Rekurzeme.lv ARHĪVS

Ko varam sagaidīt no festivāla "Summer Sound"?

Rekurzeme/Kursas Laiks

2018. gada 30. jūlijs 12:05

247
Ko varam sagaidīt no festivāla "Summer Sound"?

Festivāls "Summer Sound" norisināsies 3. un 4. augustā Liepājas pludmalē. Festivāla pirmie koncerti norisināsies jau no otrdienas, 31. jūlija, kur uz trīs dažādām skatuvēm Liepājā trīs vakarus pēc kārtas kāps gan vietējie Liepājas mūziķi, gan citu Latvijas pilsētu pārstāvošie mākslinieki. Ieeja šajos koncertos ir bez maksas.

Portāls piedāvā interviju ar "Summer Sound" organizatoru Uldi Pabērzi.

Šogad festivālam aprit astoņi gadi. Kādas atziņas un mācības gūtas šo gadu laikā?
Astoņi gadi – tas ir diezgan daudz. Ir piedzīvoti visādi gadi. Ar dažādiem laikapstākļiem, arī ekstrēmiem. Bet tam visam ir tikts cauri, viss vienmēr ir noticis, un visas grupas vienmēr ir uzstājušās. Atziņa ir tāda: mēs esam uz pareizā ceļa, jo festivāls pēdējos gadus stabili aug. Formāts, kādu uz doto brīdi esam izvēlējušies, ir labs. Tas nozīmē, ka mums ir populārākā latviešu mūzika un uzaicinām arī kādus ārzemniekus.

Festivālu taisām pietiekami demokrātisku – dažādām auditorijām dažādi mūzikas stili. Cenšamies ne tik daudz uzsvaru likt uz lieliem, starptautiskiem vārdiem, kas ir lielas izmaksas un attiecīgi sadārdzina biļešu cenas, bet prātīgāk paskatāmies plašāku loku. Vairāk skatāmies uz pasākumu kopumā, piedāvājot to dažādāku. Vairāk jāiesaista vietējie partneri, vietējie resursi. Tas ir arī tas, ko mēs jau darījām iepriekš.

Šogad būs jau trešais gads, kad mums būs aproču lojalitātes programma. Mēs veidojam sadarbību ar dažādiem partneriem – kafejnīcām, izklaides vietām, kultūras ie­stādēm. Tas nozīmē, ka festivāla aproces turētājs gan festivāla nedēļā, gan arī kādu laiku pēc tam var saņemt dažādas atlaides un bonusus. Tas ir abpusēji izdevīgi, jo mēs šiem partneriem nodrošinām auditoriju, informācijas apriti, viņi savukārt iegūst papildus klientus. Un šie partneri ir ne tikai Liepājā, arī Rīgā un citur Latvijā, tādējādi šos labumus apmeklētājs var izmantot, atgriežoties mājās.

Kādēļ savulaik izvēlējāties iesaistīties festivāla organizēšanā, veidojot vienu no lielākajiem vasaras notikumiem Liepājā?
Esmu “I Love You” bāra, ierakstu un skatuves dibinātājs. Sākām ar bāru pirms gandrīz 15 gadiem, to izveidojām kopā ar draugu Bruno Rozi. Tādēļ saistība ar šo nozari man ir tieši ar “I Love You” starpniecību. Uz tā visa bāzes arī sanāca iesaistīties. Pēc “Baltic Beach Party” Uldis Akselrods atsāka to visu, pāris gadus darbojās viens pats un tad aicināja mani palīgā. Tā arī es tajā visā iesaistījos. Domāju, ka mani ievilka šī ideja.

Sākumā es biju mazāk iesaistīts organizatoriskajās lietās, vairāk darbojos stratēģiski un biju kā investors, bet, aizvien vairāk un vairāk iesaistoties, interese radās lielāka. Šogad, pašam vairāk iesaistoties un piedaloties, es redzu potenciālu un izaugsmi.

Paskatoties uz visu festivālu, pasākumu nozari un to, kā tas mainās, cik grūti ir visiem apkārt, esmu domājis: kur ir tas mūsu pēdējo gadu veiksmes stāsts? Kā to saglabāt, attīstīt? Festivālam ir jāiet plašumā, jo Latvijā pie konkrētās demogrāfiskās situācijas un pirktspējas ļoti dārgus māksliniekus nevaram atļauties. Var uztaisīt atsevišķu koncertu, bet noformēt veselu festivālu – tas ir ļoti dārgi.

Kāda ir festivāla mērķauditorija? Vai, uzaicinot, piemēram, Gacho, Justu, Faktu, Ansi un citus jaunākās paaudzes iemīļotus māksliniekus, uzsvars netiek likts tieši uz jauniešu auditoriju?
“Labvēlīgais tips”, Igo, “Dzelzs vilks” – ja paskatās visu programmu, tā ir ļoti dažāda. Kas ir interesanti – man pašam tas bija pārsteigums – visiem bija priekšstats, ka “Summer Sound” ir cilvēkiem vecumā no 25 un uz leju, taču tā īsti nav. Es papētīju mūsu lapas statistiku – patiesībā lielākais apmeklējums mums ir no auditorijas vecumā no 25 līdz 34, tikai pēc tam nāk jaunākā auditorija. Protams, tas pārsvarā ir vakara un nakts pasākums, kas, iespējams, daļai nav aktuāla, bet mums taču ir sestdienas brīvā ieeja. Šajā sakarā uzsvars tiek likts uz ģimenēm ar bērniem. Galu galā dienu var arī sadalīt – ir diennakts gaišais un tumšais laiks un ir pelēkā zona (smejas). Mums būs arī bērnu pilsētiņa, interesi izrāda karuseļu uzstādītāji, šogad piedāvāsim lāzertagu kāpās. Domājam arī par sporta aktivitātēm. Kamēr uz lielās skatuves neuzstājas mākslinieki, tur ir ļoti liela telpa, kuru izmantot. Domājam par to, lai ietu dažādos virzienos.

Cik viegli festivālam piesaistīt lielus aizrobežu māksliniekus? Kāpēc šogad izvēle bija par labu grupai no ASV – “Goo Goo Dolls”?
Es domāju, ka mūs ir pamanījuši. Arī lielās, starptautiskās aģentūras sūta dažādus piedāvājumus. Laika gaitā esam ieguvuši reputāciju. Iepriekš festivālā uzstājušies daudz populāru mākslinieku un grupu – ja viņi nav par mums neko sliktu teikuši, nav bijis sliktu atsauksmju, arī tā ir kvalitātes zīme. Tas, cik grūti vai negrūti ir kādu konkrētu mākslinieku uz Liepāju uzaicināt, ir sarežģīts jautājums. Katru gadu ir jāskatās, kas ir pie­ejams, kurām grupām ir tūres, koncerti. Cik tie ir tālu, netālu – tas viss ir jāpēta, jāplāno, jāskatās, vai viņiem pa ceļam. Skatāmies no tā, kas atbilst formātam, kāds ir redzējums festivālam katrā konkrētajā gadā. Tas tomēr ir tāds pētnieciskais, plānošanas darbs.

Runājot par “Goo Goo Dolls”, tā ir apstākļu sakritība – viņi ir ļoti liela grupa ASV, un, ja viņi brauc uz Eiropu, plāno tūri, man likās, ka tas ir jāizmanto. Es pētīju, kāds viņiem ir tūres process – ļoti loģiski mēs tur iekļaujamies. Pirms tam viņi viesojas Polijā un pēc tam dodas uz Skandināvijas valstīm. Man šķita, ka tas bija labākais variants. Ir, protams, ļoti lieli mākslinieki tūrēs, bet mums nav nepieciešamās celtspējas. Lai nodrošinātu pieejamību, mums jāskatās, ko varam atvest. Liepājā ir ļoti laba infrastruktūra, bet ir lietas, kur brīžiem arī Liepājas infrastruktūra varētu nepavilkt. Piemēram, ekskluzīva tipa viesnīcas ir tik, cik to ir.

Kādus pārsteigumus un jauninājumus festivāla apmeklētājiem plānojat šogad?
Dodam pasākumu kā kopumu ar dažādiem notikumiem. Bez mūzikas mēs iesim iekšā arī citās mākslās – vizuālā māksla, deja, kino, teātris un tā tālāk. Mēs ejam ārā arī no festivāla teritorijas un laika. Trīs dienas līdz festivālam – 31. jūlijs, 1. un 2. augusts – trijās vietās pilsētā – tirgū, pie Liepājas Universitātes un Juliannas pagalmā (F. Brīvzemnieka ielā – red.) – katru dienu notiks koncerti. Tas nozīmē, ka būs deviņi koncerti vēl pirms festivāla. Tie būs bez maksas, uzstāsies gan liepājnieku grupas, gan grupas no pārējās Latvijas. Šos pasākumus mēs saucam par koncertiem, kas notiks uz pilsētas skatuvēm, un tas ir pirmais solis, kā parādīt, ka festivāls iet ārpus noteiktajiem rāmjiem.

Šogad festivāla apmeklētājiem piedāvājumā ir telšu viesnīca – ļoti ekskluzīva iespēja. Tā atradīsies pie pašas, pašas ieejas parkā.

Vai festivāla teritorija mērķtiecīgi gadu no gada tiek sadalīta starp pludmales un parka zonu Kūrmājas prospekta galā?
Parkā būs divas skatuves un divas skatuves būs pludmalē. Mums ir četras pilnvērtīgas skatuves un vēl deju zona, kur abas naktis uzstāsies dīdžejs Toms Grēviņš. Ir vairāki iemesli, kāpēc izvēlējāmies teritorijā iekļaut arī parka zonu. Ja paseko līdzi stilistiski – pludmale ir aktīvāka, iespējams, paredzēta jaunākajai auditorijai, plus tur uzstājas lielākie mākslinieki. Turpretim parks ir vairāk alternatīvs – roķīgāks. Ir iespēja izvēlēties, kur tu vairāk laika vēlies pavadīt. Otrs iemesls saistīts ar laikapstākļiem – pludmalē tie ir skarbāki, tur ir lielāks vējš un tad ir iespēja aiziet uz parku. Ēdināšanas zonas ir abās vietās – gan parkā, gan pludmalē.

Iepriekš festivāls rīkots jūlijā. Šogad tas pirmo reizi norisināsies augustā. Kādēļ pieņemts šāds lēmums?
Pirmkārt, mēs dažus gadus iepriekš pārgājām no jūlija sākuma uz jūlija beigām. Tas bija saistīts ar klimata apstākļiem. Pēdējos gadus bija tā, ka laiks iesila vien jūlija beigās. Taču, otrkārt, šogad visus pasākumus pabīdīja Dziesmu svētki, kas paņēma savu telpu. Katru nedēļas nogali Latvijā kaut kas notiek, mēs bijām vieni no pirmajiem, kuri izziņoja datumus – gājām pa priekšu. Par datumiem lēmumu pieņēmām jau novembrī.

Vai jūtat, ka šāds festivāls Liepājai ir vajadzīgs? Vai nav bijusi doma par festivāla pārcelšanu uz kādu citu Latvijas pilsētu?
Nē, tāda doma nav bijusi! Pēc tā, ko mēs darām, var redzēt, ka arvien vairāk un vairāk iesakņojamies šeit. Tas, ko vēl šogad uzsveram – komforts, ko sniedz šī vieta, pilsētas infrastruktūra. Tev nav daudzas lietas jāuzbūvē no nulles. Cilvēks, kurš apmeklē šo pasākumu, nav iespiests rāmjos – dzīvot tikai tur, ēst tikai to. Ja citur šādas iespējas nav, tad šeit tomēr ir pilsēta, cilvēkam ir iespēja baudīt. Mēs uz to liksim uzsvaru – parādīt visas komforta lietas, kas ir pilsētā.

Pēc diviem gadiem “Summer Sound” svinēs savu 10. gadskārtu Liepājā. Vai ir jau kāda vīzija par to, kāds varētu izskatīties jubilejas festivāls?
Es domāju, ka pasapņot var – iesim tajā virzienā, ka ballīte būs ne tikai mums, bet arī visai pilsētai. Ballīte nebūs tikai pludmalē un parkā, ballīte būs mazā krodziņā un lielā koncertzālē – visur kur. Es domāju, ka tā būs dāvana gan festivālam, gan pilsētai, ja izdotos viss plānotais. Protams, arī tikai tādā gadījumā, ja cilvēki noticētu tam visam un iesaistītos. Arī organizatori vien šādu pasākumu nevar izveidot, tas var notikt, tikai darbojoties kopā ar partneriem, kas radīs konkrēto saturu. Uz to mēs ejam.