Pedagoga palīgs – cilvēks, kam bērns uzticas

Liepājas Ezerkrasta sākumskola šajā mācību gadā uzsākusi jaunu apmācību metodi. Papildus ierastajam skolotājam ar bērniem strādā arī pedagoga palīgs. Šādu ideju skolas direktore smēlusies Somijā, kur bērniem pirmajos skolas gados ir divi skolotāji: viens māca, otrs palīdz.
Tiem, kuri lēnāki vai ātrāki
Latvijā pirmoreiz par skolotāju palīgiem sāka runāt 2007. gadā, kad izglītības speciālisti lēma par palīgu nepieciešamību tiem bērniem, kuriem mācībās iet grūtāk. Likums noteica, ka pedagoga palīga uzdevums ir strādāt ar fizisku vai garīgu traucējumu nomāktiem bērniem. “Skolotāja palīgs sevišķi vajadzīgs pamatskolās, skolās, kur mācās bērni invalīdi, kur skolotājam ar visu grupu ir grūti tikt galā. Skolotāja palīgs mācību stundās varētu bērnam pieiet klāt. Vajadzētu arī palīdzēt klasēs, kur ir kāds nervozāks bērns ar mentālām problēmām, kas traucē stundas norisi. Skolotāja palīgs varētu parunāt ar šo bērnu, nomierināt,” medijiem skaidroja toreizējā izglītības un zinātnes ministre Baiba Rivža.
Ezerkrasta sākumskolas direktore Dace Gedroviča norāda, ka šobrīd pedagoga palīga jēga ir mainījusies un viņas vadītajā skolā palīgs strādā citādāk. “Atbalsts nav vērsts tikai uz tiem bērniem, kuriem ir lēnāks temps, bet arī uz ātro un talantīgo skolēnu. Tā ir strādāšana divos virzienos,” stāsta direktore. Palīga uzdevums ir gan palīdzēt tiem, kuri lēnāk tiek līdzi mācību vielai, gan turēt tempu bērniem, kuri vielu apgūst daudz ātrāk un ir spējīgi apgūt papildu zināšanas.
Izmanto Somijas metodes
Liepājas Ezerkrasta skola nonāca pie idejas par pedagoga palīga nepieciešamību pēc direktores apmaiņas brauciena uz Somiju. Tur šāda izglītības metode ir pazīstama jau daudzus gadus un somu bērniem pirmajās sākumskolas klasēs vienmēr palīdz pedagoga palīgs. “Parunāju ar Somijas skolotājiem, uzzināju viņu pieredzi un, atgriežoties Liepājā, izstāstīju saviem skolotājiem. Kolēģi mani uztvēra labi un atzina, ka arī gribētu šādi strādāt. Tobrīd no pašvaldības nāca iespēja pieteikties ES Sociālā fonda projektā “Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībā”. Sarunās ar skolotāju kolektīvu vienojāmies, ka galvenais uzsvars šajā projektā būs pedagoga palīga darbs, un ar šā gada 1. septembri skolā sāka strādāt seši pedagogu palīgi,” stāsta direktore.
Ezerkrasta sākumskolā palīgi strādā 1. un 2. klasēs, palīdzot tiem bērniem, kuri atnākuši no bērnudārza, nonākuši svešā vidē, kas rada satraukumu. D. Gedroviča norāda, ka skolā ir lielas klases – katrā ap 30 bērniem, līdz ar to skolotājam ir grūti strādāt vienam, bet kopā ar palīgu bērni tiek vairāk pieskatīti un, protams, arī labāk apgūst vielu.
Veido saderīgus pārus
“Tā ir skolotāju savstarpējā sadarbība ārkārtīgi augstā līmenī. Skolotājam un viņa palīgam jāspēj sastrādāties tā, lai stunda ritētu raiti un visi bērni tiktu līdzi mācību stundai. Šī ir pavisam jauna mācīšanas pieeja. Mēs paši mācāmies līdz ar bērniem,” stāsta skolas vadītāja, kura pati apmeklē stundas, lai novērtētu, vai projekts darbojas tā, kā bija plānots.
Lai izveidotu pedagogu pārus, skolas direktore iepriekšējā mācību gadā veikusi apjomīgas pārrunas ar katru. Skolotājiem pašiem bija jānorāda, ar kuru no kolēģiem vēlētos strādāt pārī. “Ir ļoti svarīgi, lai pedagogs un pedagoga palīgs savā starpā spētu sadarboties. Nav nekāds noslēpums, ka ne visi cilvēki spēj strādāt kopā, tāpēc šeit ļoti svarīga ir psiholoģiskā saderība, lai viņi varētu darboties ar bērniem, nevis blakuslietām,” pārliecināta ir programmas ieviesēja Liepājā.
Veiksmīgo darba partneru atrašanā lielu lomu spēlējis tas, ka par pedagogu palīgiem kļuvuši šīs pašas skolas darbinieki. “Pedagoga palīgi ir mūsu pašu skolotāji: viens ir sociālais pedagogs un viens ir mans vietnieks, kuriem nav audzināmās klases. Vēl ir skolotāji, kuri devās pensijā un kurus es uzrunāju, lai viņi piedalītos šajā projektā un vēl pastrādātu. Tikai viens pedagogs tika pieņemts darbā, lai īstenotu šo ideju,” norāda Ezerkrasta skolas pārstāve.
Tikpat labs kā skolotājs
Latvijas likumdošana prasa, ka pedagoga palīgam nepieciešama otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība pedagoģijā un skolotāja kvalifikācija. Līdz ar to, lai strādātu par “tikai” palīgu, skolotājam jābūt izglītotam un kompetentam dažādos pedagoģijas jautājumos. Tiem vecākiem, kuri uztraucas, ka viņu bērnam skolas vielu palīdz apgūt nekompetents darbinieks, jāsaprot, ka pedagoga palīgs ir tikpat gudrs kā “galvenais” klases pedagogs. To apstiprina arī D. Gedroviča. “Bērnudārzā arī ir pedagoga palīgs – auklīte, bet tur šim palīgam nav izglītības. Skolotāju palīgam mūsu skolā ir visa nepieciešamā pedagoga izglītība, un viņš zina, kā strādāt ar bērniem un kā palīdzēt. Viņš ir tiesīgs to darīt, jo ir pedagogs,” apliecina direktore.
Ņemot vērā nepieciešamās zināšanas un pienākumus, alga pedagoga palīgiem neatšķiras no klasiskā pedagoga atalgojuma. Skolas direktore norāda, ka palīgs ir tas pats pedagogs, tikai ar citiem darba pienākumiem. Atalgojumu palīgiem minētajā Liepājas skolā nodrošina projekta finansējums, tāpēc papildu finansējums no pašvaldības nav nepieciešams.
Izvērtēs pēc diviem gadiem
Smagais sagatavošanās darbs ir attaisnojies, jo izveidotie skolotāju pāri strādā ļoti labi un to pamanījuši arī skolēni. “Skolēni ir sapratuši, kā tas strādā, un sāk arvien vairāk izmantot palīga esamību. Vēl nezinām, ko vecāki par to domā, jo nav bijusi vecāku sapulce, bet semestra noslēgumā mēs to noskaidrosim. Jāsaņem atgriezeniskā saite un jānoskaidro, vai viņi jūt kaut kādas pozitīvas pārmaiņas bērnā,” saka D. Gedroviča.
Bērni pedagogu palīgus ir pieņēmuši pozitīvi un pusotra mēneša laikā sapratuši, ka skolotāja palīgs ir arī viņa palīgs. “Stundu laikā viņi, netraucējot stundu, paskatās uz palīgu, signalizējot, ka nepieciešama palīdzība. Palīgs nevada stundu, viņš atrodas klases aizmugurē un pazīst bērnus tik labi, ka jau zina tos, ar kuriem viņam jāstrādā,” pārliecināta ir pedagoģe.
Pirms projekta ieviešanas vecāki nav iebilduši par palīgu iesaistīšanos darba ritmā. Tomēr precīzākas vecāku atsauksmes vēl nav zināmas. “Pēc diviem gadiem redzēsim, vai palīgu esamība sniedz kādas izmaiņas mācību rezultātos. Nevar izslēgt iespēju, ka pēc projekta izglītības speciālisti lems par to, vai šādu sistēmu vajag attīstīt arī citās skolās. Vai pedagoga palīgs vajadzīgs arī 3. un 4. klasē? Ar skolotājiem par to runājām, un viņi lēma, ka nevajag. Pagaidām mums šķiet, ka pietiek ar diviem gadiem, bet redzēsim, kādi būs rezultāti,” par nākotnes izglītības sistēmu spriež direktore.
Pagaidām plānots, ka 1. un 2. klasē bērni mācīsies kopā ar skolotāju un viņa palīgu. 3. klasē, rakstot diagnosticējošo darbu, varēs vērtēt, vai palīga darbs ir uzlabojis skolēnu sekmes. Ja tā būs, tad par pedagoga palīgiem varēs runāt kā par iespēju uzlabot Latvijas skolēnu zināšanas.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām