Naudu sargā digitāli ciparu kodi
Pērn septembrī spēkā stājās Eiropas Savienības Regula par drošiem tiešsaistes maksājumiem, kas attiecas arī uz digitālo autentifikāciju, lai pasargātu klientu no krāpšanas gadījumiem. Regulas prasības attiecas uz visām bankām. Taču iedzīvotājiem joprojām ir jautājumi par jaunajiem autentifikācijas rīkiem – lietotni “Smart-ID” un kodu kalkulatoru.
Atbild bankas “Luminor” Privātpersonu segmenta vadītājs Normunds Rudzītis.
Kāpēc bija nepieciešams atteikties no kodu kartēm kā autentifikācijas rīka?
Kodu kartes šobrīd jau uzskatāmas par novecojušu risinājumu, kas mūsdienu vidē vairs nespēj nodrošināt nepieciešamo drošības līmeni. Autentifikācija ar kodu karti tika izmantota praktiski kopš internetbanku pirmsākumiem Latvijā, tomēr tās trūkums ir nemainīgie kodi, kas nav dinamiski un var būt pieejami trešajām personām, jo nodrukāti uz pašas kartes.
Kodu kartes esam lietojuši jau vairākus gadus desmitus, taču digitālā un tehnoloģiju pasaule strauji attīstās un tās vairs neatbilst šodienas prasībām. Līdz ar to aizstājam kodu kartes ar moderniem mūsdienu risinājumiem, kas pilnībā atbilst šābrīža drošības standartiem.
Ērtāka un vienkāršāka pieeja ir izmantot bezmaksas mobilo lietotni “Smart-ID”, ko var izmantot gan viedtālruņos, gan planšetdatoros. Ar to jebkurā diennakts laikā ir iespēja pieslēgties internetbankai un mobilajai bankai, veikt maksājumus un citas darbības tikai ar dažiem klikšķiem. Tomēr, ja iedzīvotājam nav viedtālruņa vai viņš nolēmis “Smart-ID” lietotni neizmantot, pieslēgties internetbankai, kā arī veikt maksājumus iespējams ar kodu kalkulatoru. Tas, cik ātri izdosies apgūt “Smart-ID”/kodu kalkulatoru lietošanu, drīzāk ir atkarīgs no klienta dzīves stila, paradumiem, vēlmes apgūt ko jaunu, nevis vecuma.
Ja cilvēks bankas karti izmanto tikai naudas izņemšanai no bankomāta, bet internetbanku nelieto, tad nav nepieciešamība iegādāties kodu kalkulatoru vai izmantot “Smart-ID”. Lai saprastu, kurš autorizācijas veids ir ērtāks, jāpārdomā, kādas ir konkrētās vajadzības un kādam nolūkam internetbanka tiek lietota.
Aptuveni desmitā daļa klientu neizmanto internetbanku – pārsvarā tie ir bērni un jaunieši, kuriem jau ir atvērts konts uzkrājumiem vai papildu kartes, bet nav internetbankas.
Cilvēki novērtē, ka bankas kontu drošība ir uzlabojusies, jo tiek izmantoti vai nu unikāli PIN kodi, vai vairākas ciparu kombinācijas. Taču iedzīvotāji, kuri izmanto kodu kalkulatorus, uzskata, ka viņiem ir gana sarežģījusies dzīve. Cilvēki krietnos gados teic: ja nebūtu bērni, mazbērni un citi palīgi, nespētu savus maksājumus veikt, jo vienkārši nespēj izprast, baidās kaut ko sajaukt, saspiest ne tā. Savukārt iedzīvotāji, kuri izmanto “Smart-ID”, norāda, ka autentifikācijas līdzekļu maiņas dēļ dabūjuši gādāt viedierīces, jo parastajos podziņu telefonos šādas iespējas nav. Un telefonā jābūt pieslēgtiem interneta datiem vai wi-fi.
Esam novērojuši, ka tieši seniori ir tā klientu daļa, kas ļoti atbildīgi izturas pret kodu karšu maiņu. Viņiem ir pietiekami liela interese, kā arī nesliktas digitālās prasmes, kas ļauj iemācīties lietot arī “Smart-ID” aplikāciju. Savos klientu apkalpošanas centros īpaši septembrī un oktobrī novērojām, ka daudzi seniori aktīvi nāca un lūdza padomu, kā uzstādīt un lietot “Smart-ID” lietotni.
Lai gan sākumā ir nepieciešama pamācība, kā lietot aplikāciju, taču reālā dzīvē tas ir ērti un vienkārši. Sarežģījumus attaisno tas, ka maksājumi kļūs daudz drošāki.
Kodu kalkulatoru lietošana daudz neatšķiras no ierastās kodu kartes – atšķirīgs ir tikai internetbankā ievadāmā pieejas koda formāts, kas vairs nav drukāts, bet digitāls. Tas nozīmē, ka brīdī, kad kāds klients vēlas pievienoties internetbankai, konkrēta kodu kartes koda vietā jānospiež podziņa uz kodu kalkulatora, un tas parādīs kodu, kas jāievada internetbankas logā. Kodu kalkulators ģenerē vienreiz lietojamus, pēc nejaušības principa izvēlētus kodus, kas, salīdzinot ar drukātajām kodu kartēm, ir drošāk.
Iedzīvotāji norāda, ka kodu kalkulatoriem mēdzot ieķerties podziņas 1 un 2, jo tās izmanto visbiežāk, kad jāievada kods 1 un kods 2.
Regulāri un intensīvi lietojot, arī kodu kalkulatori mēdz nolietoties, tāpēc tiek piedāvāta arī cita autentificēšanās iespēja “Smart-ID”. Ja tomēr kodu kalkulators nepilda savas funkcijas, lūdzam sazināties vai doties uz klientu apkalpošanas centriem. Kodu kalkulatoriem ir divu gadu garantija – ja klients kalkulatoru mums atnesīs un redzēsim, ka pogas reāli nestrādā, tad to nomainīs.
Kas jāņem vērā, izmantojot gan vienu, gan otru internetbankas autentifikācijas metodi?
Tāds jauns produkts, kas maina ikdienas paradumus, kā “Smart-ID” prasa laiku, lai iekarotu uzticību, bet redzam, ka to izvēlas arvien vairāk un vairāk klientu. “Smart-ID” ir iespējams arī izmantot, lai pieslēgtos e-pakalpojumiem un dokumentu parakstīšanai. Ar “Smart-ID” veiktie paraksti ir juridiski saistoši, tie tiek atzīti visās ES valstīs, un tiem ir tāds pats juridisks spēks kā pašrocīgi veiktiem parakstiem.
Lietojot “Smart-ID”, jāievēro arī jau ierastie drošības pamatnoteikumi, lai nejauši savas paroles nenodotu krāpnieku rokās. Piemēram, banka nekad nesūtīs lūgumu atjaunot savu paroli vai PIN kodus īsziņā. Tādēļ vienmēr, uzklikšķinot uz saitēm šādos ziņojumos, pievērsiet uzmanību vietnes adresei interneta pārlūkā, pārbaudot, vai tā sakrīt ar oficiālo vietnes adresi! Ja ir aizdomas par krāpšanu, nekavējoties jāsazinās ar banku, informējot par situāciju. Nekad nenododiet savas paroles vai PIN kodus trešajām personām un neglabājiet tos vietās, kur tām var piekļūt citi cilvēki, piemēram, makā! Nevienam neatklājiet savus “Smart-ID” PIN kodus! Arī banka tos nekad neprasīs nosaukt.
Pieslēgšanos internetbankai un sagatavoto maksājumu apstipriniet tikai tad, ja pats esat veicis šo darbību internetbankā vai mobilajā bankā! Uzsākot darījumu, kodam, kas parādās internetbankā, piemēram, datorā, noteikti ir jāsakrīt ar kodu, ko tajā pašā brīdī parāda “Smart-ID” lietotne viedierīcē. Pirms PIN koda ievades obligāti ir jāpārliecinās, vai abi šie kodi sakrīt, un tikai tad var turpināt darījuma veikšanu.
Iegādājoties jaunu viedierīci, ir svarīgi neizdzēst “Smart-ID” lietotni vecajā telefonā. Lai to atjaunotu jaunajā ierīcē, nepieciešams tajā lejupielādēt “Smart-ID” lietotni un jāreģistrē jauns konts. Savu identifikāciju jaunā “Smart-ID” reģistrācijas gaitā varēs apstiprināt ar pašreizējo “Smart-ID”, kas ir aktivizēts vecajā telefonā.
Ja viedierīce, kurā tiek izmantota “Smart-ID” lietotne, ir nozagta vai nozaudēta, pirmais solis ir – slēgt savu “Smart-ID” kontu, lai garnadzim nebūtu iespēja mēģināt to izmantot. Kontu ir iespējams noslēgt, sazinoties gan ar “Smart-ID” klientu apkalpošanas dienestu, gan savu kontu cilvēks var slēgt pats “Smart-ID” pašapkalpošanās portālā, pievienojoties tam ar Latvijas iedzīvotāja identifikācijas karti.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām