posmiem – pa vienam katrā pagastā. Pērn uz sacensībām vidēji bija ap 80 dalībniekiem, bet šopavasar pirmais posms Kalētos pulcēja jau 130 aktīvā dzīvesveida piekritējus. 20. maijā otrais posms būs Priekulē, 16. jūlijā – Virgā, 24. septembrī – Gramzdā un 7. oktobrī – Bunkā.
“Mācām sportiski dzīvot – tas ir mūsu mērķis,” redzot Kalētu posma lielo atsaucību, priecājas M. Mikāls. Viņš piebilst, ka velosports novadā šobrīd ir ļoti iecienīts – ir divas komandas “Priekules veloklubs” un “Gramzdas velosports” un velobraucēji aktīvi piedalās arī sacensībās citviet Latvijā.
Velokrosu cienītāji savā sacensību kalendārā šopavasar varēs iekļaut arī Aizputi, kur 14. maijā Misiņkalnā velokross tiks rīkots pirmo reizi. Aizputes novada sporta centra vadītājs Indulis Laškovs norāda, ka cilvēki nāca ar iniciatīvu, ka novadā vajag šādas sacensības. Reģistrēties tām varēs 14. maijā uz vietas no pulksten 10.

Šovasar – balvas ikvienam
Vēl nedaudz ir jāpaciešas līdz lielākajam vasaras izaicinājumam Liepājā – pasākumam “Liepājas velo vasara 2017”. Biedrības “Velo-redele” pārstāvis un “Liepājas velo vasaras” rīkotājs Mārtiņš Zālītis iepriecina, ka seriāla ceturtais gads velobraucējiem būs īpašs. Pasākums sāksies 1. jūnijā un ilgs līdz 31. augustam, braucot ar velosipēdu un izmantojot viedtālrunī aplikāciju “Endomondo”.
Starpsezonā veicot aptauju sociālajā tīklā “Facebook”, “Liepājas velo vasaras” rīkotāji secinājuši, ka uzsvaru nevar likt tikai uz tiem, kuriem ir laiks un pa spēkam nobraukt tūkstošiem kilometru. “Mēs gribam veicināt nevis kapāt ārprātā sporta režīmā, bet ar velosipēdu braukt uz veikalu un darbu. Tagad ir izveidots nolikums, kas paredz, ka lielākā daļa balvu tiks izlozētas,” stāsta M. Zālītis.
Šogad “Liepājas velo vasarā” būs robežšķirtne – 2000 kilometru. Pārsniedzot tos, dalībnieki nonāks sporta klasē, cīnoties par godalgotajām vietām. Pārējie dalībnieki, kuri būs nominušies vismaz 200 kilometru, sezonas noslēguma pasākumā varēs tikt pie balvām, kas tiks izlozētas. Pasākumā šosezon būs arī jāmeklē kontrolpunkti un jāliek lietā orientēšanās prasmes.
Pērn “Liepājas velo vasarai” reģistrējās aptuveni 500 dalībnieku. “Gribam ikvienu mudināt braukt ar velosipēdu nevis ar smirdīgu divlitrīgu dīzeli,” pasākuma mērķi atklāj M. Zālītis.
“Endomondo” piedāvā miljoniem dažādu izaicinājumu, bet “Liepājas velo vasara” ir unikāla, jo ir lokalizēts pasākums.

Piedāvā kopā būšanu
Liepājas reģiona Tūrisma informācijas birojs informē, ka 13. maijā Liepājā notiks vasaras sezonas atklāšanas svētki. To programmā astoto reizi notiks arī Tvīda retro velobrauciens. Tam starts tiks dots pulksten 18 pie koncertzāles “Lielais dzintars”. Maršruts šogad vīsies cauri pilsētas centram: koncertzāle “Lielais dzintars”–Promenāde–Celtnieku iela–Laivinieku iela–K. Ūliha iela–Roņu iela–Zvejnieku aleja–Hika iela–Jūrmalas iela–Dzintaru iela–Peldu iela–Alejas iela–Jūrmalas iela–Ezera iela–Ganību iela–K. Ukstiņa iela–Apšu iela–Kungu iela–Zivju iela–Graudu iela–Jūras iela–koncertzāle “Lielais dzintars”. Krāšņi tērptos retro velobrauciena dalībniekus varēs vērot un atbalstīt nepilnu stundu garajā braucienā.
Tikmēr 4. maijā Kazdangā notiks veloorientēšanās izklaidējošā un izzinošā pasākumā “Ripo pretī pavasarim 2017”. Pasākuma mērķis būs iepazīstināt iedzīvotājus ar Kazdangas kultūrainavu, parka infrastruktūru, izzināt Kazdangas muižas apbūves vēsturi. Kazdangas Tūrisma informācijas punkta vadītāja Māra Tīmane novērojusi, ka pagastā jau sākusies rosība, jūtams, ka sāk piedomāt pie tērpiem un riteņu izrotāšanas. Garākajā distancē jāgatavojas uz aptuveni 20 kilometru pieveikšanu, bet pasākuma galvenā vērtība būs kopā būšanas prieks. “Ripo pretī pavasarim” kļuvis par ģimeņu un draugu saliedējošu pasākumu. M. Tīmane norāda, ka ikdienā var braukt arī pa pils parka takām, kas ir marķētas, bet pilī ir pieejama velonoma. Tur īpaši pieprasīts ir tandēma velosipēds, ar kuru daudzi grib pamēģināt izbraukt. Velocienītājiem tiek piedāvātas arī maršrutu kartes un apskatāmo objektu apraksti.

Parāda īpašās vietas
Tiem, kuri vēlas ar velosipēdu izbaudīt Embūtes krāšņās dabas ainavas, jāinteresējas Embūtes Tūrisma informācijas centrā. Tur var iznomāt arī trīs velosipēdus, bet iepriekšējās sezonas rāda, ka cilvēki uz Embūti ierodas ar saviem spēkratiem. M. Freimanis sniedz velogida pakalpojumus, un tad var nokļūt līdz ekovietām un dabas vērtībām, ko svešinieki saviem spēkiem neatradīs. Kopīgiem spēkiem tiek saplānots distances garums un slodze.
“Citi grib sportisko, citiem gribas īpašas vietas apskatīt, iebraukt džungļos,” velotūristu ieradumus klāsta M. Freimanis. Embūtes apkaimē īpaši ir ezeri un dabas lieguma teritorija. “Embūte ir kā zirnekļa tīkls. Maršrutus var izveidot visdažādākos,” stāsta M. Freimanis.
Vaiņodes novada mājaslapā tiek piedāvāti četri velomaršruti. Var doties gan 26 kilometru garā braucienā pa Induļa un Ārijas pēdām, gan apbraukt apkārt Vaiņodei, iepazīt Embūti 40 kilometru garā braucienā.

Novērtē novada zaļumu
“Vēl aktīvā sezona nav sākusies, bet nupat jau būs, ar laika uzlabojumiem velobraucējus ceram sagaidīt,” saka Aizputes novada tūrisma vadītāja Signe Pucena. Viņa novērojusi, ka uz Aizputes novadu visvairāk brauc velocienītāji, kuri grib pabūt dabā. “Mūsu novads ir zaļš. Visvairāk jautā par atpūtas un piknika vietām,” stāsta S. Pucena. Informācija par velomaršrutiem pieejama www.visitaizpute.lv.
I. Laškovs piebilst, ka tradicionālais draudzības velobrauciens apkārt Aizputei šogad notiks septembra sākumā. Šoreiz brauciens būs pa Aizputi, apskatot vietējos uzņēmējus un ražotnes. Velobraucienu gadu gaitā jau iecienījuši dažāda gadagājuma cilvēki.
Pāvilostas novads savā mājaslapā piedāvā trīs velonomas vietas Pāvilostā, bet novadā ir divi velomaršruti. Var apceļot Pāvilostu 13 kilometru garumā vai izbraukt jūras loku pa trīs dažādiem alternatīviem maršrutiem.
Grobiņas novads jaunajai velosezonai gatavojas ar veloceliņa būvniecību no Liepājas līdz Grobiņai – tam jābūt gatavam augusta sākumā. Savukārt tradicionālais “Grobiņas velobāņa” brauciens šogad pārcelts uz 5. augustu.
Kurzemes Tūrisma asociācija savā mājaslapā www.velokurzeme.lv piedāvā deviņus maršrutus Liepājas apkārtnē. Tie nav pa speciāli ierīkotiem veloceliņiem, bet ved pa dažāda seguma ceļiem. Piedāvājumā viens no garākajiem maršrutiem ir Liepāja–Bernāti–Jūrmalciems–Pape. Tā garums ir 56 kilometri. Velomaršruts domāts aktīviem braucējiem un prasa fizisku sagatavotību, jo atsevišķos posmos ceļi var būt smilšaini un grūtāk izbraucami.

Sagaida ārprātu uz veloceliņa
Iepriekšējo divu gadu “Liepājas velo vasaras” uzvarētājam Jānim Ašmanim velosezona ir visu cauru gadu un velosipēds ir galvenais pārvietošanās līdzeklis. Sniegotos apstākļos uz darbu gan jābrauc divreiz ilgāk un galvenā problēma – rīta agrumā nav tīrīts veloceliņš.
J. Ašmanis pirms diviem gadiem “Liepājas velo vasaras” trīs mēnešos sasniedza 7000 kilometru robežu, bet pērn līdz tai mazliet pietrūka. Šovasar riteņbraucējs nolēmis būt svētdienas braucējos – līdz 2000 kilometru robežšķirtnei, lai gan pieļauj, ka konkurentu nomītie kilometri var atkal iedzīt azartā. “Pērn tāpat teicu, bet redzēju, ka viens otrs sāk mīt vairāk, tad miera nebija. Daudz laika ir jāiegulda. Darbs–mājas dienā ir sešpadsmit kilometru, ar to mēnesī neko sakrāt nevar. Uz darbu astoņu kilometru vietā braucu četrdesmit – caur Grobiņu un Kapsēdi, aizšāvu uz Bernātiem, kas ienāca galvā. Braucu uz Nīcu un atpakaļ, paņēmu mājās somu un uz darbu,” stāsta J. Ašmanis. Viņš dienā brauca aptuveni 80 kilometrus. Liepājnieks norāda, ka pirmajā gadā no vīriem bija pamucis, bet pēdējās nedēļās nevarēja atslābt, jo uz papēžiem mina liepājniece Marina Karloviča.
J. Ašmanis uzskata, ka ar velosipēdu ir braukt ērtāk un ātrāk, arī veselība uzlabojas, bet no rīta līdz darbam ir galva izvēdinājusies. “Tiklīdz saulīte izlien, tā cilvēki sāk braukt. Tikko būs pavisam silti, uz Jūrmalas parka veloceliņa būs ārprāts. Parādīsies svētdienas braucēji, tiem pa vidu vēl ar skrituļslidām un skrituļdēļiem. “Viņi izceļas ar neuzmanību. Ja vajadzēs nogriezties, nepaskatīsies, vai kāds nebrauc aiz muguras. Arī autovadītājiem būs jāuzmanās, īpaši uz Zirņu ielas, kur pie katra krustojuma ir jāskatās, vai nebrauc automašīna, bet esmu redzējis, ka nepiesargājas. Man liekas, ka es, kurš brauc ikdienā, zinu vairāk, kur kas būs, kur galva jāpagriež. Svētdienas braucēji pie tā nepiedomā,” novērojis J. Ašmanis. Viņš iesaistījies arī domubiedru grupā “Liepājas velodraugi”, par kuras aktivitātēm var uzzināt “Facebook”. Tikmēr Liepājas nakts braucieni jau nomiruši dabiskā nāvē, jo pilsēta izbraukta jau krustu šķērsu.

Uzstāda skaitīšanas iekārtu
Kādam jābūt ekipējumam? J. Ašmanis iesaka – galvenais, lai pašam ir ērti. Džinsos garākus gabalus nebūs patīkami braukt. Viņš pats izmanto velobraukšanai paredzētās bikses un kurpes. “Atslēga man nav nekāda smalkā. Vairāk domāta, lai neietu garām un uzreiz neaizbrauktu. Gaismas lampiņām jābūt obligāti, arī vesti vajag. Esmu novērojis, ka to gan vairāk izmanto cilvēki gados un maziem bērniem velk,” stāsta J. Ašmanis.
M. Zālītis piebilst, ka vispirms jābūt ērtam un tīkamam velosipēdam, lai būtu vēlme braukt. Slēdzenei jābūt desmit procentu vērtībā no velosipēda: ja ričuks ir simts eiro vērtībā, tad vismaz desmit eiro jāziedo. “Par desmit gan var nopirkt tādu, ko var ātri atkniebt. Man pašam arī mēģināja kniebt dārgu slēdzeni ar trosi. Čalim pietrūka kāda pusminūte. Tagad man ir slēdzeņu slēdzene par 80 eiro. Tai ar fleksi būs ko ņemties. Iesaku divas slēdzenes vai velosipēdu apdrošināt. Nezog “opeļus”, bet dārgos auto. Tāpat ir ar velosipēdiem,” salīdzina M. Zālītis. Viņš iesācējiem iesaka valkāt ķiveri. Tās nepieciešamība katram pašam ir jāizvērtē pēc savām spējām satiksmē.
Jautāts, vai Liepāja ir velobraucējiem draudzīga, M. Zālītis pilsētas iespējas vērtē uz sešām ballēm. Salīdzinot ar Āfriku, esot super, bet uz Vācijas vai Nīderlandes fona vēl tāls ceļš ejams. Lielākā velobraucēju sāpe uz veloceliņiem – atstātās kantes nobraucot un uzbraucot uz tiem.
M. Zālītis, tiekoties ar Liepājas pilsētas Būvvaldes teritorijas plānotāju Arvīdu Vitālu, uzzinājis, ka pašvaldība ir iegādājusies un uzstādījusi pilsētā velosipēdistu un gājēju automātisko skaitīšanas iekārtu. Ar šo iekārtu visai inovatīvā veidā tiek automatizēta nepieciešamās statistikas ieguve un dati ir ērti pārskatāmi dažādos veidos un kategorijās. Sistēma atļauj iestatīt nepieciešamo datu laukus, piemēram, veikt uzskaiti par velosipēdistiem, kuri izmanto ķiveri, kuriem ir bērnu sēdekļi, noteikt ātrumu un citas lietas. Sistēma ir uzstādīta uz Jūrmalas parka gājēju un velosipēdistu ceļa.