Rekurzeme.lv ARHĪVS

Aizputes “Žubīšu gāzējs” – vakcīna pret vīrusu?

LIENE ANDERSONE-KOLOSOVA

2020. gada 23. aprīlis 07:00

27
Aizputes “Žubīšu gāzējs” – vakcīna pret vīrusu?

Aizvadītajā nedēļas nogalē lielu popularitāti ieguva sociālā tīkla “Facebook” kontā “Aizputes memes” publicētā saliktā bilde ar trāpīgu bildes parakstu jeb, precīzāk sakot, komentāru. Proti, bildes pirmajā daļā redzami zinātnieki, kuri sēž laboratorijā, bet otrajā daļā – Aizputes vīna darītavas brūvējums, kuram dots nosaukums “Žubīšu gāzējs”. Bildes komentārs: “Aizputes zinātnieki mēģina radīt vakcīnu pret vīrusu, bet katru reizi viņiem sanāk “Žubīšu gāzējs”.”

Jābūt modriem
Par pandēmijas izraisītāju “Covid-19” sociālajos tīklos un ziņu portālos parādās gan pētnieciska un analītiska informācija, gan arī viltus ziņas, kas draud atkal kļūt par sērgu, kura šķietami nesen likās veiksmīgi apkarota, cilvēkus informējot un aicinot būt medijpratīgiem. Tāpēc tagad saistībā ar vīrusa izplatību visiem lasītājiem jābūt modriem, lai spētu atšķirt patiesību no meliem, faktus no baumām un tā tālāk.
Pēdējā laikā cilvēki paši bieži sāk izteikt aizdomas, vai tas viss, ko mums stāsta un cik daudz pasniedz par koronavīrusu, tiešām ir tas pats galvenais un vai tikai, izmantojot šo slimību, mēs netiekam pakļauti uzmanības novēršanai no kā cita. Sociālo tīklu lietotāji, kuri izvirza dažādas versijas par vīrusa ierobežošanas pamatotību vai pilnīgu bezjē­dzību, paši pat sākuši pētīt dažādus faktus un skaitļus, cenšoties meklēt dažādus informācijas avotus, lai apstiprinātu vai noraidītu savu hipotēžu patiesumu.

Nebaidās jokot
Taču līdztekus visai nopietnajai informācijai jebkuros laikos nezaudējot tēmas aktualitāti, rodas un dzīvo joki. Tie ļauj un liek pasmaidīt, tādējādi atdzesējot sakarsušos un satrauktos prātus par konkrētajā laikā notiekošo. Jāteic gan, ka bieži aktuālo situāciju un arī jokus gana veiksmīgi izmanto reklāmas aktivitātēs un mārketingā.
Kopš izklaide ir sociālie tīkli, aktīvākie oriģinālo joku radītāji uzdarbojas uz pilnu klapi. Piemēram, nav zināms, kas radījis un publicē kontā “Aizputes memes” (meme – ideja, uzvedība vai kāds cits kultūras elements, kas izplatās no indivīda uz indivīdu; interneta meme ir virziens, kas ietver darbības, tēlus, jēdzienus, populāras frāzes vai citus kultūras elementus, kas no personas uz personu izplatās tiešsaistē), tomēr tās pēdējais radītais trāpīgais “izklaides produkts” guvis lielu popularitāti. “Kursas Laiks”, aptaujājot aizputniekus un citus, kuri zina, kas ir “Žubīšu gāzējs”, uzslavēja par radošu izdomu šī joka, kas noteikti uzskatāms par veiksmīga mārketinga paraugu, gaumīgumu un aktualitāti. “It kā jau par šīm tēmām nevajadzētu jokot un ir zināms, ka alkohols vīrusu nenobendē, tomēr – ir iemesls pasmaidīt,” saka aizputnieks Jānis. Viņaprāt, šis joks ir gaumīgs.
Pie bildes pat Aizputes vīna darītava bija pievienojusi komplimentu: “Paldies “Aizputes memes” par precīzo atspoguļojumu, kas notiek pa­grabiņā. Turam ausis vaļā, iespējams, drīz būsim atraduši pareizo formulu, lai uzveiktu kovidu.”
Jāpiebilst, ka “žubīte” ir apzīmējums meitenēm un sievietēm. Jāatgādina, ka “Žubīšu gāzējs” ir Aizputes vīna darītavas apmeklētāju izdomāts nosaukums, jo viesis, kurš reiz prasīja šo dzērienu, nevarēja atcerēties dzēriena sastāvdaļas. Viņa izdomātais nosaukums ātri vien kļuva par folkloru. Dzēriena – rabarberu liķiervīna – radītājs Mārtiņš Sants pēcāk izdomāja, ka jāizgatavo atbilstošas etiķetes. Šis dzēriens kopš tā kristīšanas laika ir viens no pieprasītākajiem Aizputes vīna darītavas produktiem.
Elīna Borska komentē: “Pēc etiķetes ilustrācijas spriežot, “Žubīšu gāzējs” iedarbojas uz vīriešu dzimtes žubīšiem (attēlā nepārprotami attēlots žubītis) – vai tā ir īpaša formula?”