Rekurzeme.lv ARHĪVS

Luks Geņušs "spridzina", Liepājas mērs neatnāk

Iluta Dreimane

2012. gada 11. marts 11:49

720
Luks Geņušs "spridzina", Liepājas mērs neatnāk

Ar klausītāju stāvovācijām pēc Sergeja Rahmaņinova Trešā klavierkoncerta izskanēšanas 1990.gadā dzimušā pianista Luka Geņuša un Liepājas simfoniskā orķestra sniegumā noslēdzies XX Starptautiskā Pianisma zvaigžņu festivāla atklāšanas koncerts Liepājas teātrī. Festivāls Liepājā sācies lietišķā noskaņā, bez svinīgiem pašvaldības sveicieniem. Valsts amatpersonas jubilejas reizē izteica savus vēlējumus reprezentācijas koncertā Rīgā dienu iepriekš.

Koncerta pirmajā daļā muzicēja divi lietuviešu pianisti - tēvs un dēls Petrs un Luks Geņuši. Vispirms P. Geņušs atskaņoja J. S. Baha Koncertu klavierēm, pēc tam divatā ar dēlu - V. A. Mocarta Koncertu divām klavierēm. Otrajā daļā skanēja L. van Bēthovena Otrais klavierkoncerts pianistes no Luksemburgas Ketijas Krīras sniegumā. Koncerts noslēdzās ar vērienīgo S. Rahmaņinova Trešo klavierkoncertu L. Geņuša interpretācijā.  

Jauno pianistu Luku Geņušu muzikologs Orests Silabriedis, kurš ir arī pirmo divu koncertu programmas vadītājs, nosauc par "nenormāli talantīgu". "Mocarts varbūt bija ne gluži līdz galam gatavs, bet Rahmaņinovā pietrūka tā bezgalīguma, kas, manuprāt, spēlējot Rahmaņinova koncertu, ir ļoti svarīgi. Ir tādi izcili spoži brīži, un tad atslābums. Bet atslābt šeit nedrīkst nevienā brīdī." Diez vai tur pie vainas varētu būt Maskavā dzimušā un skolotā pianista jaunība, šaubās muzikologs. "Viņam taču ir "krievu asinis", vajadzētu to just organiski. Nezinu, viņš tā drusku eiropeiski traktē šo mūziku."

Milzīgu uzslavu pēc koncerta gan būtu pelnījis Liepājas simfoniskā orķestra (LSO) mākslinieciskais vadītājs un diriģents Atvars Lakstīgala, uzsver O. Silabriedis. "Tas, kā ar vienu pašu mēģinājumu Rahmaņinova "trešajam" viņš "ķēra" solistu - viņam ir fantastisks diriģenta instinkts! Viņš arī pieradinājis orķestri ļoti asi, precīzi, ātri reaģēt - tas bija meistardarbs!" kritiķis neskopjas ar uzslavām.

Publikā ne viens vien izteica izbrīnu, kāpēc gan neviens no Liepājas domes pārstāvjiem nav ieradies sveikt mūziķus un klausītājus festivāla apaļās jubilejas atklāšanas koncertā. Dažs labs ironizēja - Liepājas mērs visu sakāmo jau pateicis programmiņā nodrukātajā tekstā, klātienē vairs negrib atkārtoties. LSO pārstāvji stāsta, ka mērs gan solījis ierasties, taču, acīmredzot, viņa plāni mainījušies. Taču kādā no koncertiem U. Sesks noteikti būšot klausītāju rindās. Savukārt Kulūras ministre Žaneta Jaunzeme - Grende tieši šajā datumā svinot dzimšanas dienu, tāpēc sveicienus izteikusi jau Rīgā.

Šovakar, 11. martā, Liepājas teātrī būs iespēja dzirdēt programmu "Pianisma lielvalstis", ko jau noklausījusies publika Rīgā, Lielajā ģildē 9. martā. Zāle tur bijusi pilna, priecājas LSO vadītājs U. Lipskis. "Norija mūs bez sakošanas," sev raksturīgajā spilgtiem izteicieniem bagātajā valodā izsakās U. Lipskis. Rīgā klausītāju vidu bijušas arī daudzas esošās un bijušās valsts augstākās amatpersonas.
 
V. A. Mocarta mūziku atskaņos par brīnumbērnu dēvētā 11 gadus vecā pianiste no ASV Umi Gareta. "Brīnumbērns kā brīnumbērns - visi mazi bērni spēlē Mocartu, teiksim tā. Man patīk, ka Mocartu spēlē nobriedušas smadzenes - tas ir gaumes jautājums," O. Silabriedis nevairās atklāt savu subjektīvo viedokli.

Muzikologu pirmajā koncertā patīkami pārsteigusi francūziete Laura Favre - Kāna, kura aizstājusi sasirgušo Brižitu Anžerēru. "Ļoti brīvdomīgs Bēthovens, ļoti precīzi uzzīmēts, ļoti aizraujošs."

Šovakar Liepājā varēs dzirdēt arī vienu no publikas mīluļiem - 1979. gadā dzimušo Antonu Ļahovski. Viņš izpildīs Pētera Čaikovska Otro klavierkoncertu. Kā apgalvo pats pianists - tā būs viņa versija par Čaikovski, publikai jāklausās un jāvērtē, vai tā viņiem patīk vai nē. Vaicāts, vai publiku Rīgā uzrunājis viņa traktējums, pianists pieticīgi atbild: "Liekas, ka patika."

Muzikologs O. Silabriedis gan smaidīdams piebilst - Rīgā ne publika, ne kritiķi ar "Bravo!" pēc A. Ļahovska snieguma neesot skopojušies. Pašam personīgi A. Ļahovskis esot " sena mīlestība" un pianista ideāls. "Tehniski var visu, ir gudrs, nemētājas ar efektiem. Dara to, kas paredzēts, vēl pievienojot savu skatījumu. Viņa rokās klavieres vairs nav klavieres, bet tā ir mūzika."