Uzsāk skološanos attālinātā režīmā
No pirmdienas,
23. marta, visām Latvijas vispārējās un augstākās izglītības iestādēm bija jāmaina ierastais darbības modelis, uzsākot mācības attālināti. Valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas dēļ mācības šādā veidā norisināsies līdz 14. aprīlim.
Tā kā par izmaiņām skolu vadības pārstāvji, pedagogi, vecāki un paši izglītojamie uzzināja jau nedēļu iepriekš, pavasara brīvlaika periodā, ikvienam bija laiks, lai ar domu par gaidāmajām izmaiņām ierastajā ikdienā sarastu un kopīgiem spēkiem nolemtu, kā veiksmīgi strādāt, mācot un mācoties attālināti.
Trūkst viedierīču
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) mājaslapā tiek atgādināts, ka, nodrošinot attālināto mācīšanos, katras skolas līmenī iekšēji nepieciešams vienoties par vienotu saziņas un mācību platformu, lai dažādos mācību priekšmetos paveiktais skolēniem nebūtu jāiesniedz citā vidē. Izvēloties šos risinājumus, jārēķinās ar atšķirīgām skolēnu iespējām tehnoloģiju izmantošanai. “Īstenojot attālinātas mācības, svarīgi, lai skolēniem būtu precīzi un saprotami norādījumi, kas un kā ir darāms, lai būtu piekļuve nepieciešamajiem mācību materiāliem šo uzdevumu veikšanai un atgriezeniskā saite par viņu sniegumu,” pauž IZM.
Kā vēsta ziņu aģentūra LETA, pirms gaidāmajām pārmaiņām tika apzinātas skolas, cenšoties noskaidrot skolēnu viedierīču un interneta pieejamību, lai spētu nodrošināt attālinātās mācības visu klašu skolēniem. Atklājās, ka valstī ir nedaudz vairāk nekā 5000 skolēnu, kuriem šādu rīku nav. Reaģējot uz esošo situāciju, valsts un mobilo pakalpojumu operatori vienojās sagādāt 5000 viedierīces. Tās pie skolēniem varētu nonākt šīs nedēļas beigās.
IZM uzrunāja telekomunikāciju un sakaru nozares uzņēmumus, un atbilstoši valdības lēmumam skolēni saņems 2266 mobilo pakalpojumu operatora “Latvijas Mobilais Telefons” un 3000 uzņēmuma “Bite Latvija” piegādātās viedierīces – planšetes un viedtālruņus. Plānots, ka planšetes saņems 1.–5. klašu skolēni, bet viedtālruņus – 6.–12. klašu skolēni.
Var pagarināt mācību gadu
Kā skaidro IZM pārstāvji, lai attālinātais mācību process noritētu veiksmīgi, jāsadarbojas visām iesaistītajām pusēm – skolu vadītājiem, pedagogiem, skolēniem, kā arī skolēnu vecākiem. Īpaša loma veiksmīga attālinātā mācību procesa nodrošināšanā ir tieši viņiem – vecāki tiek aicināti motivēt bērnus mācīties saskaņā ar noteikto grafiku un izplānot regulāru dienas ritmu, lai to ievērotu līdzīgi, kā tas notiktu klātienes mācībās.
“Vecākiem noteikti vajadzētu sazināties ar skolu un pašvaldību, ja ģimenei nepieciešams papildu tehnoloģiskais vai cita veida atbalsts,” aicina IZM pārstāvji. Svarīga ir ģimenes savstarpējā komunikācija, tādēļ vēlams vakaros kopīgi pārrunāt dienā paveikto un piedāvāt nepieciešamo atbalstu.
Skolotājiem jācenšas piedāvāt skolēniem un palīdzēt ieplānot laiku arī regulārām pauzēm un fiziskai aktivitātei katru dienu, kā arī pajautāt, kā bērns jūtas mācību procesā. Skolu vadītāji aicināti neaizmirst arī par pedagogu psiholoģisko labklājību – jaunā situācija ir liels izaicinājums visiem attālinātās mācīšanās procesa dalībniekiem. Jādomā par to, kā labāk organizēt savu darbu, kā izvairīties no pārslodzes un veltīt pietiekamu laiku atpūtai, kā organizēt pieredzes apmaiņu skolotāju vidū attālināto mācību īstenošanā.
LETA rīcībā esošā informācija liecina, ka Saeima atbalstījusi valdības veiktos grozījumus ārkārtējās situācijas regulējumā par papildu ierobežojumiem. Tie paredz, ka izglītības un zinātnes ministrei Ilgai Šuplinskai nepieciešamības gadījumā ir tiesības pieņemt lēmumu arī par mācību gada pagarināšanu. Ministre jau iepriekš ziņojusi, ka tiks lemts par mācību gada pagarinājumu, ja pirmās divas mācību nedēļas nenesīs cerētos rezultātus.
Pieturas pie pārbaudītā
Vaiņodes vidusskolas direktors Zigmunds Mickus atklāj, ka brīdī, kad IZM no visām skolām pieprasījusi datus par skolēnu tehnisko nodrošinājumu darbam mājās, tapis skaidrs, ka vaiņodnieku vidū ir pieci skolēni, kuriem šādu iespēju nav. Taču, vecākiem ātri un atbildīgi reaģējot uz situāciju, izdevies nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu sarūpēt. “Pašlaik viss ir kārtībā,” norāda direktors.
Vaiņodes vidusskolas pedagogi un audzēkņi attālināto mācību norisei izmanto mācību sociālo tīklu Mykoob.lv. Tur noris gan savstarpējā saziņa, gan skolēniem redzams, kādi darbi un uzdevumi konkrētā brīdī jāpaveic. “Mums, radot programmas pirmajai nedēļai, bija svarīgi neizmantot tās vietnes, kas ikdienā netika izmantotas skolā.”
Kā pastāsta Z. Mickus, saistībā ar valstī izsludināto ārkārtējo situāciju, kas paredz mācību attālinātu norisi, radās daudz pakalpojumu sniedzēju piedāvājumu, aicinot izmēģināt arvien jaunas vietnes un lietotnes mācību darba organizēšanai. Taču, tā kā lielākā daļa Vaiņodes vidusskolas pedagogu izmanto lapās Lielvards.lv, Soma.lv un Uzdevumi.lv pieejamos materiālus, nolemts to darīt arī turpmāk. Tādējādi ne pedagogiem, ne skolēniem nav papildu stresa par jaunas mācību vides iepazīšanu un apgūšanu.
Interesanta pieeja rasta, diferencējot uzdoto dažādās vecuma grupās Pirmajās piecās klasēs lielāks uzsvars tiks likts uz uzdoto, lietām, kas jāpilda mājās un jākrāj mapēs.Vēl gan jādomā, kā veiksmīgi izsekot līdzi šo mapju satura pārskatam un novērtējumam. Tomēr svarīgi bijis pirmo piecu klašu skolēnus nenoslogot ar darbu interneta vidē, bet, tur saņemot norādījumus par uzdoto, darboties praktiski savās darba burtnīcās, darba lapās. Vaiņodes vidusskolas direktors atklāj, ka darbs attālināti tiks vairāk koncentrēts uz jau apgūtās vielas atkārtošanu, nostiprināšanu, pakāpeniski pietuvojoties jaunajai tēmai. “Lai, atnākot uz skolu, var dziļāk mesties jaunajā vielā iekšā,” darbības virzienu neikdienišķajā situācijā raksturo direktors.
Laime nelaimē
Pie pilnīgi striktas kontroles, sekojot, vai konkrētajā brīdī ikviens skolēns veic uzdevumu izpildi, skolas vadība nepieturas. Saziņa ar skolotājiem un uzdevumu pildīšana paredzēta atbilstoši stundu sarakstam – līdzīgi kā tad, kad skolēns būtu bijis klātienē. Z. Mickus atklāj, ka, uzzinot par izmaiņām skolas ikdienas darbā, visas iesaistītās puses bijušas saprotošas un situāciju pieņēmušas par pašsaprotamu. “Ne jau skola, ne ministrija, ne valdība ir vainīga pie tā, kāda situācija mums šobrīd ir. Mums jāstrādā kopā.”
Skaidrs gan, ka to, cik veiksmīgi noritēs mācību darbs attālināti, parādīs jau pirmā darbības nedēļa. “Šis laiks ir liels pārbaudījums gan skolām, gan vecākiem. Tagad ir situācija, kurā skolotājs ir kā konsultants, kā uzraugs, kā padomdevējs. Un vecākam gandrīz vai jākļūst par skolotāju uz īsu brīdi,” esošo situāciju vērtē Z. Mickus. Skolotājiem gan nemainīgi ir konsultāciju laiki – brīži, kuros viņi gan saziņai ar skolēniem, gan vecākiem ir sasniedzami un var atbildēt uz ikvienu interesējošu jautājumu. Visus mācību uzdevumus, pabeigtos darbus, skolēni varēs ievietot jau minētajā vietnē Mykoob.lv vai nosūtīt katra priekšmeta skolotājam elektroniski.
Par to, vai attālinātais mācību modelis ir labāks lēmums par tūlītēju mācību gada pagarināšanu, pēc Z. Mickus domām, pāragri spriest. Tas lielākoties atkarīgs no tā, cik ilgi skolēniem un pedagogiem šādā režīmā būs jāstrādā. “Ja tas būs, kā ir noteikts, līdz 14. aprīlim, tad varbūt jā, šis bija pareizais lēmums, bet, ja ilgāk, pat nestādos priekšā… Grūti pateikt.”
Skolas direktors uzskata, ka apzinīgākie skolēni un tie, kuri patiesi grib mācīties, to darīs neatkarīgi no tā, kā noritēs mācību darbs – klātienē vai attālināti. Grūtāk ir ar tiem skolēniem, kuriem intereses par mācībām nav. “Liela atbildība ir gan vecākiem, gan skolotājam. Ar domu – ko viņš uzdod, ko liek darīt. Šis ir tas brīdis, kad skolotājs izpaužas radoši. Viņš var izdomāt jebko. Jābūt radošumam, un tad jau viss būs kārtībā,” pārliecināts direktors. Viņaprāt, šis ir laiks, kas reizē dod iespēju: “Laime nelaimē – parādīsies vājās puses sadarbībā skola–vecāks–skolēns. Tā būs liela mācība, un es ceru, ka mēs kļūsim stiprāki pēc šīs situācijas – gan izglītības ziņā, gan saskarsmē, gan attiecībās.”
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām