Rekurzeme.lv ARHĪVS

Autobusu šoferi cīnās par savām tiesībām

JĀNIS GOLDBERGS

2017. gada 25. maijs 07:00

741
Autobusu šoferi cīnās par savām tiesībām

Kopš “Liepājas Autobusu parka” (LAP) darbinieku un arodbiedrības pārstāvju tikšanās, kurā definēja šoferu ikdienas darba problēmas, jau pagājušas pāris nedēļas. Šoferi izteikuši gatavību streikot, arodbiedrība apgalvo, ka pagaidām izmaiņu nav, bet LAP valdes loceklis un izpilddirektors Māris Ārbergs sola sarunas.

Problēmas – apzinātas
10. maijā Jūrnieku centra konferenču zālē “Liepājas Autobusu parka” šoferi kopīgi ar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības (LAKRS) pārstāvjiem definēja ikdienas darba problēmas. Šoferiem esot jāstrādā 15 līdz 18 stundas, bet maksājot tikai par deviņām. Šādi darba ap­stākļi šoferus nokaitinājuši tik tālu, ka viņi gatavi streikot. Vairākkārt LAP piedāvāts darba koplīguma modelis, bet tas nav apstiprināts un atbilde neesot saņemta.

Pagaidām rezultātu nav
LAKRS LAP šūniņas vadītājs Agris Laugalis aizvadīto laiku kopš 10. maija darbinieku sanāksmes raksturo īsi: “Pagaidām esam panākuši apaļu nulli.” Viņš uzsvēra, ka šobrīd arodbiedrība cīnās par darba koplīguma parakstīšanu. “Uzņēmumā ir divas arodbiedrības. LAKRS ir ap 70 biedru. Šo arodbiedrību radīju pirms pusotra gada. Tik veca aptuveni ir parka šoferu dīkstāvju problēma,” tā A. Laugalis.
Šobrīd šoferi prasot, lai tiktu reģistrētas un apmaksātas visas darbā pavadītās stundas. “Parka vadība mēģina no sarunām izvairīties, kā arī izvirzīt sarunās kādus citus pārstāvjus, bet uz mūsu iesniegto darba koplīguma projektu neatbild,” tā arodbiedrības līderis. Jautāts, vai visa šī jezga nav saistīta ar viņa darbību partijā “Liepāja kvadrātā”, A. Laugalis uzsver, ka partijā iesaistījies tieši esošās problēmas dēļ, jo Liepājas pašvaldība ir mazākuma akcionārs. “Ne streiki, ne piketi netiks rīkoti pirms pašvaldības vēlēšanām, lai nepolitizētu problēmu un neradītu maldīgu priekšstatu par arodbiedrības mērķiem,” tā šoferu pārstāvis.

Vadība sola sarunas
“Esam jau oficiāli pauduši, ka sēdīsimies pie sarunu galda. Parkā nestrādā tikai vienas arodbiedrības biedri, ir šoferi, kuri nav arodbiedrībā, un vēlamies ņemt vērā visu šoferu intereses. Sarunas par koplīgumu noteikti notiks. Plašākus komentārus noteikti varēšu sniegt pēc tām,” pauž M. Ārbergs.
Jāpiebilst, ka 6. jūnijā notiks LAP akcionāru kopsapulce, kurā apstiprinās uzņēmuma gada pārskatu, peļņas sadali un citas uzņēmumam būtiskas lietas. Presei nav sniegta informācija, ka akcionāru pilnsapulcē tiks skatīts arī darba koplīguma jeb “dumpīgo šoferu” jautājums, tomēr pēc vispārējās prakses tāds var būt, jo tas var ietekmēt peļņas rādītājus nākotnē.

Šofera stāsts
Paši LAP darbinieki apgalvo, ka uzņēmumā ir liela kadru mainība un jaunāka gadagājuma šoferi darbā nepaliek ilgi. “Kursas Laiks” vienu no bijušajiem darbiniekiem iztaujāja par aiziešanas iemesliem. “Iemesli ir pavisam vienkārši. Alga bija no 400 līdz 450 eiro uz rokas. Strādāju uz rajona reisiem. Par stāvēšanu galapunktā nemaksā. Ir bijis, kad jāstāv pusstunda, citur jāgaida stunda. Piepelnīties bija aizliegts, jo vienmēr varēja izsaukt uz kādu reisu. Kopumā dienā iznāca bez maksas stāvēt kādas trīs stundas. Strādāt jau var, ja cita nekā nav,” tā aizgājušais šoferis.