Rekurzeme.lv ARHĪVS

Cīņa ar taksometru skaitītājiem vēl nav beigusies

VENDIJA PIKŠE

2018. gada 11. janvāris 07:00

219
Cīņa ar taksometru skaitītājiem vēl nav beigusies

Latvijas taksisti 2017. gada beigās saņēma ne visai iepriecinošu ziņu – līdzšinējie skaitītāji jāmaina uz jauniem – īpaši verificētiem un dārgiem. Daudzi nozarē strādājošie uzskata, ka tas ir veids, kā piespiest mazos taksometru uzņēmumus pie sienas un atbrīvot ceļu lielajiem uzņēmumiem. Kas tieši mainās un kāpēc taksisti ir pret jaunajiem skaitītājiem?

Prasa milzīgus ieguldījumus
Valdība jau daudzu gadu garumā cenšas apkarot negodprātīgos taksometru vadītājus un uzņēmumus, kas nelegāli pārvadā pasažierus un nemaksā nodokļus. Ar jaunajiem skaitītājiem valdība cer panākt, ka pārvadātāji sāks maksāt likumā noteiktos nodokļus, jo veidosies precīza uzskaite. “Latvijas Avīze” 2016. gada septembrī izpētīja, ka Latvijā ir aptuveni 2800–3000 taksometru. No tiem tikai aptuveni 20% maksā nodokļus, un viena taksometra vadītāja vidējā alga mēnesī ir vidēji 66 eiro. Savukārt, skatoties Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iesniegtajās atskaitēs, viens vadītājs mēnesī brauc vidēji tikai 28 stundas. Skaidrs, ka šādi rādītāji mudina domāt par negodīgu nodokļu nomaksu. Tomēr tā vietā, lai mudinātu maksāt nemaksātājus, valdība savā veidā soda visus nozarē strādājošos, izdomājot jaunus normatīvus. Jau pērn 13. septembrī parādījās informācija, ka VID datubāzē reģistrēts jauns taksometru skaitītājs “Microtax-06”. Toreiz valdība lēma, ka šis sertificētais skaitītāju modelis visiem Latvijas taksometru uzņēmumiem būs kā obligāts uzlabojums, lai varētu turpināt strādāt. Kā vēlāk izrādījās, “Microtax-06” oficiāli var uzstādīt tikai viens uzņēmums Latvijā – SIA “Optumplus”, un gribot negribot vadītāji ir spiesti vērsties tieši pie šā uzņēmuma. Kā noskaidroja laikraksts, šāda skaitītāja maiņa un uzstādīšana vienai automašīnai pie konkrētās kompānijas izmaksā 700 eiro. Jaunie normatīvie akti nosaka: ja uzņēmuma lietošanā ir līdz 100 skaitītājiem, tie jānomaina mēneša laikā; ja līdz 300, tad trīs mēnešu laikā. Pēc VID rīcībā esošās informācijas, Latvijā reģistrēti aptuveni 2300 taksometru skaitītāji no pieciem dažādiem zīmoliem. Viena ceturtdaļa no tiem ir minētie “Microtax-06” skaitītāji.
Oktobrī vairākas taksometru kompānijas piedalījās piketā pie VID ēkas, lai iestātos pret skaitītāju maiņu, konkrēta uzņēmuma lobēšanu un burtiski naudas izspiešanu. Valdība un VID skaidroja, ka, izstrādājot izmaiņas normatīvajā regulējumā, VID nav varējis paredzēt, ka tikai viens skaitītāju modelis tiks iesniegts atbilstības pārbaudes veikšanai un ka tikai viens uzņēmums atbildīs uzstādīšanas prasībām.

Attālums nenosedz izmaksas
Uz sarunu par jauno skaitītāju uzstādīšanas izmaksām “Kursas Laiks” aicināja viena no Liepājā populārajiem taksometru uzņēmumiem “Līvu vikings” īpašnieku Andri Līvu. Arī viņa uzņēmums šobrīd cenšas pielāgoties jaunajām prasībām un atzīst, ka finansiāli tas ir ļoti liels trieciens. “Esam nomainījuši skaitītājus dažām mašīnām, viena šāda uzstādīšana mums izmaksāja aptuveni 700 eiro, kas ir ļoti liela summa,” norāda A. Līvs. Tiem šoferiem, kuri strādā kā pašnodarbinātie, pašiem jāatrod nauda, lai veiktu nomaiņu, bet tiem, kuri strādā “Līvu vikingā”, maiņu apmaksā uzņēmums. Īpašnieks norāda, ka taksista darbs nav pārāk pelnošs – gan mašīna jāuztur teicamā tehniskā kārtībā un tīrībā, gan jāiegādājas arī dažādas licences, jābūt apdrošināšanām, skaitītājiem, gan, protams, jālej arī degviela, kas no 1. janvāra kļuvusi krietni dārgāka. Turpretim pārvadāšanas tarifi, ko regulē katras pilsētas pašvaldība, nav mainījušies jau ļoti sen. “Jūs nevarat iedomāties, cik daudz ir tādu klientu, kas grib braukt, piemēram, no “Klondaikas” līdz “Fonteinam”. Šāds brauciens izmaksā tik maz, ka vadītājs vairāk notērē degvielā. Labi, tas vismaz vēl ir centrā, nav tālu jābrauc, bet ir arī klienti, kas grib, lai viņus pārved no Tosmares uz Karostu. Vadītājam līdz turienei vēl jāaizbrauc, bet nopelnīt neko nevar,” stāsta A. Līvs.
Viņaprāt, ļoti svarīgi ir runāt par tarifu paaugstināšanu, jo šābrīža cenas vairs nenosedz pašizmaksu. “Līvu vikings” iesaka darboties pēc cita principa, proti, pacelt cenu par iekāpšanu, bet dot tā saucamo “apjoma atlaidi” jeb – jo tālāk brauc, jo lētāk. Tad taksistiem būtu mazāk nerentablo braucienu un arī cilvēkiem, kuri brauc no viena pilsētas gala uz otru, būtu izdevīgāk, uzskata A. Līvs. Ar šādu priekšlikumu martā vairāki Liepājas taksisti vērsīsies Liepājas domē, cerot uz pašvaldības atbalstu tarifu maiņā.

Saskata uzņēmuma lobēšanu
Runājot par obligāto skaitītāju maiņu, taksometru firmas pārstāvis ir pārliecināts, ka tādā veidā kāds cenšas paretināt pārvadātāju nozari sev par labu. A. Līvs norāda, ka skaitītāju maiņa tik īsā laikā uzņēmumam ir milzīgi izdevumi un atpelnīt šo naudu tik ātri nevarēs. Viņš arī zina vēl uzņēmumu, kas, līdzīgi kā “Optumplus”, jau no pagājušā gada novembra piedāvājis uzstādīšanas pakalpojumus tieši tādiem pašiem skaitītājiem, tomēr atbildīgās instances atļauju nedod. Minētā kompānija šo pakalpojumu plānojusi sniegt krietni lētāk – par 450 eiro ar visu uzstādīšanu. “Droši vien sākumā pārdos visus dārgos skaitītājus par 700 eiro un tad varbūt ļaus arī otram uzņēmumam sākt darbu par 450 eiro,” ironiski piebilst A. Līvs. Taksometru uzņēmumu vadītāji klusībā spriež, ka tā ir slēpta viena uzņēmuma lobēšana un šāds “Optumplus” izveidots, lai kāds varētu nopelnīt krietnu žūksni. Laikraksts centās sazināties arī ar “Optumplus”, lai noskaidrotu, kādēļ šo skaitītāju cena ir tik augsta, tomēr tas neizdevās.
A. Līva uzņēmumā “Microtax-06” skaitītāji uzstādīti tikai dažām mašīnām, pārējie auto strādā ar vēl derīgiem vecajiem skaitītājiem. Uzņēmuma vadītājs uzskata, ka tie darbojas tikpat labi kā dārgie skaitītāji, un mainīs tos tikai tad, kad pienāks derīguma termiņa beigas. “Kāpēc lai es mestu ārā vēl labus skaitītājus? Valsts vēl pati nav tikusi skaidrībā ar šo visu, bet jau prasa no mums,” pārsteigts ir “Līvu vikinga” īpašnieks.
A. Līvs laikrakstam stāsta, ka taksistu bizness nekad nav bijis viegls, tomēr pēdējā laikā apstākļi sakrituši tā, ka strādāt kļūst arvien grūtāk. Vai taksometru ērai pienāks gals? “Nē, es domāju, ka mēs, vecie taksometru uzņēmumi Liepājā, kaut ko izdomāsim un tiksim galā arī ar šo. Ceru, ka neviens nedomā par uzņēmuma slēgšanu,” norāda uzņēmējs.

Šoferi bez pārkāpumiem
Skaitītāju maiņa nav vienīgā problēma, kas šajā gadā gaida taksometrus. 1. martā stāsies spēkā grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas ietekmēs līdzšinējo taksometru vadītāju izvēli. Noteikumu projekts paredz, ka pārvadājumus varēs veikt tikai tie vadītāji, kuri ir reģistrēti Taksometru vadītāju reģistrā un spēs izpildīt vēl vairākus papildu nosacījumus. Piemēram, personai jābūt derīgai B kategorijas vadītāja apliecībai ar stāžu vismaz trīs gadi. Citu valstu pilsoņiem un nepilsoņiem valsts valodas zināšanām jābūt ne zemāk kā B līmeņa 1. pakāpē, tādā veidā nodrošinot, ka klienti pakalpojumu saņems valsts valodā. Lai vadītu taksometru, vadītāja reģistrēto pārkāpumu uzskaites punktu skaitam jābūt mazāk par astoņiem punktiem un pēdējo divu gadu laikā nedrīkst būt reģistrēti pārkāpumi ceļu satiksmē, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus, kā arī jānomaksā visi sodi par pārkāpumiem ceļu satiksmē. Neizpildot kādu no šiem noteikumiem, taksists tiks izslēgts no reģistra un pārvadājumus vairs nevarēs veikt.
A. Līvs priecājas, ka vismaz šis normatīvs nekaitēs viņa biznesam: “Manos takšos nebrauc neprašas, mani šoferi ir profesionāļi, un šie noteikumi mūs neietekmēs.”
Turpmāk automašīnas salonā būs jāizvieto arī izsniegtā apliecība, kurā būs redzama taksometra vadītāja fotogrāfija, vārds, uzvārds, reģistrācijas numurs un derīguma termiņš. Paredzēts, ka apliecību Autotransporta direkcija izgatavos piecu darbdienu laikā no vadītāja reģistrācijas brīža un nosūtīs to pa pastu uz vadītāja iesniegumā par reģistrāciju norādīto adresi.