Rekurzeme.lv ARHĪVS

Projektam virzīs ceļa posmu Nīca–Mācītājmuiža

Projektam virzīs ceļa posmu  Nīca–Mācītājmuiža

Martā Nīcas novada pašvaldība aicināja uzņēmējus uz sabiedrisko apspriešanu par Nīcas novada grants ceļu pārbūves otro kārtu. Projektā prioritāri ir grants ceļi, ko izmanto novada lauksaimniecības un uzņēmējdarbības vajadzībām un kas ir vitāli svarīgi saimnieciskās darbības veikšanai. Lai iegūtu finansējumu – vairāk nekā 120 tūkstošus eiro –, bija jāizvirza un jāapstiprina prioritārais remontējamais ceļa posms.

Lemj pēc punktiem
Nīcas grants ceļu pārbūves otrajai kārtai bija izvirzīti trīs prioritārie ceļu posmi: Nīca–Mācītājmuiža, Dēvici–Firsti–Mūrnieki un Lieknas–Jaunbitenieki. Pēc projektā izvirzītajiem kritērijiem ceļi saņēmuši attiecīgi 23, 20 un 16 punktus.
Uz tikšanos, lai apspriestu un izlemtu par labu prioritārajiem ceļiem, domē pulcējās vietējie lauksaimniecības uzņēmēji. Diskusija izvērtās par pirmajā vietā izvirzīto trīs kilometru garo ceļa posmu Nīca–Mācītājmuiža un otrajā vietā esošo Dēvici–Firsti–Mūrnieki.
Kā skaidroja Nīcas novada domes Attīstības nodaļas vadītāja Vita Liepiņa, bez ceļa sliktā tehniskā stāvokļa galvenais kritērijs projektu izvērtēšanā ir uzņēmēju skaits, kas izmanto ceļu, kā arī ceļam piegulošās vai pa to ceļu sasniedzamās lauksaimniecībā izmantojamās zemes. “Pa ceļu Nīca–Mācītājmuiža ir sasniedzami 565 hektāri zemes, bet posmā Dēvici–Firsti–Mūrnieki – 115 hektāri, līdz ar to mazāks punktu skaits,” skaidroja V. Liepiņa. Papildu kritēriji: vai ceļu izmanto skolēnu pārvadājumiem, vai tas ir būtisks mežsaimniecībai, zivsaimniecībai un nelauksaimnieciskajai uzņēmējdarbībai, cik daudz mājsaimniecību atrodas ceļa teritorijā, kā arī vai ceļu izmanto, piemēram, Latvijas Pasts un sabiedriskais transports. Līdz ar to lielāku punktu skaitu un iespēju iegūt finansējumu var, ja par prioritāti izvirza ceļa posmu Nīca–Mācītājmuiža.

Iestieg pienmašīna
Iedzīvotāji pašvaldības priekšlikumam piekrita, ja nākamajos projektos prioritārais būtu pašreiz otrajā vietā esošais ceļš. Daļa klātesošo uzsvēra, ka Dēvici–Firsti–Mūrnieki ir daudz sliktākā stāvoklī. “Nav vērts ceļu labot, atvedot papildus grants kravas. Granti iegāž tīros dubļos – ceļam nav vairs normālas pamatnes,” sacīja kāds zālē sēdošais. “Cauru zeķu lāpīšana,” izskanēja salīdzinājums. “Ceļš ir izskalots, grants virsū pat neturas, ir smilšainie posmi. Pienmašīnu dabū no rītiem citreiz vilkt ārā, jo nostieg,” par situāciju informēja kāds iedzīvotājs. “Ceļš nav prognozējams arī īpaši bīstamos momentos, piemēram, ja uz kādām mājām būtu jābrauc ātrajai palīdzībai.”
Nīcas novada domes Komunālās daļas vadītājs Aigars Veiss informēja, ka pašvaldības pārziņā ir 202 kilometri ceļu, kuru uzturēšanai gadā ir pieejami 124 tūkstoši eiro. Tie ir 600 eiro uz kilometru, norāda A. Veiss, uzsverot: “Ceļus kopjam, uzturam braukšanas kārtībā, taču ar šo summu vien nepietiek. Vienā reizē, piemēram, ceļu greiderējot, nevar sasniegt vēlamo vizuālo rezultātu.” A. Veiss atzīst, ka pašvaldības ceļu uzturēšanai ir nepieciešami papildu līdzekļi, un sola, ka Komunālā pārvalde rūpēsies arī par tiem ceļiem, kas netiks pārbūvēti šā projekta ietvaros. Ja būs nepieciešamība, tikšot piesaistīti speciālisti, kuri varētu izvērtēt tālākās darbības, kas veicamas ceļu tehniskā stāvokļa uzlabošanā.