Vieta, kur ceļot laikā

Dodoties uz Rīgu apmeklēt Rīgas Motormuzeju, nebija ne mazākās nojausmas, ko no tā sagaidīt. Jāatzīst – muzejs krietni pārspēja visas uz to liktās cerības un gaidas. Piedzīvotais noteikti patiks un būs interesants arī tiem, kuriem auto un citi braucamrīki nemaz nešķiet saistoši.
Vēsturi pasniedz virtuāli
Sākot muzeja apskati, virtuālā veidā tiek sniegts ieskats braucamrīku vēsturē. Uz sienas tiek projicēti attēli ar aprakstiem par to, kā un kur radušies pirmie spēkrati, kas ne tuvu nelīdzinās mūsdienu automobiļiem, velosipēdiem un motocikliem. Atsevišķās vietās iespējams ieklausīties audio vēstījumā, kas papildina vizuālo stāstu.
Vizualizācija par autobūves pirmsākumiem noteikti interesanta būs ne tikai pieaugušajiem, bet arī bērniem. Taču skaidrs, ka galveno uzmanību muzeja pirmajā stāvā piesaista paši tur eksponētie senie spēkrati. Iespējams tuvumā aplūkot pirmo ratu, kariešu un auto replikas, kas uzskatāmi parāda tā laika zinātnes attīstības ceļus. Pirmie auto pārsteidz ar nostrādātajām detaļām un grezno apdari. Interesanti, ka liela daļa spēkratu ir spilgtās krāsās, salonos izmantots lielākoties gaišs vai pat spilgti sarkans materiāls. Salīdzinot senos spēkratus un mūsdienu auto, šķiet, esam kaut kur pazaudējuši vēlmi izcelties un spēlēties ar krāsām. Mūsdienās auto no rūpnīcām lielākoties izbrauc melnos, sudraba vai baltos toņos.
Lai muzejs pilnībā pildītu savu funkciju un sniegtu ne tikai vizuālu baudījumu, bet iepazīstinātu arī ar auto vēstures aizkulisēm, pie katra braucamrīka sniegts apraksts par to un tā izveidi. Ar padziļinātu informāciju iespējams iepazīties līdzās novietotajos skārienjutīgajos monitoros. Tajos lasāma ne vien papildu informācija, bet apskatāmi arī vēsturiski foto vai skices.
Kopā ar slavenībām
Kad pirmais stāvs apskatīts, var doties nākamās ekspozīcijas virzienā. Stāvu augstāk iespējams iepazīties ar automašīnām, kas ielās parādījušās 20. gadsimta vidū. Daļā no tām savulaik vizinātas valsts augstākās amatpersonas.
Tur aplūkojamas jau lielai daļai zināmas markas, piemēram, savulaik tik populārie “moskviči”, “čaikas” un tamlīdzīgi. Otrajā stāvā iespējams redzēt jau modernākus un pamatīgāk aprīkotus automobiļus. Tie pārsteidz ar savu robusto, taču pārdomāto dizainu un klasiskām iezīmēm. Liela daļa auto ir melni, to saloni – apvilkti ar sarkanu ādu un greznoti ar dažādām koka detaļām. Nevar noliegt, ka šie braucamie uz ikvienu apmeklētāju atstāj iespaidu un pie tiem uzkavējas nedaudz ilgāk kā pie citiem. Iespējams, īpaša uzmanība tiek veltīta arī tādēļ, ka ar tiem savulaik braukuši labi pazīstami cilvēki. Piemēram, muzejā skatāms kadiljaks, ar kuru pārvietojies Valsts prezidents Kārlis Ulmanis, dodoties pieņemšanās un vizītēs. Tāpat redzami PSRS vadoņu Josifa Staļina un Leonīda Brežņeva automobiļi. Te jāpiebilst, ka abus vadoņus vaigu vaigā var skatīt sēžam pašu automašīnās. Tas panākts ar speciāli izgatavotu leļļu palīdzību – tās novietotas braucamrīkos un tik tiešām ir visnotaļ līdzīgas abiem savulaik visā Padomju Savienībā zināmajiem personāžiem.
Muzeja otrais stāvs ļāva ielūkoties arī dažādās padomju laika ainiņās – gan burtiskā, gan pārnestā nozīmē. Bija iespēja ieskatīties padomjlaika daudzdzīvokļu ēkas logos un vērot tur notiekošo. Telefonbūdiņā nebija vis iespēja kādam piezvanīt, bet gan paklausīties padomju laika anekdotes, savukārt senlaiku radio ļāva atminēties tā laika skaistākās krievu un latviešu melodijas. Īsteniem sporta mīļiem noteikti patiktu ekspozīcija, kas veltīta sporta auto un moto būvei, kā arī Latvijā ražoto auto modeļu sasniegumiem dažāda līmeņa sacensībās.
Brauciens uz kāzām
Muzeja pagrabstāvā plašas telpas atvēlētas Latvijā ražoto auto, velo un moto izrādīšanai. Tur iespējams iepazīties ar mašīnbūves attīstību Latvijā un tās veikumu cauri gadiem. Ekspozīcijā skatāmi smagie kravas auto, piemēram, kāds sens Rīgas ugunsdzēsēju transportlīdzeklis, kuram vēl ir ar roku darbināms brīdinājuma zvans. Mazākajiem (un jāatzīst, arī pieaugušajiem) noteikti patiks iespēja izgreznot Latvijā ražotu mikroautobusu un likt tam braukt pa izvēlētu ceļu. To līdzīgi kā citviet muzejā īsteno ar projekciju un datora starpniecību, kurā iespējams izvēlēties gan auto krāsojumu, gan ceļu, kas vīsies tam fonā.
Vēl kāda atrakcija, ko piedāvā muzeja pagrabstāvs, ir brauciens ar Latvijā ražotu autobusu uz kāzām vietējā kolhozā. Autobuss pagrabstāvā ir vienīgais muzeja eksponāts, kurā iespējams iekāpt un apskatīt ne tikai no ārpuses, bet arī iekšpuses. Apsēžoties kādā no pasažieru vietām, video redzams, kā autobuss pa lauku ceļiem dodas uz kolhoznieku kāzām. Visa ceļa garumā notiekošo un apkārt redzamo komentē šoferis – vadītāja atpakaļskata spogulī uz pasažieriem skatās laipnas acis, liekot noticēt – tik tiešām šofera vadībā dodamies uz kāzām!
Motormuzeja izpēte un interaktīvā iesaistīšanās mums prasīja aptuveni trīsarpus stundas, taču laiks paskrēja nemanot. Viennozīmīgi muzeja apmeklējums atstāja ļoti labu pēcgaršu un domājams, ka piedzīvotais un redzētais vēl ilgi paliks spilgtā atmiņā. Iesaku visiem – gan lieliem un maziem, gan veciem un jauniem – vismaz reizi tur pabūt pašiem un visu izbaudīt uz savas ādas. Tas ir to vērts!
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām