Rekurzeme.lv ARHĪVS

Kopbraukšana – jauns pārvadājumu modelis

VENDIJA PIKŠE

2017. gada 1. jūnijs 07:00

66
Kopbraukšana – jauns pārvadājumu modelis

Aizvien vairāk tiek runāts par jaunu pārvietošanās iespēju – kopbraukšanu. Tā kļuvusi populāra lielākajās pasaules valstīs un tagad iekustējusies arī Latvijā. Pēdējā mēneša laikā to vairākas reizes skatījusi valdība, nespējot izlemt, vai ļaut valstī attīstīt šādu biznesu un kā to pārraudzīt. Kā lielākais pluss kopbraukšanai tiek minēts materiālais izdevīgums un piesārņojuma samazinājums dabā.

Sniedz iespēju izvēlēties pašam
Jēdziens “kopbraukšana” ir jauns apzīmējums, kuru izmanto, aprakstot ērto ikdienas pārvietošanos, izmantojot nevis sabiedrisko transportu, bet citu cilvēku automašīnas. Kopbraukšana ir daļa no “sadarbības ekonomikas”, kas pēdējos gados kļuvusi ļoti populāra un kuras pamatā cilvēki sadarbojas, lai cits citam palīdzētu dzīvot ekonomiski izdevīgāk.
“Sadarbības ekonomikas” pakalpojuma sniedzējiem ir iespēja pēc vēlēšanās savu auto, dzīvokli vai ko citu piedāvāt uz laiku apmaiņā pret noteiktu samaksu līdzīgi kā izīrējot. Klienti iegūst iespēju daudz brīvāk un vieglāk saņemt sev nepieciešamos pakalpojumus, kā arī kontrolēt piemērotāko laiku, cenu un sniedzēju, izmantojot, piemēram, privātpersonas piedāvājumu, nevis liela uzņēmuma produktus.
Ekonomikas eksperti uzskata, ka, atšķirībā no tradicionālajiem ekonomikas modeļiem, kuros noteikumus uzstāda tirgus lielākie uzņēmumi, kopbraukšana ieguvusi tik lielu popularitāti tieši tāpēc, ka sniedz iespēju kontrolēt savu izvēli pašam. Kopbraukšana ļauj jebkuram cilvēkam, kuram ir automašīna, piedāvāt pārvadāšanas pakalpojumus savā brīvajā laikā, savukārt pasažieri iecienījuši kopbraukšanu, jo tā sniedz iespēju dažu sekunžu laikā izsaukt auto, izvēloties sev piemērotāko tarifu, auto, attālumu un gaidīšanas laiku.
Vai, atļaujot strādāt ikvienam, kurš vēlas, valstī nesāksies pārvadājumu haoss, kurā klients kļūs neaizsargāts? Viens no Baltijas valstīs populārākajiem kopbraukšanas uzņēmumiem “Taxify” norāda, ka katrs brauciens tiek ierakstīts aplikācijā, kas kontrolē gan summu, gan attālumu, līdz ar to krāpšana, kas reizēm notiek parastajos taksometros, ir mazāk iespējama. Tāpat arī problēmu gadījumā informācija par braucienu saglabājas un gan klientam, gan vadītājam ir iespēja atstāt atbilstošu vērtējumu un operatīvi norādīt uz problēmām.

Jāmaksā par klientu atrašanu
“Taxify” apkopotā statistika liecina, ka lielākajai daļai vadītāju tas nav pamatdarbs, bet gan iespēja piepelnīties dažas stundas nedēļā vai mēnesī. Lai sāktu darbu, pārvadātājam jāreģistrējas speciāli izveidotā mobilajā aplikācijā, kurā viņš tiek reģistrēts kā pakalpojuma sniedzējs, lai klients varētu viņu atrast. Gandrīz nekavējoties pārvadātājs var sākt darbu.
Klients, ieskatoties aplikācijā, atrod vadītāju, kas atrodas viņam vistuvāk, un nosūta pieprasījumu braucienam. Vadītājs to saņem savā telefonā un, ja piekrīt noteiktajam maršrutam, dodas pakaļ savam klientam. Nepieciešamie darba instrumenti – viedtālrunis ar interneta pieslēgumu un privātais auto.
Šādu darba stilu noteikti novērtēs cilvēki, kuriem ikdienā ir pamatdarbs vai studijas un strādāt iespējams nenormētu darbalaiku, brīvajos brīžos. Tajā laikā, kad vadītājs nevar strādāt, viņš to atzīmē savā aplikācijā un klients nevarēs viņu sasniegt. Vadītājam ir iespēja noteikt savu pakalpojumu tarifu, atceroties, ka noteikts procents ienākumu viņam jāatdod aplikācijas īpašniekiem. Parasti par klientu piegādi pārvadātājam jāsamaksā aptuveni 20% no ienākumiem. “Taxify” kā vienu no bonusiem šādam darbam uzsver iespēju izvēlēties klientu: “Novērtējumu par braucienu atstāj ne tikai pasažieri, bet arī vadītāji – šoferim ir tiesības atteikt braucienu klientam, kuru slikti novērtējuši citi vadītāji.”
Kopbraukšana kļuvusi populāra visā pasaulē, un, piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs cilvēki to izmanto, lai ietaupītu naudu, jo braukt ar parasto taksometru ir dārgāk.

Saeima konceptuāli atbalsta
Saeima konceptuāli atbalstījusi Autopārvadājumu likuma grozījumus, kas paredz ieviest kopbraukšanas pakalpojumu regulējumu, ziņo Saeimas Preses dienests. Kopbraukšanas pakalpojumu varēs piedāvāt, pieprasīt un akceptēt, izmantojot elektronisko sakaru pakalpojumus, tai skaitā tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē.
Paredzēts, ka pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru drīkstēs veikt, ja pārvadātājs būs saņēmis speciālo atļauju jeb licenci. Tās varēs izsniegt deviņas republikas pilsētu pašvaldības un pieci plānošanas reģioni. Patlaban pasažieru pārvadājumus ar vieglo taksometru drīkst veikt tikai tad, ja pārvadātājs ir saņēmis licenci, ko izsniedz pašvaldība.
Savukārt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili varēs veikt, ja pārvadātājs būs saņēmis speciālo atļauju jeb licenci, kuru izsniegs Autotransporta direkcija.

Veidos speciālu reģistru
Plānots veidot vienotu publiski pieejamu taksometru vadītāju reģistru, ko uzturēs Autotransporta direkcija, nolēmusi Saeima. Reģistrā ierakstīs personas, kuras atbilst taksometru šoferu prasībām. Pirms reģistrācijas personu pārbaudīs, vai tai nav sodu, kas var ietekmēt sniegtā pakalpojuma drošību un kvalitāti, piemēram, nenomaksātu administratīvo pārkāpumu sodu ceļu satiksmē vai autopārvadājumu jomā. Reģistra dati būs pieejami taksometru vadītājiem, pārvadātājiem un kontrolējošām institūcijām. Izmantojot šo reģistru, tiktu apliecināta vadītāja atbilstība vienotām prasībām, norāda likumprojekta autori. Tas palīdzēs aizsargāt klientus, kuri var iekāpt automašīnā, piemēram, pie pārgalvīga braucēja, kurš regulāri pārkāpj ātruma ierobežojumus.
Ar taksometru pakalpojumu rezervēšanas problēmām interneta vidē, izmantojot tādas lietotnes kā “Uber”, “Taxify” un citas, saskaras ne tikai Latvijā, bet šī problēma ir aktuāla arī citur Eiropas Savienībā. Riski ir saistīti galvenokārt ar to, ka taksometra pakalpojumus var pieteikties sniegt privātpersonas bez atbilstošas taksometru vadītāju kvalifikācijas ar privātajiem transportlīdzekļiem, kas nav aprīkoti atbilstoši taksometriem noteiktajām prasībām, kā arī nodokļu nomaksa šiem pakalpojumiem ir neskaidra.

Rada vēl vienu biznesa nišu
Atvieglojot autobraucēju ikdienu, no maija Rīgā pieejams automašīnu koplietošanas pakalpojums “Carguru”. Automašīnu koplietošana ir īslaicīga auto noma, maksājot tikai par auto lietošanas laiku līdzīgi kā kopbraukšanā, kad tu atbilstoši saviem līdzekļiem izvēlies sev pieejamo braucienu.
Kalifornijas Universitātes veiktā pētījumā redzams, ka no 2006. gada līdz šim brīdim “car sharing” lietotāju skaits pasaulē ir vairāk nekā desmitkāršojies un turpina pieaugt. Cilvēkiem patīk, ka nav jāuztraucas par nodokļiem, degvielu, autostāvvietu vai automašīnas apzagšanu – automašīna pieejama, kad nepieciešams, un pārējā laikā nav jālauza galva par problēmām, kas saistās ar spēkrata uzturēšanu. Izpētīts, ka viena koplietošanas automašīna atslogo līdz pat 40 automašīnām pilsētas ielās, samazinot stāvvietu noslodzi, satiksmes intensitāti un kaitīgo izmešu daudzumu.
Pakalpojuma testa periodā Rīgā pieejamas 12 “Carguru” automašīnas, bet, ņemot vērā, ka servisa panākumu atslēga ir tieši automašīnu pieejamība un blīvums, līdz vasaras beigām plānots skaitu palielināt līdz 50, savukārt gada beigās jau līdz 200 vienībām.
Klientiem tiek piedāvātas jaunas “Toyota” markas automašīnas. Braukšanas maksa ir 27 centi minūtē, bet stāvēšana – 9 centi dienas laikā un 3 centi naktī. Auto lietošanas maksā iekļauta gan degviela, gan nodokļi, atzīmētās stāvvietas un citi ar auto lietošanu saistīti izdevumi.
Lai izmantotu “Carguru”, jābūt vismaz 21 gadu vecam, ar divu gadu šofera stāžu, kā arī derīgu autovadītāja apliecību.