Rekurzeme.lv ARHĪVS

Piketē autobusu šoferi

ANITA PLATACE

2018. gada 23. augusts 07:00

81
Piketē autobusu šoferi

Pagājušajā ceturtdienā pie Liepājas autoostas notika Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta arodbiedrības (LAKRS) organizēts pikets. Liepājas autobusu parka (LAP) šoferi teic, ka problēmas ir samilzušas “un tāpēc mēs te esam”. Šoferu prasības tika paustas plakātos un runās, un viņi izteica apņēmību ar šo pasākumu neapstāties un pat streikot.

Grib algu, ne piemaksas
Piketa dalībnieki prasa ievērojami paaugstināt amatalgu (no 2,5 uz 7 eiro stundā), atceļot piemaksu sistēmu, ar kuru tiekot dažādi manipulēts. Norberts Tartars pauž, ka nav vajadzīgas “kaut kādas mistiskas piemaksas”, ko paši nespējot kontrolēt, bet kārtīga alga. “Kam vēl tā ir 2,50 eiro stundā?” No piemaksām tiekot atvilkta soda nauda par pārkāpumiem pat vairākus mēnešus uz priekšu. Pašam gadījies aizķert uz remontējamas ielas strādājošo smago tehniku. “Valstij par to samaksāju 15 eiro, autobusu parkam – 600.”
Kadru mainība LAP, kurā strādā vairāk nekā 200 darbinieku, esot liela, un pieredzējušie šoferi norāda uz riņķa danci – jaunie daudz ko nezina un pieļauj kļūdas, par tām tiek noņemtas piemaksas un pasažieri ir neapmierināti, bet šoferi zemās samaksas dēļ aiziet.
Sašutuma pilnus protesta saucienus saņēma LAP valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns par paziņojumu, ka vidējā bruto alga pilsētas šoferiem jūlijā bijusi 1100 eiro. L. Krongorns teic, ka apgalvojums par darba algas nemainīšanos neatbilst patiesībai. Tā no šī gada sākuma esot pieaugusi par sešiem procentiem. Viņš apgalvo, ka visas piemaksas vienmēr tiek izskaidrotas, bet prasība par septiņiem eiro stundā esot nereāla.
Šoferi ir neapmierināti arī ar darba grafikiem un citiem apstākļiem. Piemēram, braucot 6. maršrutā pa ilgstoši remontētajām ielām, grafika laiki nav mainīti. “Trīs četras stresainas dienas pēc kārtas pa 15 stundām, un šoferis jau paliek par zombiju,” saka N. Tartars.
Aktuāls arī jautājums, ka darba laikā netiek ieskaitītas stundas, ko šoferi pavada galapunktā vai pārtraukumos. Rīgā šoferi piespiedu dīkstāvē pavadot sešas septiņas stundas.
“Labi, ka vīri ko dara. Kad neapmierināja samaksa, es pieņēmu lēmumu,” saka Arnis Vītoliņš, kurš atnācis atbalstīt bijušos kolēģus. Viņa lēmums pirms laika bijis – no darba LAP aiziet un šofera gaitas turpināt ārzemēs.

Jāsakārto sistēma
Kristaps Ķeiris norāda uz nesakārtotību visā sistēmā – uz vienu pusi braucamajos maršrutos atšķiras tā saucamās tarifa pieturas un laiks, kādā līdz konkrētai vietai jānokļūst. Viņš novērojis, ka nereti reisu biežums un laiks nav par labu pasažieriem. Piemēram, vakarā autobuss uz Rīgu izbrauc vien dažas minūtes, pirms autoostā ienāk reiss no Rucavas. Savukārt, lai nodrošinātu no Rīgas braucošo pasažieru pārsēšanos vairākos rajona maršrutos, derētu nodrošināt pieturvietu Grobiņā pie “Konserviem”. “Gandrīz vai izskatās, ka tiek darīts tā, lai cilvēki nebrauktu ar autobusiem,” spriež K. Ķeiris.
Bijušais transporta darbinieks ar 40 gadu stāžu, tagad pasažiera statusā esošais pensionārs Valentīns Trojāns novērojis, ka šoferi ir nervozi.
“Man ir kauns, kā viņi brauc.” Liepājā pasažieri pārsvarā esot vecāka gadagājuma cilvēki, kuriem nepieciešams ilgāks laiks iekāpšanai, izkāpšanai. Tomēr viņš aizstāv autovadītājus un to skaidro ar nevarēšanu iekļauties saspringtajā grafikā.
“Iemāciet kulturāli braukt un samaksājiet cilvēkiem par padarīto!” viņš personīgi aicina L. Krongornu. Labi savu darbu varot paveikt tikai tajā ieinteresēts cilvēks. “Vēl jau viss priekšā, būs streiki,” pauž šoferi.

Strīdas par koplīgumu
LAP vadība uzskata, ka pikets ir konkrētu LAKRS cilvēku iniciējums pašreklāmas nolūkos. “LAP darbinieku sociāli ekonomiskās intereses aizstāv uzņēmuma struktūrvienību sapulcēs izvirzīti darbinieku pārstāvji, kas ievēlēti atbilstoši Darba likumā norādītajām tiesību normām. Šie priekšstāvji pārstāv LAP darbinieku vairākumu un 2017. gada 28. jūnijā ar tiem ir noslēgts Darba koplīgums, kas viņiem ļauj realizēt Darba likumā noteiktās tiesības un pienākumus,” teikts LAP vadības paziņojumā.
Autovadītāji teic, ka šādus pārstāvjus nezina, lielākā daļa vairs autobusu parkā nestrādājot. Ar LAKRS, kurā LAP šoferi iestājušies 2016. gada sākumā, koplīgums netiek slēgts, jo vadība balstās uz jau minēto. L. Krongorns bilst – viņš neesot nevienu LAKRS pārstāvi redzējis, kad Rīgā notiekot cīņa par iepirkumiem un šķērssubsīdijām.