Uz veikalu – ar savu burciņu
Nule Juliannas pagalmā atvērts pirmais beziepakojuma veikals Liepājā “Zero Pauna”. Citur Latvijā šādas tirdzniecības vietas darbojas jau vairākus gadus un ar gluži labiem panākumiem. Beziepakojuma veikals nozīmē to, ka pircējs produktus var iesvērt sev vēlamajā daudzumā un izmantot atkārtoti lietojamu taru, līdz ar to cenas ir zemākas.
Teoriju pārbauda praksē
Beziepakojuma veikala “Zero Pauna” īpašnieki un pagaidām vienīgie darbinieki ir Liepājas Universitātes students Toms Lagzdiņš un Rīgas Tehniskās universitātes audzēknis Mārcis Veits. Abi mācās uzņēmējdarbību un ir draugi kopš skolas laika. Šī puišiem ir iespēja zināšanas pielietot praksē.
Ideja par beziepakojuma veikala atvēršanu pirms gadiem diviem radās Tomam. Iedvesmas avots ir
Beas Džonsones grāmata “Māja bez atkritumiem” jeb angliski “Zero Waste Home”. Viņa šādam dzīvesveidam pievērsusies pirms vairāk nekā desmit gadiem un tiek dēvēta par kustības popularizētāju, guru un konsultanti. Grāmatā stāstīts arī par to, kā iet uz veikalu iepirkties un nenopirkt neko lieku. Tas uzņēmējdarbības studentu aizrāva. “Daudzi hobiju pārvērš par biznesu, man bija līdzīgi,” viņš apgalvo. “Sapratu, ka Liepājā nav iespējas nopirkt, piemēram, griķus savā tarā – burkā, maisiņā. Veikalā pieejami tikai safasēti produkti, pēc tam iepakojums – papīrs un plastika – jāmet ārā.”
Veikalā “Zero Pauna” produkti pieejami sveramā veidā. Tas ļauj nenopirkt lieku daudzumu pārtikas, ko, beidzoties derīguma termiņam, nākas izmest atkritumos. Tā, starp citu, ir vēl viena no problēmām, ko pēdējā laikā aizvien biežāk aktualizē sabiedrībā. “Ja iepatīkas cepumi, bet ir šaubas, vai tie garšos, pie mums var nopirkt kaut desmit gramu. Vai arī – ja nepieciešams gatavot kūku dzimšanas dienai, bet receptē ir divsimt grami cukura, tik arī var nopirkt. Nav jāņem kilograms, no kura atlikumu pēc tam neizmantos,” uz ieguvumiem norāda Toms.
Turklāt produkcijas cenas ir zemākas nekā citviet, piemēram, auzu pārslas izmaksā pat uz pusi mazāk nekā tās, kas safasētas paciņās. Tas tāpēc, ka ražotājiem izpaliek iepakojuma izmaksas – gan pats materiāls, gan darbs un iekārtu darbināšana.
Pagaidām sver pārdevējs
Veikala plauktos atrodama izlejamā eļļa, graudaugi, pākšaugi, veselīgi našķi. Sortimentā ir arī higiēnas preces, sadzīves priekšmeti, gatavoti no materiāla, kas dabā sadalās viegli un ātri. Vēl nopērkama videi draudzīga sadzīves ķīmija.
Sākotnējais produktu klāsts veidots, pavasarī veicot potenciālo klientu anketēšanu un pētot līdzīgu veikalu pieredzi. Ieklausoties pircēju vēlmēs, ar laiku produktu klāsts tiks paplašināts. Pieprasījumu pirms reālas darbības uzsākšanas nevarot pilnībā prognozēt, jo tas mainās atkarībā no pilsētas, kur tirdzniecība notiek. Piemēram, vienam un tam pašam produktam Rīgā var būt labs noiets, bet Liepājā – slikts.
Veikala sortimentā uzņēmēji cenšas iekļaut pēc iespējas vairāk Latvijā ražotu produktu. Sadarbības partneru vidū ir “Rīgas dzirnavnieks”, “Gemoss”, “Milzu!”. Tagad atrast firmas, kas piedāvā pamatidejai atbilstoši sagatavotu produkciju, ir salīdzinoši viegli, taču pionieriem gāja daudz grūtāk. Latvijā pirmais beziepakojuma veikals “Burka” Rīgā saskārās ar to, ka ražotāji nesaprata, ko īsti no viņiem vēlas.
Dodoties uz beziepakojuma veikalu, pircējam vēlams līdzi ņemt savu taru, brīdina Toms. Taču, ja tas aizmirsies, nevajag satraukties – stikla burkas ar vāciņiem un papīra maisiņi pieejami arī uz vietas. Burkas atnesuši cilvēki, kuriem pašiem tās nevajag.
Kopš ierobežojumiem, ko pavasarī uzlika koronavīrusa dēļ, lielveikalos sveramā produkcija tiek pārdota, fasēta maisiņos; pārtikas plēvē iepakota pat katra smalkmaizīte. Kā nosacījumi ietekmē beziepakojuma veikalu idejas realizāciju? Toms skaidro, ka sākotnēji par to raizējies, taču noskaidrojis, ka šajā situācijā produktus drīkst iesvērt pārdevējs. Atgriežoties ierastajam ritmam, tas būs ļauts katram pircējam pašam.
Izmanto projekta iespējas
Sākotnēji veikalu bija plānots atvērt jau jūlija pirmajās dienās, taču daudzo darbu un dažu sarežģījumu dēļ jaunie uzņēmēji sapratuši, ka tas neizdosies. Termiņš pagarināts līdz mēneša beigām. Kopumā darbs pie veikala atvēršanas ilga aptuveni gadu.
Vispirms jaunie uzņēmēji iepazinās ar kolēģu pieredzi gan tepat, Latvijā, gan ārvalstīs, piemēram, Londonā. Liepājā tiešu konkurentu “Zero Paunai” nav. Līdzīga ideja ir veikalam “Balzamiko”, taču tam ir nedaudz cits profils – uzsvars vairāk tiek likts uz bioloģisko pārtiku. “Ne visi cilvēki to var atļauties nopirkt,” spriež Toms, bet atzīst, ka arī paši tādu gribētu iekļaut piedāvājumā.
Tā kā pašiem nebija pietiekami līdzekļu veikala izveidei, pētot iespējas piesaistīt finansējumu, nolemts iesaistīties Ventspils Augstskolas, Ventspils Augsto tehnoloģiju parka, Liepājas Universitātes un Kurzemes Biznesa inkubatora īstenotajā projektā “KInGS”. Tas paredz atbalstu studentiem, kuri nolēmuši sākt uzņēmējdarbību. Ideju realizēt iedrošināja un svarīgos brīžos palīdzīgu roku sniedza Kurzemes Biznesa inkubatora vadītājs Intars Zēns.
Ar projekta atbalstu pirmajos mēnešos “Zero Pauna” varēja segt īres maksu un grāmatvedības pakalpojumus. “Tas ir ļoti būtisks atbalsts, jo paiet laiks, kamēr visu ierīko, ienākumu vēl nav, bet izmaksas jau veidojas,” vērtē Toms. Viņš uzsver, ka arī Juliannas pagalma īpašnieki ir ļoti pretimnākoši.
Garāmgājēju plūsma – liela
Ceļš līdz piemērotu telpu atrašanai bijis grūts. Viens no iemesliem ir ļoti augsta īres maksa, ko neliels uzņēmums, sākot darboties, nevar atļauties. Vidēji Liepājā telpas biznesam maksā astoņus, deviņus eiro kvadrātmetrā. Juliannas pagalmā esošajam pagrabiņam cena esot aptuveni uz pusi zemāka. Tas ļauj izmantot lielāku platību, lai tirdzniecības telpās nebūtu saspiestības sajūtas, un ierīkot noliktavu.
Telpas pagrabstāvā zem restorāna “MO” jaunie uzņēmēji izvēlējās, kaut gan Juliannas pagalms nav izteikta tirdzniecības teritorija Liepājā. Tam bija vairāki iemesli. Pirmkārt, puišiem patīk kopiena, kas šeit veidojas. Tepat blakus darbojas organizācija “Radi Vidi Pats”. Tāpat pie sirds iet telpu dizains ar vēsturisko piesitienu, kam labi piederas ar lineļļu apstrādātās, pašu gatavotās mēbeles – lete un plaukti.
Turklāt novērojumi rāda, ka cilvēku plūsma promenādes tuvumā ir gana liela. Sevišķi vasarā caur Juliannas pagalmu staigā daudz cilvēku – gan vietējie, gan tūristi. Un jaunie uzņēmēji cer, ka cilvēks, kurš tiešām grib dzīvot videi draudzīgi, atradīs ceļu uz beziepakojuma veikalu, lai kur tas atrastos.
Popularizējot uzņēmumu, tiek ieguldīts arī reklāmas aktivitātēs. Par “Zero Paunu” stāsta ne tikai paši īpašnieki sociālajos tīklos, bet arī Rietumu Radio. Sadarbībā ar uzņēmumu “Apēd”, kas ražo dabiskus enerģijas batoniņus bez cukura, ēterā tiek organizēti konkursi.
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām