Rekurzeme.lv ARHĪVS

Liepājā tapusi pirmā priekšpiedziņas sacīkšu laiva

Db.lv, portāls

2011. gada 31. oktobris 11:45

915
Liepājā tapusi pirmā priekšpiedziņas sacīkšu laiva

Laurita 4 ir priekšpiedziņas sacīkšu laiva. Tās konstruktors Uldis Atmats grib paturēt noslēpumā, kāpēc savam lolojumam devis tieši šādu vārdu.

No viņa tik vien uzzinu, ka tam ir saistība ar sievu un mīļoto sievieti, raksta laikraksta Diena žurnāliste Inga Patmalniece.

"Redzot izbrīnu manā sejā, Uldis mierina: "Abas ir vienā personā jau 30 gadu, lai gan manas sievas vārds ir Inese." Vairāk kungu netincinu, ja reiz noslēpums, tad noslēpums. Četri tāpēc, ka laivai ir četri atbalsta punkti. Pilnā gaitā - lidojuma fāzē - laiva balstās tikai uz viena," skaidro raksta autore.

Ideja par priekšpiedziņas sacīkšu laivu auklēta 20 gadu. "Štukoju, vai nav iespējams radīt tādu sacīkšu laivu, kas, braucot lielā ātrumā, neuzlidotu gaisā. Savu ideju uzzīmēju un, kad bija jāķeras pie modeļa gatavošanas, sapratu, ka nav jāpārtaisa esošā, bet jārada jauna. Man ir garāža, ir metālapstrādes bizness, saprašana, tāpēc jādarbojas," stāstījis U. Atmats.

Laurita ir projektēta, lai sasniegtu ātrumu 160-180 kilometru stundā. Pie pilnas jaudas, kas ir ap 160 zirgspēku, aizmugurējā daļa 40 mm lido virs ūdens. Tomēr ātrums nav vienīgā šīs laivas priekšrocība. "Pat, ja tā nebūs ātrāka par pašreizējām laivām, daudz svarīgāka par to ir drošība. Šajā laivā pilots ir pasargātākajā vietā - aizmugurē. Ja notiek sadursme, cilvēks neapdraud savu dzīvību. Arī laivas karkass veidots tā, lai sargātu no deformācijām," viņš teicis.

Pats meistars ar laivu vēl nav izbraucis - paredzēts bijis šoruden, bet tehnisku iemeslu dēļ tas neizdevās. Nokusīs ledus, tad Lauritai pavasarī ļaušot "murrāt kā kaķītim".

"Laiva ir vairāk sirdspriekam. Apliecinājums mūsu varēšanai," konstruktors bijis rūgtuma pilns un skeptisks. "Ja mums būtu nauda, ietu tālāk, līdzekļus tā prasa milzīgus. Saskaitīju līdz četriem ar pusi tūkstošiem, tad sapratu, ka tikai sevi skumdināšu, un pārstāju skaitīt naudu, kuru tur grūdu iekšā. Mēs diezgan mērķtiecīgi meklējām sponsorus, kas gribētu logo uz pirmās priekšpiedziņas sacīkšu laivas, neatradām ne Latvijā, ne pasaulē." Viens izņēmums gan bija - cilvēks, kurš nevēlas sevi afišēt, iedeva 500 latu. Par viņa naudu veikts krāsojums.

"Mēs uzrunājām spēcīgus uzņēmumus, bet saskārāmies tikai ar neticību... Sajūta, ka neviens tā īsti netic, ka var kaut kas tāds tapt Latvijā. Vien neticība un nevēlēšanās."