Rekurzeme.lv ARHĪVS

Frizierei patīk novadnieku tiešums

ZANE GVOZDE

2018. gada 15. februāris 07:00

464
Frizierei patīk novadnieku tiešums

Nīcas ambulances ēkā veiksmīgi darbojas vairāki uzņēmēji – tur atrodas aptieka, kosmētikas un skaistumkopšanas salons, kā arī vairākas frizētavas. Tā kā ambulances ēka atrodas pašā Nīcas centrā, tās atrašanās vieta vērtējama kā uzņēmējiem ļoti izdevīga. Taču vai noslogojuma pietiek, plecu pie pleca strādājot vairākiem viena aroda meistariem?

Strādā tuvāk mājām
Friziere Līga Žvaģina ambulances ēkā strādā jau trešo gadu. Iepriekš viņa darbojusies Liepājā, taču atklāj, ka par labu darbam Nīcā lēmusi daudzo ieguvumu dēļ. “Pati esmu no Nīcas novada. Rudē dzīvoju. Ceļš no Rudes līdz Liepājai plus īres maksa Liepājā – tas viss ir daudz dārgāk. Piemēram, tagad es varu arī ar riteni uz darbu atmīties – ir sportiņš vēl,” smaidot teic friziere. Vai šobrīd nenožēlo savu izvēli nākt strādāt uz Nīcu? “Nemaz ne. Man vēl nesen priekšniece no Liepājas zvanīja apjautāties, kā iet, vai es nebūtu ar mieru atgriezties. Bet es teicu, ka man tepat ir labi.”
Par darba apjomu un klientu plūsmu Nīcā L. Žvaģina nesūdzas, taču pie tā, lai klientu loku izveidotu, bijis jāpiestrādā: “Liku afišas, reklāmas. Cilvēki sāka nākt, cits citam pateica, un tā klientu loku izveidoju.” Friziere ir pārliecināta: strādājot skaistumkopšanā un arī nemitīgos konkurences apstākļos ir iespējams nopelnīt: “Nav tik traki. Cilvēki šeit ir saprotoši. Ja es nevaru tikt kādā brīdī, kad vajag, tad nav tā, ka cilvēks uzmet lūpu un iet meklēt citu frizieri. Te plūsma nav tik liela, cilvēku tik daudz apkārt nestaigā, bet klienti, vienalga, sarodas, lai arī ir tāds mazs ciems.” Jaunā speciāliste gan atzīst: ikdienas ritms nav skrejošs un darbus organizēt ir iespēja pašai. “Es vairāk uz pierakstiem strādāju. Man klienti piezvana, piesaka. Te nav tā kā Liepājā, kur cilvēki iet pa ielu, ierauga frizētavu un izdomā: neesmu ilgi pie friziera bijis, jāieskrien.”

Konkurence neuztrauc
“Šeit, salīdzinot ar Liepāju, man patīk: ja tu kādam uztaisi ko atšķirīgu no tā, ko viņš vēlējies, viņš tev pateiks. Pilsētā savukārt pateiks tālāk un tad tikai klausies: man te izteicās, ka jūs tā un tā. Bet šeit saka uzreiz. Man tas patīk. Es jau arī, kad strādāju, redzu – nav ne smaida, nekā. Tad saku: ja kaut kas ne tā, jūs man uzreiz sakiet! Labāk, ka pasaka uz aci un es varu pārlabot, nekā tas aiziet kaut kur tālāk,” nostāju pauž friziere.
Taujāta, vai, strādājot līdzās vairākām friziermeistarēm, neizjūt konkurenci, L. Žvaģina atbild: “Nē, klientus mēs viena otrai neņemam nost. Friziere pirmajā stāvā šeit strādā jau 20 gadus un ir sev klientus sastrādājusi. Arī citām kolēģēm ir savs klientu loks. Es šeit esmu jau trīs gadus – nezinu, kā manām kolēģēm, bet man klientu pietiek.” Jaunā meistare atzīst, ka savulaik pat pie vienas no Nīcas kolēģēm gājusi praksē, jo Liepājā atrast prakses vietu nebija iespējams.

Klientus piesaista ar akcijām
“Mums brauc cilvēki no Pērkones, no Grīnvaltiem, kas liekas tuvāk Liepājai. Cilvēki uz Nīcu tiecas,” pārliecinājusies friziere. Viņa gan atzīst, ka par klientu piesaisti ik pa laikam nākas arī domāt, lai darbi neapsīktu. “Ik pa laikam rīkoju akcijas. Izlieku afišas, ka, piemēram, pensionāriem konkrētā periodā ir atlaides. Es tā esmu sākusi darīt. Kolēģēm tādu akciju nav, bet kaut kā klienti jāpiesaista.” Pretimnākšanu pensionāri saņem arī gadījumos, ja paši pie frizieres tikt nevar: “Pie Nīcas pensionāriem, kuri ir vecāki un kuriem ir grūtības uz frizētavu tikt, es aizeju uz mājām. Citreiz sociālie darbinieki piezvana un apjautājas, vai varu, un man liekas: kāpēc gan neizpalīdzēt? Arī tā klienti rodas. Aizej, vienam labi izdari, un labais vārds aiziet tālāk,” saka L. Žvaģina.
Nīcas friziere savus klientus pieradinājusi: ja nav pierakstu, uz vietas viņu nesastapt. Lai tiktu pie meistares, jāveic iepriekšējs pieraksts, un cilvēki ar to jau rēķinās. Vaicāta, kas ir biežākie viesi frizieres krēslā, L. Žvaģina saka: “Man šobrīd diezgan daudz puišu no skolas nāk matus griezt. Arī pensionāru nāk pavairāk.” Meistare atklāj, ka kolēģes savulaik Liepājā smējušās, cik nīceniecei izdevīgi klienti: maz jāizmanto matu kosmētiskie līdzekļi un krāsas, jo klientu lokā vairāk ir puišu, nevis dāmu. Vai pēdējā laikā novērojusi cilvēku skaita samazinājumu, par ko regulāri tiek runāts visas Latvijas kontekstā? “Neesmu jutusi. Drīzāk jūtu, ka klienti nāk klāt.” Vai Nīcas vidusskolas pārveidošana par pamatskolu varētu ieviest korekcijas arī frizieres darba režīmā? “Vidusskolēni jau ir tie, kuri nāk tā vairāk. Cerams, ka tā nenotiks un vidusskolu neslēgs.”