Bērnudārzi pielāgojas jaunajiem apstākļiem
Ārkārtējās situācijas izsludināšana valstī ietekmējusi visas darbības jomas un nozares, tajā skaitā izglītības sistēmas darbinieku un apmācāmo ikdienu. Sava darba gaita bija jāmaina arī bērnudārziem, kuros tika nolemts paturēt vien dežūrgrupas, lai uzņemtu tos bērnus, kuru vecākiem nav citu pieskatīšanas iespēju. Situācija novados liecina – vecāki ir atbildīgi un savas atvases, ja tāda iespēja ir, ar pašu lielāku līdzdalību skolo mājas režīmā.
Uz vietas – vien pāris bērnu
Durbes pirmsskolas izglītības iestādes “Ābolītis” vadītāja Mudīte Reinharde atklāj, ka kopš valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas bērnudārzā darbu veic dežūrgrupa. Šo iespēju izmanto vien pāris vecāku, visbiežāk audzēkņu skaits grupā svārstās no diviem līdz trim. Ir dienas, kad bērnudārzu neapmeklē neviens pirmskolēns. “Mēs regulāri apzinām vecākus. Zinām, kurā brīdī atkal plānojams apmeklējums, jo mums ir arī vecāki mediķi un šiem cilvēkiem, protams, ir nepieciešams atbalsts,” situāciju ieskicē M. Reinharde.
Pedagogi – gan dežūrgrupā tieši strādājošie, gan pārējie iestādē nodarbinātie – darbu nav pārtraukuši. Darbs noris attālināti – tiek gatavoti uzskates materiāli, ko iestādes un vecāku kopīgajā e-pastā nosūta, lai vecākiem būtu iespēja ar mazuļiem mācības turpināt mājās. Darbu turpina arī iestādes tehniskie darbinieki – tie veic ģenerāltīrīšanas, apkārtnes labiekārtošanas darbus.
M. Reinharde uzsver, ka apmācības iespēja mājās, iesūtot vecākiem dažāda veida materiālus, tajā skaitā izglītojošas filmas un darba lapas, tiek īstenota visās vecuma grupās, ne tikai 5–6 gadu vecumposmā, kuru pārstāvošajiem bērniem nopietni jāgatavojas skolas gaitu uzsākšanai. “Mēs mēģinām pēc iespējas dažādot šos atbalsta materiālus,” pieeju skaidro vadītāja un priecājas, ka mazuļu vecāki ir atbildīgi un saprot, kādēļ šobrīd ir svarīgi palikt mājās, ja ir tāda iespēja: “No vecākiem šobrīd jau ir daudz lielāka izpratne. Pašā sākumā valdīja neizpratne par situāciju kā tādu. Bet, ņemot vērā masu medijus un situāciju valstī, vecāki ir ļoti pretimnākoši.”
Kā apstiprina M. Reinharde – cik vien tas ir vecāku iespēju robežās, viņi dara visu, ko var, lai nodrošinātu bērnu veiksmīgu skološanos un dienas režīmu arī mājas vidē. Neziņa gan nekur pavisam nav zudusi, jo nav skaidrs, kas sagaida pēc mēneša, diviem. Tomēr iestādes “Ābolītis” vadība, darbinieki un audzēkņu vecāki cenšas situācijai pieiet ar vēsu prātu. “Mēs esam mierīgi, adekvāti situācijai. Tā nav patīkama, saprotama, bet – dzīvosim, redzēsim.” M. Reinharde ir pārliecināta – tas, cik veiksmīgi šo posmu pārdzīvosim, ir atkarīgs no katra paša individuālās atbildības.
Cits citu uzmundrina
Pāvilostas novada Vērgales bērnudārzā “Kastanītis”, līdzīgi kā citos novada bērnudārzos, šobrīd strādā viena dežūrgrupa. To pastāvīgi apmeklē vien viens apmācāmais, kura vecāki ir mediķi un ik dienas ir nodarbināti tiešajos darba pienākumos, pastāsta vadītāja Liena Ernstsone. Viņa spriež, ka apmeklējums ar laiku gan varētu pieaugt, taču tas noteikti būs atkarīgs no tā, kā situācija saistībā ar “Covid-19” izplatīšanos attīstīsies un cik droši jutīsies iedzīvotāji. Šobrīd Pāvilostas novadā vēl neviens saslimšanas gadījums neesot reģistrēts, taču prognozēt, vai tik veiksmīga situācija būs arī turpmāk, nav iespējams.
Bērnudārzā strādā viens pedagogs no katras grupas, pārējie devušies atvaļinājumā, līdzīgs risinājums ir arī iestādes tehniskajiem darbiniekiem. Uz vietas darbojas personāls, kas konkrēto dežūrgrupu var apkalpot – pavāri, apkopēja, auklīte. Mācību process audzēkņiem, kuri atrodas mājās kopā ar vecākiem, tiek nodrošināts attālināti. “Darbojamies E-klasē, mums ir arī “WhatsApp” platforma. Skolotājas bērniem, kuriem nav šīs digitālās iespējas, darbus pieved mājās,” mācību organizēšanu raksturo L. Ernstsone.
Kopā ar vecākiem tiek nodrošināta arī atgriezeniskā saite – viņi iesūta fotogrāfijas no mācību procesa, izpildītos uzdevumus darba lapās krāj mapēs. Līdz ar to pedagogi zina, ka bērni mājās tiek nodarbināti un kopā ar vecākiem nododas pētījumiem, eksperimentiem.
“Katru dienu kaut ko jaunu iemācāmies. Meklējam iespējas, lai būtu interesanti gan bērniem, gan arī pašiem,” par jaunajiem darba apstākļiem saka iestādes vadītāja. Vecāku attieksme pret notiekošo esot dažāda – daļa ir ļoti saprotoši un pieņēmuši situāciju, taču daļa ir noraizējušies, nobažījušies. Un tas, pēc vadītājas teiktā, ir tikai loģiski: “Katram mājās situācija ir citādāka.” Lai kliedētu vecāku bažas, iestādes darbinieki cenšas viņus uzmundrināt un visādi atbalstīt, uzturot optimisma dzirksti gan vecākos, gan pašos.
Ieinteresēti līdzdalībā
Priekules bērnudārza “Dzirnaviņas” vadītāja Ina Dalbiņa sarunā ar “Kursas Laiku” iezīmēja iestādes šābrīža darba specifiku: “Strādājam režīmā, kāds noteikts visā valstī – mums darbojas dežūrgrupa. Sākotnēji to apmeklēja septiņi bērni, bet apstākļi ir pamainījušies un, izvērtējot bērnu veselības stāvokli un labsajūtu, daži bērni ir “uz slimības lapas”.” Iestādes vadītāja apliecina, ka gan citu bērnu, gan personāla drošība un veselība ir pirmajā vietā, tādēļ rūpīgi tiek sekots līdzi katra veselības stāvoklim. I. Dalbiņa skaidro, ka vecākiem, kuru darbs saistīts ar tirdzniecības un ražošanas sfērām, kur darbs nav apstājies, iespēja bērnu turpināt vest uz bērnudārzu ir pat ļoti nepieciešama.
Priekules bērnudārzā jau bijusi ieviesta E-klases sistēma, taču šābrīža situācija likusi šo platformu izmantot daudz vairāk, pamatīgāk, iesaistot arī vecākus. Pedagogi sagatavo nepieciešamās rekomendācijas un uzdevumus, kurus vēlams ar bērniem veikt mājās. Par to, cik labi ar uzdoto veicas, pedagogi var pārliecināties, aplūkojot vecāku iesūtītos videomateriālus. Tāpat bērni mājās veido darbu apkopojumus, sagatavojot uzskates materiālu. “Grūti pateikt, kad būs tas brīdis, kad varēs darbus atnest. Kādreiz vecāks nesa darbiņus no bērnudārza mājās, tagad ir otrādi, vismaz mēs tā plānojam. Kā iznāks – grūti pateikt,” par iespēju atkal visiem audzēkņiem un pedagogiem tikties zem viena jumta saka iestādes vadītāja.
Papildus ikdienas veicamajiem uzdevumiem pedagogi aicina vecākus pievērst uzmanību ieteikumiem plašsaziņas līdzekļos – lai lasa, lai zina visu aktuālo informāciju par mācību organizēšanu neklātienes režīmā. “Tagad mamma ir ne tikai mamma, bet arī padomdevējs izglītības jomā,” vecāku lomu ieskicē I. Dalbiņa. Viņa atzīst, ka vecāku attieksme ir visnotaļ saprotoša. Viņi izrāda interesi par iesaistīšanos bērnu skološanā, zvana pedagogiem, konsultējas. Protams, visvairāk ieinteresēti ir tieši sešgadnieku vecāki, kuriem bērnus jāpalīdz sagatavot skolas gaitām. “Grib zināt, kā tas notiek, kas notiek, seko līdzi aktualitātēm.” Iestādes sociālā pedagoģe šobrīd gatavo aptaujas anketu, kas palīdzēs saprast, kā vecāki vērtē attālināto mācību norisi.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām