Rekurzeme.lv ARHĪVS

Nekvalitatīvu amatnieka darinājumu var atdot atpakaļ

Nekvalitatīvu amatnieka darinājumu var atdot atpakaļ

Kādos gadījumos drīkst nest atpakaļ preci uz tirdzniecības vietu? Kā ir ar mazajiem ražotājiem, mājražotājiem un amatniekiem, kuri preces pārdod gadatirgos – kādi ir nosacījumi viņu precēm un pakalpojumiem, lai pircējs/patērētājs varētu celt pretenzijas par nekvalitatīvu preci vai pakalpojumu?

Atbild Patērētāju tiesību aizsardzības centra komunikācijas un informēšanas daļas vecākā konsultante Evija Lene.

Ja patērētājs ir iegādājies preci pastāvīgā tirdzniecības vietā jeb veikalā un konstatē tai neatbilstības, piemēram, tā pārstāj darboties vai saplīst, viņš ir tiesīgs pieteikt prasījumu par preces neatbilstību divu gadu laikā no dienas, kad tā ir iegādāta, vai arī, ja precei dota garantija, – visā tajā norādītajā termiņā. Garantijas termiņš nedrīkstētu būt īsāks par diviem gadiem (izņemot, ja īsākā termiņā tiek solīti citi patērētājam būtiski labumi vai kādai detaļai raksturīga ātrāka nolietošanās). Prasījums par līguma noteikumiem neatbilstošu preci ir jāiesniedz divu mēnešu laikā no dienas, kad patērētājs atklājis neatbilstību.
Savukārt, ja patērētājs preci ir iegādājies distances tirdzniecībā, piemēram, internetveikalā, viņš var izmantot atteikuma tiesības un 14 dienu laikā atgriezt preci šim veikalam bez nekāda iemesla – arī tad, ja patērētājam tā vienkārši nepatīk.
Tomēr atgādinām, ka patērētājs preci mājās var izmēģināt tikai tik daudz, cik tas būtu iespējams uz vietas parastā veikalā. Tāpat pastāv izņēmumi un ir preces, kuras nav iespējams atgriezt, piemēram, higiēnas preces, atvērtas smaržas, krēmi, grāmatas, kompaktdiski un citas.
Šobrīd Latvijā ir vairāki parastie veikali, kuri nāk pretī patērētājiem un dod iespēju atgriezt preci pat 30 dienas pēc iegādes brīža. Taču likums neprasa, ka, iegādājoties preci pastāvīgā tirdzniecības vietā, pārdevējam būtu jāņem tā atpakaļ.
Ja mājražotāju un amatnieku izstrādājumus iegādājas dažādos gadatirgos, arī uz šiem tirgotājiem attiecas tie paši noteikumi un precēm ir jāatbilst Preču un pakalpojumu drošuma likumam. Arī gadatirgos ir jāizsniedz darījumu apliecinošs dokuments – čeks vai kvīts. Gadījumā, ja patērētājs konstatēs, ka precei ir neatbilstības, šis dokuments būs kā pierādījums par preces iegādi, kā arī tajā ir norādīts komersanta nosaukums. Iesakām patērētājiem gadatirgos no pārdevējiem paņemt arī vizītkarti, lai nepieciešamības gadījumā ātrāk varētu ar viņiem sazināties.