Rekurzeme.lv ARHĪVS

Pie jaunajām “STOP” zīmēm Grobiņā jāpierod

ZANE GVOZDE

2019. gada 8. augusts 07:07

202
Pie jaunajām “STOP” zīmēm Grobiņā jāpierod

Kopš 30. jūlija Grobiņā, Lielās un Zentas Mauriņas ielas krustojumā, uzstādīta ceļa zīme “STOP” jeb “Bez apstāšanās tālāk braukt aizliegts”. Grobiņas novada mājaslapā vēstīts, ka jau iepriekš konkrētajā ceļa posmā bijis jāievēro šīs ceļazīmes norādījumi, lai no Zentas Mauriņas ielas nogrieztos uz Lielo ielu. Taču nu šie paši noteikumi jāievēro arī braucējiem, kuri ceļu veic pa Lielo ielu. Tas nozīmē, ka šajā vietā abas ielas veido vienādas nozīmes krustojumu un braucējiem jāievēro labās rokas likums.

Pamudina iedzīvotāji
Grobiņas novada domes izpilddirektors Uldis Vārna norāda, ka lēmums veikt izmaiņas konkrētajā krustojumā pieņemts jau pavasarī, kad vietējie iedzīvotāji savas bažas pauduši vienā no domes informatīvajiem kanāliem – “WhatsApp” aplikācijā.
“Nāca ziņas, ka ir problemātiski izbraukt šo krustojumu no Zentas Mauriņas ielas, šķērsojot Lielo ielu, jo krustojums ir nepārskatāms, pie ielas esošais spogulis no rīta ir aizrasojis. Kad šāds signāls tika saņemts, tad izpilddirektoru organizētā sanākšanā tika domāts par dažādiem risinājumiem – dārgākiem, lētākiem. Vienojāmies, ka šis varētu būt risinājums, iespējams, starprisinājums.”
U. Vārna norāda, ka ielu krustojumā bijušas divas galvenās problēmas, kas jārisina – iespēja Lielo ielu droši šķērsot tiem, kuriem nepieciešams nogriezties no Zentas Mauriņas ielas, kā arī uzlabot vispārējo drošību, mēģinot samazināt braucēju ātrumu konkrētajā posmā. Lai gan ir zīme, kas norāda, ka Lielajā ielā nepieciešams samazināt ātrumu līdz 30km/h, realitātē vien retais vadītājs šo noteikumu ievēro. Bieži vien krustojumā autovadītāji brauc ar pilsētvidē ierasto 50 km/h ātrumu, dažreiz – pārsniedz pat to. Līdz ar to bijis skaidrs – jāpanāk, lai autovadītāji šajā posmā ātrumu samazinātu un tādā veidā līdz minimumam izslēgtu traģiska satiksmes negadījuma iespējamību.

Krustojums liek domāt
Izpilddirektors atklāj, ka Lielajā ielā jau iepriekš meklēti risinājumi, kā mazināt satiksmes ātrumu. Piemēram, uzstādīti tā dēvētie gulošie policisti. “Protams, tie ir veidi, kas nedaudz traucē, nedaudz sarežģī braukšanu, arī “STOP” zīmes rada neērtības, kad jāapstājas, bet man tomēr gribētos, lai satiksme pa Lielo ielu ir lēnāka,” uzsver U. Vārna. Lai gan “STOP” zīme paredz ātrumu samazināt līdz nullei, pārliecinoties par turpmākās braukšanas drošību, izpilddirektors neslēpj, ka ne visi vietējie un iebraucēji jaunās ceļa zīmes pieņēmuši. Citi, ieraduma vadīti, vēl joprojām Lielo ielu šķēršo kā galveno.
Tomēr vērojamas arī pozitīvas tendences – kad auto pirms krustojuma apstājas, vadītāji apdomā, kā to pareizāk izbraukt, atceroties ikdienā ne tik bieži nepieciešamo labās rokas likumu. U. Vārna mudina tos, kuriem jaunais krustojums liekas apgrūtinošs un laiku kavējošs, izmantot alternatīvās ielas, piemēram, Celtnieku vai Saules ielu.
Izpilddirektors spriež, ka, lai arī risinājums Lielās un Zentas Mauriņas ielas krustojumā nav tradici-onāls un populārs, tas savu funkciju veic un ir lētāks par citiem risinājumiem, piemēram, luksofora uzstādīšanu.
Grobiņā viesojies un jauno vienādas nozīmes krustojumu vērtējis arī autožurnālists Pauls Timrots, kurš Grobiņas novada domes pārstāvjiem devis vērtīgus ieteikumus. Viens no tiem – krustojumā uzzīmēt STOP līnijas, lai braucējiem būtu skaidrs, kur tieši jāapstājas. Tāpat ieteikts iedzīvotājiem vairāk stāstīt un skaidrot par šāda vienādas nozīmes krustojuma izveidi un to, kā pareizi tas izbraucams.
P. Timrots domnieku iniciatīvu vērtējis atzinīgi: “Nevajag baidīties no nepopulāriem risinājumiem.” Autožurnālists atzinis, ka vienādas nozīmes krustojumā lielas nelaimes nevar notikt, līdz ar to bīstamība – arī tad, ja sākumā vadītājos ir apmulsums par to, kā krustojums jāizbrauc, – ir krietni mazāka.