Rekurzeme.lv ARHĪVS

Tīrīšanā galvenais – laiks

Iluta Dreimane

2011. gada 16. oktobris 09:11

427
Tīrīšanā galvenais – laiks

Padomus «Dzīvesprieka» lasītājiem, kā pašu spēkiem sakopt automobili gan no iekšpuses, gan ārpuses, sniedz pieredzējušais speciālists Juris Ruzgailo.

Virsbūvi mazgā divās kārtās
Automašīna jāmazgā gan ziemā, gan vasarā. Automātiskajās mazgātavās, kur lielās birstes intensīvi rotē, pēc mazgāšanas nereti uz virsbūves atklājas procesā radušās sīkas skrambas un švīkas. Vislabāk tomēr braucamo mazgāt ar rokām un ūdens strūklu, talkā ņemot ķīmiskos līdzekļus, ko pats vari dozēt un uzklāt, uzskata Juris Ruzgailo. Ja ir jutīga āda, ieteicams izmantot gumijas cimdus.
Auto virsbūves mazgāšana jāsāk no jumta, pakāpeniski virzoties uz leju. Vispirms nomazgā putekļus un lielākus netīrumus. Lai tos vieglāk dabūtu nost, Juris iesaka autopiederumu veikalos pameklēt īpašu ķīmisku līdzekli, kuru atšķaida ar ūdeni. Ar iegūto šķīdumu noklāj virsbūvi, tad aptuveni piecas minūtes ļauj tam iedarboties un noskalo ar ūdens strūklu. Nu var ķerties pie mazgāšanas ar auto šampūnu. Tas, kādu līdzekli izvēlēties, ir gaumes un maciņa biezuma jautājums. Mazgāšanu no jumta līdz slieksnim speciālists iesaka veikt ar mīkstāku sūkli. Automašīnas apakšējai daļai, arī riepām labāk izmantot cietāku sūkli vai suku.

Spožs kā jauns
Mazgājot jāatceras atvērt durvis un ar mitro sūkli «pārstaigāt» durvju ailas un sliekšņus. Arī bākas atveres vāciņu vajadzētu mazgāt ne tikai no ārpuses, bet atlocīt to un izmazgāt vietu, kur ir pieeja skrūvējamajam aizbāznim. Ja pie numura zīmes vai citur pieķēries daudz kukaiņu, to notīrīšanai var pameklēt speciālus mazgāšanas līdzekļus. Beigās putas no virsbūves noskalo ar ūdeni. Mazgāšana ar to var beigties, taču speciālists iesaka automobilim uzklāt arī vasku. Pēc vaskošanas auto būs daudz spodrāks un elegantāks, tik viegli nepielips putekļi. Jo īpaši efekts jūtams, ja auto ir tumšā krāsā.
Ir vairāku veidu vaski, ko uzklāt tīram auto. Lētāk izmaksās tāds, kuru klāj vēl uz mitras virsbūves. Ir arī tā dēvētais «sausais» vasks – to klāj uz nožāvēta automobiļa, bet tāds maksās dārgāk.
Vasks rūpīgi jāieberzē apļveida kustībām, nevainojamam spīdumam jāsameklē piemērotas lupatiņas. Var izvēlēties vienkārši kādu mīkstāku drāniņu, bet ir arī nopērkamas speciāli pulēšanai domātas. Tās gan nav lētas, toties kalpos ilgu laiku. Optimāli būtu mazgāt un vaskot ik pēc divām nedēļām.
Mazgājot virsbūvi, stiklus pietiek noslaucīt ar sausu lupatiņu. Ķīmiskus līdzekļus var uzklāt tad, kad ķeras pie salona tīrīšanas.

Jāielien visās spraugās
Salona tīrīšanu speciālists iesaka sākt tieši ar logu stiklu pulēšanu. Šim nolūkam noderēs jebkurš logu tīrāmais šķidrums, kāds tiek izmantots mājsaimniecībā. Vispirms stiklu notīra no iekšpuses, pēc tam – no ārpuses. Tīrot sānu logu stiklus, jāatceras tos mazliet arī nolaist, citādi augšpusē paliks pāris milimetru plata putekļaina josliņa, ko aizsedz blīvējuma gumijas.
Nākamais solis salona tīrīšanā – putekļu sūkšana. Pirms tam gan jāizņem gumijas paklājiņi, ko mazgā ar šampūnu un ūdeni. Ja mīkstie paklājiņi ļoti netīri, tos vispirms noslauka ar birsti, kam raupjāki sari, tikai pēc tam ķeras klāt ar putekļu sūcēju. Lai putekļu sūkšanai būtu atbilstoša vilkme, speciālists iesaka izmantot šaurāku uzgali. Jāizsūc gan krēsli, gan grīda, gan bagāžas nodalījums, nedrīkst aizmirst par šaurā­kajām spraugām. «Ar putekļu sūcēju jāstrādā visur, kur vien tiek klāt. Šajā darbā visspilgtāk izpaužas auto īpašnieka raksturs – cits var rūpīgi strādāt stundām, cits ar putekļu sūkšanu tiks galā minūšu laikā,» smaida J.Ruzgailo.
Kad putekļi izsūkti, jānotīra panelis. Virsmas tīra ar mīkstu lupatiņu – derēs gan mājās atrastās no «iekšējām rezervēm», gan arī veikalā pirktās. Vietās, kur ar lupatiņu netiek klāt, var izmantot otiņu. Ar to, piemēram, izdzenā putekļus no ventilācijas atverēm, no gumijotās gropītes, kas veidojas durvīs pie logu stikliem, un no citām spraugām.

Tīra gan traipus, gan riepas
Ja kādā vietā, kur izmantots tekstilmateriāls, radies traips, nav obligāti gādāt speciālos automašīnām domātos tīrīšanas līdzekļus, derēs jebkurš, kas paredzēts paklājiem, padomu dod speciālists. Taču svarīgi iegaumēt – jātīra ne vien traipa vieta, bet visa virsma. Ja apstrādās tikai nelielo traipu, apkārt paliks netīra un neglīta mala.
Ādas salonu tīrīšanai ir speciāli līdzekļi. Dabūjams arī krēmveida kondicionieris, kas atsvaidzina vizuālo izskatu, neļauj ādai saplaisāt. Gaišajos ādas salonos jāuzmanās džinsu cienītājiem – no biksēm vai jakas uz sēdekļa un atzveltnes var veidoties zilgana maliņa, novērojis Juris. Viņš rēķina – lai arī cik rūpīgi traipus tīrīsi, pilnībā tos būs grūti likvidēt, bet pēc rūpīga darba par 85 procentiem uzlabojums gan varētu būt.
Pret nepatīkamām smakām labākais līdzeklis ir ne vien ķīmija, bet arī ilgstoša salona vēdināšana. Savukārt, ja pie virsbūves pieķēries bitums, to iespējams notīrīt ar šim nolūkam domātu ķīmisku līdzekli. Taču iespējams izlīdzēties arī ar dīzeli, ko uzsmidzina vietās, kur jūtami melnie un asie punktiņi, pēc tam noskalo.
Lai pēc tīrīšanas automobilis būtu glīts kā no skaistumkopšanas salona, var uzpost arī riepas. Ir nopērkams speciāls līdzeklis, ko tām uzsmidzina un pēc tam ar sūkli iesmērē. «Tas ir smukuma pēc – lai riepas būtu melnas un kā jaunas,» nosmaida J.Ruzgailo.