Rekurzeme.lv ARHĪVS

Izjūt braukšanu reibumā un avārijas kūleni

LIENE ANDERSONE-KOLOSOVA

2019. gada 25. aprīlis 07:00

132
Izjūt braukšanu reibumā un avārijas kūleni

Labāk uzzināt sajūtas ar simulatoru palīdzību nekā izjust īstenībā, atzīst Liepājas 10. vidusskolas skolēni, kuri šonedēļ saņēma balvu, ko ieguva konkursā “Gada autovadītājs”. Proti, viņi tika pie iespējas bez maksas noklausīties izglītojošu lekciju par drošības jautājumiem pie stūres un uzzināt sajūtas, kādas jāizdzīvo, kad avārijas situācijās mašīna apmet kūleni, un kā izskatās ceļš, kad šoferis ir reibumā.

Sprādzēties – vienmēr!
Konkursā, ko rīkoja Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un OCTA, piedalījās 2900 dalībnieku, bet Liepājas 10. vidusskolas 11. klase ar skolnieces Kristiānas Remenas labāko sniegumu ierindojās starp 30 labākajām skolām. Konkursā bijis pēc iespējas ātri un pareizi jāatbild uz 15 testa jautājumiem. Pie tiem, kuri parādīja labāko sniegumu, ieradās konkursa organizatori un informēja par drošas braukšanas jautājumiem, sniedza iespēju izmantot simulatorus. Mašīnā sēdošajiem jauniešiem organizatori izstāstīja par pareizu piesprādzēšanos un arī atsprādzēšanos, kad “avārija” jau ir notikusi. Par sprādzēšanās svarīgumu esošajiem un topošajiem autovadītājiem tika atgādināts ar fizikas likumiem: ja cilvēks sver vidēji 70 kilogramus un automašīna pārvietojas ar ātrumu 50 kilometri stundā, tad avārijas jeb trieciena brīdī cilvēka svars pārvēršas par 3,5 tonnām. Aizmugurē sēdošie, ja nav piesprādzējušies, priekšā sēdošajiem dod papildu triecienu pa gurniem un krūškurvi.
12. klases skolnieces Elizabete Vīdnere un Krista Ozollapa bija pirmās, kuras izmēģināja avārijas simulatoru. “Bija adrenalīns, tagad zinām, kā ir, ja mašīna apmetas otrādi. Labāk nezināt, kā tas ir pa īstam, labāk sēdēt šādā,” atzina Krista, kurai ir “baltās” tiesības. “Esmu teoriju jau nokārtojusi. Autoskolā mums māca un stāsta par reālām dzīves situācijām, un tas ir labi,” uzsvēra meitene.
Elizabete tiesības nekārtošot veselības problēmu dēļ, bet Izabella Džeriņa autovadītāja tiesības pagaidām neplāno iegūt, jo neesot motivācijas. “Draugiem ir tiesības, un man nākas uzzināt visu par satiksmi un mašīnām. Mūs skolā izglīto jau gadiem par šīm tēmām, notiek daudz pasākumu par drošību,” norādīja jauniete, kura izglītojošajā lekcijā rādīja spīdošas zināšanas par ceļu satiksmes drošību.

Telefona lietošanas sērga
“Kas ir apstāšanās ceļš?” rīkotāji lekcijas ievadā jauniešiem uzdeva jautājumu. 12. klases skolnieks, kuram jau ir autovadītāja tiesības, nosauca pareizo atbildi kā no grāmatas – tas ir reakcijas laiks plus bremzēšanas ceļš. Cik ilgi autovadītājs domā, līdz nospiež bremzi? Vidējais rādītājs pieredzējušam autovadītājam ir ap sekundi, nepieredzējušajiem – divas, trīs un arī vairāk sekundes. Latvijas labākajam autobraucējam Reinim Nitišam tas ir 0,8 sekundes, norāda konkursa rīkotāji. Ja autovadītājs brauc ar 50 kilometriem stundā, tad viņš sekundē nobrauc 15 metrus, līdz sāk bremzēt. Ja reakcijas laiks ir ilgāks, tad ar tādu pašu ātrumu autovadītājs nobrauks 30, pat 45 metrus, līdz sāks bremzēt.
Autovadītāja reakciju ietekmē un uzmanību no ceļa novērš pagaidām grūti apkarojama sērga – telefona lietošana pie stūres. Ja paralēli notiek skatīšanās uz ceļu un telefonā, iestājas pārmaiņu aklums – šoferis nespēj novērtēt situācijas uz ceļa. Organizatori uzsvēra, ka telefonu drīkst lietot, ja tiek izmantota brīvroku jeb “hands-free” sistēma vai pašreiz aktuālā “Bluetooth” austiņa. Divas austiņas izmantot nav ieteicams, lai autovadītājs varētu dzirdēt, kas notiek apkārt. Jaunieši uzzināja, ka sods par telefona lietošanu pie stūres vispirms ir brīdinājums, bet arī jau pirmajā reizē tas var būt naudas sods – 25 eiro. Patlaban maksimālais sods ir 100 eiro plus par atkārtotu situācijas fiksēšanu klāt vēl soda punkti, bet CSDD brīdina, ka drīzumā Latvijā soda mērs būs augstāks – šofera tiesībām varēs uzlikt mēnesi ilgu liegumu.

Aizliegts savienojums
Latvijā katru dienu autovadītāja tiesības tiek atņemtas desmit šoferiem, no kuriem septiņos gadījumos – par braukšanu reibumā, informē CSDD.
To, cik promiļu drīkst būt, ja jauns vai jau ar stāžu autovadītājs sēžas pie stūres, jaunieši uzreiz nenosauca, jo piekrīt apgalvojumam, ka nedrīkstētu būt nevienas. Tas ir ideālais rādītājs, kas liecina par autovadītāja atbildību. Jaunajam autovadītājam – ar stāžu līdz diviem gadiem – atļauts sēsties pie stūres līdz 0,2 promiļu, bet pieredzējušākajiem – līdz 0,5 promiļu reibumā. Viena pudele gaišā alus radīs 0,5 promiles. Promiļu zaudēšanas procesu paātrināt nevar – ir jāizguļas. Pēc nelielas alkohola lietošanas promiles pazudīs pēc ap astoņām stundām un 40 minūtēm, jo tās sakāpj 40 minūtes pēc pēdējā malka. Ja jaunie autovadītāji ir pieķerti ar reibuma pakāpi no 0,2 līdz 0,5 promilēm, tiesības tiek atņemtas uz pusgadu un piespriež naudas sodu līdz 430 eiro. Ja konstatē no 0,5 līdz vienai promilei – tiesības nost uz gadu un naudas soda latiņa paceļas līdz 640 eiro. Bet, ja promiļu ir vairāk par vienu un līdz 1,5, sodam klāt nāk arests līdz desmit diennaktīm, tiesību atņemšana uz diviem gadiem un naudas sods jau ir līdz 1200 eiro. Savukārt, ja šoferis atļāvies braukt ar vairāk nekā pusotru promili, tad viņš par šoferi nevar būt četrus gadus, jāsēž arestā līdz 15 diennaktīm un jāsamaksā naudas sods līdz 1400 eiro.
Ja brauc bez tiesībām un alkohola reibumā, šoferim jārēķinās ar krimināllietu – tiesības atņem uz pieciem gadiem, jāsēž arestā līdz gadam. Bet, ja izraisa avāriju reibumā, sods atkarīgs no izdarītajiem miesasbojājumiem, bet jebkurā gadījumā – arests uz gadiem. Lai atgūtu tiesības, vispirms jārēķinās ar veselības pārbaudēm pie attiecīgajiem speciālistiem, kuri pēc tām var atteikt atzinumu par atgriešanos satiksmē.
10. klases skolnieks Miks Mariss Liepiņš, izmēģinot reibuma brilles un izstūrējot īsu šķēršļu trasīti, norādīja, ka šī būtu laba un pamācoša atrakcija. “Kur tādas brilles var iegādāties?” viņš jautāja. “Negaidīts rezultāts, nedomāju, ka tāda reakcija būs!”
Tāpat jauniešiem tika piekodināts, ka Latvijā pie stūres ir aizliegts sēdēt narkotisko vielu ietekmē, ieskaitot marihuānas jeb pīpējamās “zālītes” iespaidā. Tad stājas spēkā tieši tāds pats sods kā par braukšanu reibumā virs pusotras promiles. Ja cilvēks reizi ir uzpīpējis marihuānu, analīzēs varēs to pateikt pat vēl pēc sešām dienām; ja regulāri reizi nedēļā – efekts asinīs būs līdz divām nedēļām; ja vēl biežāk – mēnesi un ilgāk. Matu paraugos narkotisko vielu klātbūtne var būt saskatāma pat līdz trim mēnešiem jau no vienas uzsmēķēšanas reizes.