Rekurzeme.lv ARHĪVS

Mobilais skolotājs

JĀNIS GOLDBERGS

2017. gada 5. oktobris 07:00

3612
Mobilais skolotājs

Jurģis Gofmans mājturību un tehnoloģijas māca trīs Aizputes novada skolu zēniem. Vienu dienu strādā dzimtajā Kazdangā, vienu dienu brauc uz Kalvenes pamatskolu, vēl divas dienas darbojas Aizputes skolā.

“Labprāt strādātu vienā skolā, bet tāda ir šodienas realitāte, un es to esmu pieņēmis,” saka J. Gofmans.

Visas skolas – mīļas
Jautāts par braukāšanu uz dažādām novada skolām, J. Gofmans atzīst, ka vienā skolā strādāt būtu izdevīgāk, mazāks laika un degvielas patēriņš, tomēr visas darbavietas šobrīd viņam ir mīļas. “Katra no skolām man ir tuva, un darbs kopumā patīk. Es varu darīt to, ko protu un kas man patīk. Katrā skolā atsevišķi stundu ir maz. Kalvenē, piemēram, ir vairākas apvienotās klases, bet summāri alga iznāk. Galvenais – ka bērniem patīk priekšmets,” stāsta skolotājs.
Viņš uzsver, ka darbs vairākās lauku skolās ir ne tikai mājturības skolotāju ikdiena. Tā braukā fizikas, bioloģijas, ķīmijas skolotāji, kuriem slodze vienā mācību iestādē neiznāk. “Ir, protams, otrs ceļš – apgūt vairāku priekšmetu mācīšanu un tad var strādāt vienā skolā,” tā J. Gofmans.

Saista ar citiem priekšmetiem
Mājturības un tehnoloģiju priekšmeta vecais nosaukums ir darbmācība. Šobrīd jauns nosaukums tādēļ, ka bērniem stundās māca arī rasēšanu, elektriskos slēgumus un citas praktiskas lietas, ko senāk darbmācībā nemācīja. “Jaunais izglītības uzstādījums – kompetencēs balstīta izglītība – man notiek jau sen un pašsaprotami. Lūk, gatavojām atbrīvošanās cīņu ieroču maketus no koka. Skolēni skatījās, kādas tolaik izskatījās šautenes un revolveri, un pēc tam izzāģēja koka maketus. Vienlaikus tā bija arī patriotiskā audzināšana, jo bērni uzzināja arī daudz faktu par to laiku un ieročiem” stāsta pedagogs, izrādīdams, ko bērni gatavojuši iepriekš.

Rūpība un precizitāte jāmāca
Par nozīmīgu sava priekšmeta sastāvdaļu J. Gofmans uzskata rasēšanu. “Kursas Laiks” viņu apciemoja Kalvenes pamatskolas 6. klases stundā, kurā zēniem bija uzdevums attēlot skrūvi trīs projekcijās.
“Daudziem šī sadaļa liekas garlaicīga, jo prasa lielu rūpību un precizitāti, bet tieši šīs kvalitātes darbā ir jāapgūst. Vēlāk, strādājot ar dažādiem materiāliem, iegūtās prasmes strādā pašas par sevi. Ir nozīmīgi vispirms iemācīties precīzi attēlot detaļu, jo tikai pēc tam var precīzi to izgatavot,” stāsta J. Gofmans. Skolēni Kalvenes pamatskolā “Kursas Laikam” atzina, ka ar prieku pilda uzdoto.
Rūpība un uzmanīga rīcība ir nepieciešama arī vēlāk, apgūstot elektriskos slēgumus vai, piemēram, strādājot ar kādu no instrumentiem.

Jādod vairāk, nekā prasa
J. Gofmans uzsver, ka skolēniem jādod vairāk zināšanu nekā izglītības programmā. “Zēni grib piedalīties konkursos un gūt labus rezultātus, tādēļ arī šādi tādi knifiņi jāparāda,” stāsta skolotājs. Audzēkņi kopā ar viņu gatavo arī dažādas gadskārtu rotas skolām, un tieši Kalvenes skolā “Kursas Laiks” varēja novērot Miķeļdienas dekorāciju tapšanas stadijā.
“Šos Miķeļdienas ratus kopā salikšu es pats, bet zēni sagarināja materiālus, palīdzēja mērīt un gudrot, kā tas viss izskatīsies,” atklāja J. Gofmans.
Arī citās skolās zēni esot aktīvi un piedalās skolu gadskārtu dekorāciju gatavošanā. Tomēr, lai piedalītos konkursos, ar to vien nepietiek. “Tiem, kuri vēlas sasniegt labākus rezultātus un piedalīties konkursos, ir jāstrādā un jāmācās arī mājās,” saka J. Gofmans.
Kalvenes pamatskolas direktore Skaidrīte Segliņa “Kursas Laikam” uzlielīja tehnoloģiju skolotāju ne tikai par pedagoģisko darbu un sadarbību ar citiem priekšmetu skolotājiem, bet arī par vienu otru salabotu skolas solu un krēslu.