Rekurzeme.lv ARHĪVS

Apmāca profesijās, kas ir deficīts

LIENE ANDERSONE-KOLOSOVA

2019. gada 18. aprīlis 07:00

457
Apmāca profesijās, kas ir deficīts

Mūsu uzdevums ir izglītot, bet pēc tam vajadzīgo speciālistu piesaiste ir atkarīga no veselības aprūpes iestādes – kā viņi studentus prot uzrunāt, ko var piedāvāt un cik var maksāt. Turklāt lēmumu, ko darīt un kur strādāt, katrs pieņem pats, teic Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Liepājas filiāles direktores vietniece un docente Gunta Bēta, piebilstot: “Protams, iestādes pie mums prasa speciālistus, bet studentu ir tik, cik ir.”

Izaug skola un studenti
Liepājā medicīnas izglītības aizsākumi meklējami 20. gadsimta sākumā. No 1945. gada Liepājai ir sava medicīnas skola, kas līdz šai dienai nodrošinājusi nepārtrauktu veselības aprūpes izglītības pakalpojumu sniegšanu. “Liepājā sākumā bija medicīnas skola, pēc tam koledža, taču tagad esam Rīgas Stradiņa universitātes Liepājas filiāle,” norāda Liepājas filiāles direktore Dita Role. Iestāde ar Rīgu sadarbojas, ja tiek rīkotas tiešsaistes lekcijas internetā.
“Šo gadu laikā no viena medmāsas izglītības virziena skola ir izaugusi un piedāvā vairākas studiju programmas,” uzsver direktore. RSU Liepājas filiāle piedāvā apgūt medicīnas nozarē ļoti pieprasītas profesijas – medmāsas un ārsta palīga kvalifikāciju. Abās studiju programmās ir pa 24 budžeta vietām. “Medmāsas ir ļoti liels deficīts,” apstiprina programmas “Māszinības” koordinatore G. Bēta. Vēl pirms dažiem gadiem RSU Liepājas filiālē varēja apgūt vecmātes arodu. “Bija vairāki izlaidumi, taču šai profesijai nebija pieprasījuma. Viss aprīkojums joprojām mums ir, jo gan ārstu palīgiem, gan medmāsām ir jāprot pieņemt dzemdības.”
Ieejot mācību kabinetos, kas aprīkoti ar medicīnas aparatūru, inventāru un mulāžām, G. Bēta norāda, ka viss ir pietuvināts reālajai videi. “Aparatūra neatšķiras no slimnīcas aprīkojuma,” viņa uzsver. Strādājot ar mulāžām, piemēram, mācoties pareizi iedurt adatu vēnā, studenti pārbauda savas spējas. “Viņiem ir jāpārkāpj pāri kādai robežai. Iesākumā baidās – nevar iedurt. Pārējie iedrošina – tā taču ir tikai mulāža, ko darīsi, kad būs slimnīcā pie dzīvā cilvēka jāiet?” saka lektore Līga Ēriksone.
Ārsta palīgu studiju programmas koordinatore Inga Krēvica norāda, ka pēc pirmā semestra, kad studenti ierauga reālo darbu slimnīcā, ir atbirums. “Ārsta palīgam jābūt ārsta labajai rokai. Turklāt patlaban situācija ar ārsta palīgiem ir katastrofāla,” uzskata I. Krēvica, kā vienu no priekšrocībām šajā darbā norādot, ka pēc 25 nostrādātiem gadiem profesijā var doties pensijā jau no 55 gadu vecuma. Taču pēc ārsta palīga specialitātes iegūšanas vairākus gadus jāstrādā sertificēta ārsta palīga vadībā un tikai pēc tam, uzkrājot praktisko pieredzi un nokārtojot eksāmenu, pats var kļūt par sertificētu mediķi un iegūt tiesības strādāt vienam.

Bez darba nepaliks
Salīdzinoši jaunas studiju programmas ir “Ārstnieciskā masāža” un “Veselības sporta speciālists”. Koordinatore Dina Berloviene piebilst, ka studijas ir par maksu. “Taču šie speciālisti ir tik ļoti pieprasīti, ka skaidrs – bez darba nepaliks.”
Atvērto durvju dienās piedalījās arī skolas absolventi. Ilona Goldberga skolu absolvējusi pirms 21 gada. “Esmu strādājusi slimnīcā, poliklīnikā. Tagad esmu bērna kopšanas atvaļinājumā, līdz tam mana darbavieta bija Liepājas Centra sākumskola. Gribu pārkvalificēties – vēlētos šeit studēt ārstniecisko masāžu,” saka bijusī un topošā studente.
Liela interese par Atvērto durvju dienu piedāvājumu – izmēģināt dažādas manipulācijas – ir Liepājas 15. vidusskolas 12. klases skolniecēm Lindai Kirhnerei un Alīnai Vilemsonei. “Vēl domāju, vai studēt medicīnu. Taču tas, kas šeit jādara, mani nebaida,” saka Linda. Savukārt Alīna vairāk sliecas uz veselības sporta speciālista programmas apguvi.
Gan māszinību, gan ārsta palīgu programmu koordinatores uzsver, ka, iegūstot veselības aprūpes speciālista profesiju, darba iespējas ir gana plašas. I. Krēvica teic, ka īstam mediķim atalgojums būs arī cits: “Gandarījums par otra dzīvības glābšanu, ļaujot atkal dzīvot.”
G. Bēta piebilst, ka ap 60 procentiem studentu paralēli studijām strādā, lielākoties apgūstamajā profesijā.