Rekurzeme.lv ARHĪVS

No Londonas ar citu servisa izpratni

JĀNIS GOLDBERGS

2017. gada 27. jūlijs 07:00

960
No Londonas ar citu servisa izpratni

Graudu ielā 44, Liepājā atvēries jauns veikals – “Autlets.lv”, kuru vada Mārtiņš Fridrihsons. Viņš tikai pērn atgriezies no Lielbritānijas un vēlas lauzt dažus stereotipus gan tirdzniecībā, gan klientu servisā, kas ir pat interesantāk par pašu preci veikalā. Atbraukušajam no Londonas, kas ir tūrisma lielpilsēta, ir savs padoms arī dzimtajai Liepājai.

Kafija par brīvu
“Kursas Laiks” pagaidām Liepājā nav uzgājis veikalu, kur klientus cienātu ar labu kafiju par brīvu, bet “Autlets.lv” tā ir. “Tā, manuprāt, ir daļa no servisa. Es vēlos, lai klientiem iepirkšanās asociējas ar izklaidi, nevis ar sūru darbu,” tā M. Fridrihsons.
Veikala stūrī nolikts ērts dīvāns. Iekārtojumu veidojusi dizainere Kristīne Saulīte. Jautāts, vai vēlas, lai klienti sēž un atpūšas no ikdienas, veikala vadītājs skaidro, ka parasti iepirkties iet visa ģimene un vīrieši iepirkšanās laikā sāk kurnēt. “Pats to esmu pieredzējis un saprotu vīrieti veikalā, kad viņš ir atnācis līdzi sievai. Viņa grib izvēlēties, bet otrai pusei tikai tas vien prātā – kā ātrāk tikt ārā. Mums ir dīvāns, interneta wi-fi pieslēgums, kafija. Vīrietis var pasēdēt un relaksētā atmosfērā pagaidīt sievu,” stāsta M. Fridrihsons.
Jautāts, vai bezmaksas kafija veikalā nebūs traucēklis tuvējo kafejnīcu biznesam, M. Fridrihsons pauž, ka viņu pamatlieta ir tirgot apģērbus, un šeit nesaredz problēmu. “Es nedomāju, ka kafejnīcu klienti nāks pie mums dzert kafiju bez maksas,” tā veikala vadītājs.

Pārtīšanas punkts zīdaiņiem
Fridrihsonu ģimenē pašiem nesen bijis pieaugums, tādēļ, atgriežoties Liepājā, izjutuši, ka zīdaiņu pārtīšanas vietu pilsētā nav daudz. Liepājas centrā šāda vieta vēl ir tirdzniecības nama “Kurzeme” otrajā stāvā. “Mūsu veikalu jau esam aprīkojuši tā, lai māmiņas šeit varētu ienākt ar visiem ratiem. Pagaidām bērnu drēbīšu sortiments nav liels, tomēr tas būs plašāks. Parasti tualetes ir pieaugušajiem, bet, ja vajadzība ir sakopt zīdaini, tad tā ir problēma. Pats to esmu pieredzējis vairākās pilsētas ēdināšanas iestādēs,” atklāj jaunais uzņēmējs.
Viņš pat novērojis, ka labā restorānā Liepājā viss bērnam ir paredzēts, bet pārtīšanas istabas nav. “Ir bērnu ēdieni, ir bērnu ēdienkarte, bet, ja zīdainis nokārtojas, tad ir ķeza,” par novērojumiem pilsētā stāsta M. Fridrihsons.

Grib lauzt humpalu tradīciju
Pastaigājot pa pilsētu, jāpiekrīt M. Fridrihsonam, vairums jauno veikalu tirgo drēbes, kas jau lietotas. “Esmu pat atradis “Primark” zīmola lietotas drēbes humpalu veikalā. Zinu cenas, jo Lielbritānijā tas bija viens no lētākajiem apģērbu veikaliem. Liepājā esmu uzgājis lietotas drēbes, kas maksā dārgāk nekā jaunas oriģinālajā veikalā. Šādu tradīciju vēlos lauzt. Pie mums ir nopērkamas iepriekšējās sezonas zīmolu preces – bikses, svārki – par draudzīgām cenām. Šo produktu cena nav tik augsta kā sezonā. Tā ir tirgotāju izvēle pārdot preces ar lieliem uzcenojumiem. Par bērnu drēbēm runājot, tas ir gluži kā ultimāts. Vai nu iepriecini bērnu, vai arī viņš raudās,” spriež veikala vadītājs.
Viņš pieņem, ka viņu veikals varētu būt par iemeslu daudziem nebraukt uz Lietuvu iepirkties. “Kādēļ tērēt naudu un laiku ceļam, ja lētas un jaunas drēbes ir tepat? Mūsu piedāvājums ir pietiekami atraktīvs – ir jāizbeidz humpalu kultūra Liepājā,” uzskata M. Fridrihsons.

Dzīve metropolē nogurdina
Londonā Mārtiņš pavadījis septiņus gadus, tur sastapis arī savu pašreizējo biznesa partneri Arni Dzintarnieku. Viņš vēlējies būt lielpilsētā ar lielām iespējām un karjeras perspektīvu. Kas mainījies un kādēļ Latvija, jo šeit ienākumu līmenis ir krietni zemāks? “Londona bija tas, uz ko es gāju un sasniedzu arī to, ko tur varēju sasniegt. Biju biroja un konferenču zāles vadītājs Londonas centrā, bet bija arī savi mīnusi. Uz darbu ar vilcienu jābrauc pusotra stunda. Visu laiku pavadīju vienā lielā skrējienā. Kad ģimenē ienāca meitiņa, tad arī nolēmām atgriezties. Iemesls bija ne tikai meitiņa, mēs gribējām būt tuvāk ģimenei, draugiem un paziņām, gribējām mazliet mierīgāku dzīvi. Londonas dzīve patiesi nogurdina,” stāsta liepājnieks. 
Jaunais veikalnieks uzskata, ka Liepājai ir nākotne un šeit ir iespēju vieta, tikai vēl kaut kam ir jānotiek. Galvenā priekšrocība Latvijā ir daudz lielāka brīvība. “Atgriešanās pamatā ir garīgas, nevis materiālas vērtības. Visbeidzot – šeit ir mūsu vieta,” tā M. Fridrihsons.

Tūrisma atslēga – pašvaldībā
Londona ir tūrisma metropole. Tur ir pārdomāts viss – sākot no suvenīriem un beidzot ar izklaides vietām, muzejiem par velti un ēdināšanu, kas pelna. M. Fridrihsonam “Kursas Laiks” jautāja, kur, pēc viņa domām, meklējama Liepājas tūrisma veiksmes atslēga.
“Atslēga? Tā viennozīmīgi ir pašvaldības darbā. Pašvaldībai ir mērķtiecīgi jādarbojas, lai piesaistītu privātos investorus konkrētām vietām. Tas pirmkārt bija jādara Jurijam Hadarovičam iepriekšējā sasaukumā. Šobrīd, ja nopietni runājam, Liepājā priekš tūrista ir maz kas, ja neskaita pašas dabas piedāvāto pludmali. Nav jābrauc uz Londonu, pietiek aizbraukt uz Sventāju. Tur izskatās kā ārzemēs. Tā ir neliela pilsētiņa, bet galvenā iela man atgādināja Kipru. Bija restorāns, kas izskatās kā “Titāniks”, daudz citu interesantu restorānu, kempingu, viesnīcu. Ir jāizveido infrastruktūra, kur šādam biznesam attīstīties. Starp citu, Liepājā dažādās vietās palaikam atbrauc cirks, citi izklaides organizētāji, bet tas viss ir izkaisīts pa pilsētu. Tāpat restorāni un viesnīcas neveido kopbildi. Tūristam nav pirmā iespaida – oh, te kaut kas ir! Par “Lielo dzintaru” man vēl ir grūti spriest – cik tas viens pats atved tūristus. Tūristam ir vajadzīgs viss komplekss. Starp citu, iepirkšanās tūrisms ir lieta. Mēs braucam uz “Akropoli” Klaipēdā, bet kāpēc nevarētu būt otrādi? Lietuvieši brauc pie mums atpūsties un iepirkties vai arī iepirkties un atpūsties. Visa Graudu iela varētu būt zīmolu preču veikali, un vismaz Kurzeme te brauktu iepirkties!” spriež M. Fridrihsons.
Uzņēmējs pauž cerību, ka, attīstoties tūrismam pilsētā, uzņēmēji celtu savu latiņu un būtu iespēja vairāk latviešiem atgriezties no ārzemēm. “Viņi patiešām ir vērtīgi, jo ir izjutuši pasaules elpu. Kaut vai par servisu un apkalpošanu izpratne tajā pašā Londonā ir daudz savādāka. Tur ir augsti standarti,” piebilst M. Fridrihsons.