Grobiņas viltus gājējus joprojām vērtē pretrunīgi

Jau vairākkārt apspriestie ceļa biedēkļi jeb atstarojošie cilvēki pie autoceļa A9, kas vijas caur Grobiņu, joprojām atrodas savās vietās. Atstarojošās figūras tur tika uzstādītas 2016. gada rudenī, un, par spīti dažādu instanču iebildumiem, pašvaldība tās nav noņēmusi. Vai tiešām cilvēkveidīgie objekti šajā laika posmā devuši kādu labumu?
Uzskata, ka darījuši pareizi
A9 autoceļš stiepjas cauri Grobiņai, un pa to automašīnas drīkst pārvietoties vien ar ātrumu 50 kilometri stundā. Bieži kāds nepacietīgāks autovadītājs steidz garām auto rindām un cenšas posmu izbraukt ātrāk. Tieši tāpēc Grobiņas pašvaldība lēma par spīdīgo biedēkļu uzstādīšanu.
Pirmajā acu uzmetienā šķiet, ka ceļu grasās šķērsot kāds gājējs, kuram mugurā atstarojošā veste, tomēr, piebraucot tuvāk, izrādās, ka tas ir māneklis – gaismu atstarojošs vikings, kas simbolizē Grobiņu un vienlaikus mudina braucējus piebremzēt. Jau pērn martā “Kursas Laiks” rakstīja par šiem objektiem, norādot, ka “Latvijas valsts ceļi” (LVC) un Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) nav mierā ar izdarīto un neatbalsta šādu pašdarbību, to uzstādīšana nebija arī saskaņota.
Grobiņas novada domes izpilddirektors Uldis Vārna laikrakstam skaidroja, ka nesaprašanās ar ceļu pārvaldītājiem ir nokārtotas. “Vairāk pretenziju neesam saņēmuši, jo viņi jau nav pret kaut ko, kas varētu uzlabot satiksmes drošību. Es uzskatu, ka labāk ir censties un darīt vismaz kaut ko mazu nekā gaidīt, kad drošība uz ceļiem sakārtosies pati,” norādīja U. Vārna. Laika posmā, kopš uzstādītas figūras, uz šā autoceļa nav notikuši smagi negadījumi, un deputāts cer, ka tas ir uzstādīto brīdinātāju nopelns.
Vikingi rada bīstamību
Pašvaldība par savu pārdrošo soli uzstādīt viltus gājējus saņēmusi dažādas atsauksmes. Domes pārstāvis stāsta, ka daļa cilvēku izdarīto slavējuši un lielījuši domes inovatīvo pieeju. “Šobrīd jau ir tā, ka figūras pamana tikai tie, kas pirmo reizi veic ceļa posmu,” norāda deputāts, piebilstot, ka vietējie iedzīvotāji pie vikingiem jau pieraduši. Tomēr, vai šāds pieradums neveicinās to, ka tie, kuri pie mānekļiem ir pieraduši, tiem nepievēršot uzmanību, var neievērot īstu cilvēku, kurš šķērso ielu? CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste piekrīt tam, ka šādu objektu uzstādīšana ceļa malā ir bīstama. “Autovadītājam pirmo reizi ieraugot šo figūru, tas varbūt dod labumu, jo viņš sabremzē, bet ikdienā tas rada bīstamību. Autovadītājs pierod pie cilvēka tēliem ceļa malās un tos sāk ignorēt. Tāpat tie aizsedz skatu un šoferiem ceļš ir grūtāk pārredzams,” norāda A. Jekste. Viņš atminas, ka iesākumā vikingu tēli novietoti pie gājēju pārejām, tādā veidā aizsedzot skatu un neļaujot laikus pamanīt īstu cilvēku. Vēlāk Grobiņas novada dome pārcēlusi atstarotājus tālāk, lai tie neaizsegtu pārejas, tomēr tie joprojām atrodas ceļa malās. A. Jekste uzskata, ka šāds piemērs nav veiksmīgs un pašvaldībai vajadzētu figūras noņemt. “Varbūt pašvaldība bija domājusi labu, tomēr tie tikai traucē,” norāda CSDD pārstāvis. A. Jekste arī vērš uzmanību, ka LVC standartos stingri norādīti reklāmu stendu novietojumi, ceļa zīmju lielumi un pat stabu resnumi, lai tie netraucētu šoferiem, tāpēc šādu atstarojošu objektu uzstādīšana ceļa malā ir pretrunā visiem noteikumiem. “Varbūt tas ir Grobiņas domes mārketinga triks,” spriež CSDD vadītāja vietnieks.
Drošību var uzlabot dažādi
Līdzīgs piemērs ar viltus cilvēku ir arī Jūrkalnē, netālu no Ventspils. To ievērojis A. Jekste, tomēr šo piemēru viņš uzskata par nedaudz veiksmīgāku. Kāpēc? Jo tas atrodas tālāk no ceļmalas, neaizsedzot skatu braukšanai. “Zinu, ka Polijā ir pat viltus policijas ekipāžas, kas noliktas ceļa malā, lai braucēji samazinātu ātrumu. Ir vietas, kur nolikta viltus ekipāža, bet aiz tās – īstie policisti, kas aptur tos vadītājus, uz kuriem brīdinājums neiedarbojas,” stāsta A. Jekste, piemetinot, ka Polijā šādas akcijas notiek valstiskā līmenī, nevis vienā pašvaldībā.
Vai šādus mānekļus vajadzētu padarīt likumīgus un uzstādīt visā valstī? CSDD pārstāvis gan uzskata, ka šādu mānekļu uzstādīšanā tomēr ir vairāk mīnusu nekā plusu, tāpēc tos nevajag attīstīt līdz ceļa zīmju līmenim. “Ir daudz veidu, kā novērst negadījumus, kaut vai tie paši fotoradari, kas tomēr ir labāki nekā biedēkļi. Braucot Grobiņā no Liepājas puses, ir uzstādīts arī brīdinātājs, kas rāda smaidīgas vai bēdīgas sejiņas. Tur šoferi, ieraugot bēdīgo sejiņu, pievērš uzmanību savam braukšanas ātrumam,” atzīst A. Jekste.
Arī Grobiņas domes izpilddirektors piekrīt, ka drošību uz ceļiem var regulēt dažādi. Viņš priecājas, ka kārtības uzturēšanā iesaistījusies arī CSDD, kas vienā un otrā ceļa galā uzstādījusi palīglīdzekļus. Lielu palīdzību sniegtu arī apļveida krustojums vietā, kur A9 krustojas ar Ventspils šoseju, tomēr domes deputāts atzīst, ka tā ir nākotnes iecere, kas prasa lielus ieguldījumus. U. Vārna pamato, ka viltus gājēji ir iespēja, kā ar maziem izdevumiem sasniegt labu rezultātu.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām