Rekurzeme.lv ARHĪVS

“Organic Wrap” – jauns risinājums pārtikas uzglabāšanai

ZANE GVOZDE

2020. gada 28. maijs 07:00

345
“Organic Wrap” – jauns risinājums pārtikas uzglabāšanai

Liepājniece Krista Krieviņa ir zīmola “Organic Wrap” idejas autore un radītāja. Viņa, liekot lietā savas radošās prasmes un interesi par zaļo dzīvesveidu, izgatavojusi ilgtspējīgu un dabai draudzīgu risinājumu pārtikas produktu glabāšanai. Pašas rokām tiek veidotas bišu vaska drāniņas un turzas, kas ir ekoloģiska alternatīva bieži lietotajiem plastmasas iepakojumiem un pārtikas plēvei.
Lai gan jaunā uzņēmēja ir pašā ceļa sākumā, ar “Organic Wrap” tiek saistīti lieli nākotnes plāni.

Radošo mēģinājumu rezultāts
Liepāja ir K. Krieviņas mājas. Te uzņēmīgā jauniete dzimusi, augusi, skolojusies. Pēc Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas absolvēšanas zināšanas devusies papildināt uz Nīderlandi, kur beigusi augstskolu kā biznesa vadības speciāliste viesnīcu nozarē. Par studiju laika lielāko plusu K. Krieviņa uzskata dotās prakses iespējas. Tās ļāvušas iepazīt pasauli, jo pusgads pavadīts Jaunzēlandē, pēcāk arī ASV. Tā bijusi neatsverama iespēja, kā rezultātā uzkrāta pamatīga ceļošanas pieredze, kā arī gūts ieskats citu valstu kultūrā, dzīvē un ikdienā.
Pēc studijām ceļi veduši atpakaļ uz Latviju. “Es sapratu, ka mani velk atpakaļ uz mājām,” apstiprina K. Krieviņa. Iesākumā gan nolemts atgriezties uz dzīvi Rīgā, kur bijusi iespēja likt lietā studijās apgūto specialitāti, strādājot viesnīcā. Taču tapis skaidrs, ka konkrētais darbs vai nu nav īstais, vai nav atnācis īstajā laikā, jo nav gūts cerētais piepildījums. Lai pārdomātu līdzšinējo pieredzi un saprastu īsto virzienu, kurā doties, liepājniece atkal mērojusi ceļu uz Jaunzēlandi, kur dzīvo viņas radi. “Tā bija kā pauze no visa, lai es saprastu, ko tālāk gribu darīt.”
Tieši Jaunzēlandē pastiprinājusies interese par zaļo dzīvesveidu, par dabas aizsardzību un tās resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Aizsākumi gan meklējami jau studiju laikā, jo jau tad visi projekti bijuši saistīti ar šo tēmu, uzsvaru liekot tieši uz ilgtspējību. “Vairāk iedziļinājos, sāku lasīt par to. Vietnē “YouTube” uzzināju par iespēju pagatavot šāda veida produktu (bišu vaska drāniņas – red.) un pati mēģināju mājās dažādas tā variācijas,” atklāj K. Krieviņa.
Iesākumā drāniņas veidotas, izmantojot tikai bišu vasku, bet, tās lietojot, kļuvis skaidrs, ka nepieciešams kaut ko pievienot, lai produkts būtu izmantojams pēc iespējas ilgāk un bišu vasks priekšlaikus nesadruptu. Pievienojot kokosriekstu eļļu un skujkoku sveķus, kas darbojas arī kā antibakteriāls līdzeklis, neļaujot veidoties kaitīgajiem mikroorganismiem, iegūts produkts, kas vienlaikus ir vairākkārtīgi izmantojams un ļauj pārtiku saglabāt svaigu pēc iespējas ilgāk. Izrādās, ka šāds vielu sastāvs savulaik Senajā Ēģiptē izmantots mumificēšanas nolūkos. “Tāpēc arī pārtika tik ilgi saglabājas svaiga – drāniņa nelaiž ārējo mitrumu klāt, bet tajā pašā laikā saglabā ēdiena dabisko mitrumu. Tas ir iemesls, kāpēc pārtika neizžūst un tik ilgi glabājas,” zina stāstīt “Organic Wrap” radītāja.

Ieceri īsteno Liepājā
Pēc Jaunzēlandē pavadītā laika K. Krieviņa atkal atgriezusies dzimtenē, bet šoreiz – Liepājā. Tieši šeit uzzinājusi par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Liepājas Biznesa inkubatora piedāvāto pirmsinkubācijas programmu, kas palīdz tās dalībniekiem veiksmīgi izveidot un attīstīt iecerēto biznesu. Pagājušā gada jūnijā liepājniece kļuvusi par šīs programmas dalībnieci un pamazām sākusi ceļu uz savu mērķi. Sešu mēnešu garumā bijusi iespēja piedalīties lekcijās, kuru laikā daudz uzzināts par iespējām attīstīt savu ideju, saprast, kā to darīt pēc iespējas veiksmīgāk. Pirmsinkubācijas periods ļāvis saprast, ko un kā darīt, lai panāktu iecerēto.
Šāgada aprīlī K. Krieviņa uzņemta inkubācijas programmā un nu ir daļa no Liepājas Biznesa inkubatora kopienas. Pašas veidotā produkta – ekoloģiska pārtikas iesaiņojuma – virzīšana tirgū licies īstais lauciņš, kurā darboties, vērojot, kā pieaugusi gan pašas, gan apkārtējo interese par zaļo un videi draudzīgo dzīvesveidu. Liepājniece radīto produktu sākotnēji izmēģinājusi pati, tad arī ģimene, radi un draugi, kuri par tā sniegtajām iespējām bijuši patīkami pārsteigti. “Daudzi cilvēki nezina par šādu produktu, manuprāt, tas ir kaut kas jauns,” par priekšrocībām tirgū saka K. Krieviņa un norāda, ka viņai svarīgi ar savu darbību kaut kādā mērā palīdzēt arī pasaulei cīņā ar piesārņojumu un tā radītajām problēmām. Liepājniece ar savu darbošanos lauž stereotipu par tipisko frāzi, ka viena cilvēka centieni jau neko nespēj ietekmēt. “Ja es nesākšu, nekas arī nemainīsies. Katram jāsāk ar sevi,” viņa uzsver.

Produkts ar stāstu
“Organic Wrap” veidotāja pastāsta, ka drāniņas un turzas var izmantot līdz pat 100 reizēm. Lai saglabātu tīru un svaigu, to ir iespējams skalot vēsā ūdenī. “Tas nevar būt karsts ūdens, jo tad bojājas vaska pārklājums,” par vienu no ilgtspējīgas izmantošanas pamatprincipiem saka K. Krieviņa. Drāniņas, ja pamanāms kāds netīkams traips, var mazgāt arī ar dabiskas izcelsmes ziepēm, taču jāiztiek bez berzēšanas, lai nesabojātu īpaši veidoto produktu. Drāniņu un turzu tapšanā izmantota kokvilna, kas ir sertificēta, apliecinot, ka ražošanas procesā nav izmantotas ķimikālijas. Bišu vasks tiek iepirkts no vietējās biškopju saimniecības Saldū, Latvijā tiek iegūta arī kokosriekstu eļļa. To iespējams saņemt pavisam svaigi spiestu, kas ir liels bonuss. Tapšanas procesā “no–līdz” šobrīd iesaistīta vien K. Krieviņa pati. Viņa atzīst, ka produkts top, attiecīgajos izmēros sagatavojot kokvilnas audumu, to pārklājot ar bišu vaska–kokosriekstu eļļas–skujkoku sveķu maisījuma kausējumu. “Maisījums iesūcas, drāniņa ir nedaudz jāpažāvē, un tad tālāk tiek šūtas mazās logo zīmītes,” procesu raksturo liepājniece.
Par katru produkta detaļu tiek īpaši domāts. Piemēram, logotipa zīmītes reizē kalpo arī kā pakarināmais ērtākai uzglabāšanai un žāvēšanai. Arī drāniņu un turzu vizuālais risinājums atšķiras ar to, ka nav pārlieku izskaistināts, bet saglabāts pēc iespējas dabiskāks. “Gribējās ko vienkāršu, askētisku,” pamato K. Krieviņa.
Radošie darbi, tajā skaitā rokdarbi, pie sirds gājuši jau no mazotnes. Tādējādi savā šābrīža nodarbē rasts apvienojums gan no iegūtās izglītības, gan radošā gara, kas iekšā mīt. “Ja es varu pārdot sevis taisītu produktu, tas sagādā pašai ļoti lielu prieku.” Liepājniece norāda, ka produkta pamatā ir stāsts, ar kuru cer pamazām sasniegt un iepazīstināt pēc iespējas plašāku publiku.

Saredz potenciālu
Nosaukums “Organic Wrap” izvēlēts ar tālejošu mērķi. Internacionālais nosaukums ļauj mērķēt uz ārvalstu tirgu, domāt par eksportu, kas ir arī viens no LIAA ieteikumiem. “Uz to ir jāliek liels uzsvars arī nākotnē. Šobrīd apzinām potenciālos eksporta tirgus,” atzīst uzņēmīgā liepājniece. Lai gan darbību sākusi nesen, K. Krieviņa ir apņēmības pilna to vērst plašumā. Viens no lielajiem mērķiem ir “Organic Wrap” pieejamība tirdzniecībai lielajās veikalu ķēdēs, kur tas varētu tikt pozicionēts kā alternatīva līdzšinēji piedāvātajiem uzglabāšanas risinājumiem. Tāpat liepājniece labprāt redzētu, ka iniciatīvu izrādītu paši uzņēmēji un tirgotāji, kuri pārtikas produktus uzreiz ietītu šādā  – videi draudzīgā – materiālā. Liepājniece neslēpj – konkurence viņas lauciņā ir, taču katrs produkts ar kaut ko izceļas un ir īpašs, tādēļ svarīgi to parādīt. Te lieti noder arī darbošanās LIAA paspārnē līdzās citiem līdzīgi domājošiem mazo biznesu attīstītājiem. “Kopiena ir lieliska forma, lai, būdami mazi, mēs varētu kopīgiem spēkiem cits citu atbalstīt.”
Tirdzniecībā K. Krieviņas radītie produkti pirmoreiz bijuši pieejami ap Ziemassvētku laiku, kad tirgošanās notikusi divu dienu garumā Ķīpsalas hallē. Tā bijusi lieliska iespēja produktu prezentēt un par to stāstīt, tiekoties ar klientu aci pret aci. Šobrīd “Organic Wrap” produkciju iespējams iegādāties veikalā “Mulle” Liepājā, veikalos “Daba” visā Latvijā, beziepakojuma veikalā “Burka” Rīgā, kā arī internetveikalā. Liepājniece priecājas par līdzšinējiem panākumiem: “Maija sākums bija pārsteidzoši labs. Interese aug, cilvēki interesējas par produktu.” Taču reizē atzīst, ka kā mazā biznesa pārstāvim sa­sniegt publiku un lielu auditoriju nav nemaz tik viegli, tādēļ nepieciešams izmantot visus iespējamos instrumentus. Tieši tādēļ izveidota lapa arī vietnē “Facebook” un “Instagram” konts. Sadarbība aizsākta arī ar influenceriem jeb viedokļu līderiem. Atrodot viņu vidū cilvēkus ar līdzīgām interesēm un vēlmi izmantot ekoloģiskus produktus pārtikas uzglabāšanā, gūta pārliecība, ka šī kultūra spēj sevi attaisnot un sasniegt attiecīgu publiku.
Cerības uz veiksmīgi iesāktā turpināšanu vieš fakts, ka nākamajā gadā spēkā stāsies jauna ES regula, kas paredz vienreizlietojamo plastmasas produktu aizliegumu. Šis lēmums varētu veicināt produkta aktualitāti. Tāpat par labu nāk cilvēku vidū pieaugošā interese par zaļo dzīvesveidu, ko uzskatāmi pierāda beziepakojuma veikalu atvēršana un citas iniciatīvas. Tas paver iespējas “Organic Wrap” veiksmīgai attīstībai.