Gints Lūsis: pasažieru pārvadāšanā mikroautobusi joprojām tiks izmantoti
Pasažieru pārvadājumi ar mikroautobusiem Liepājā turpināsies arī pēc izmaiņām sabiedriskā transporta pārvadājumu sistēmā. Pārvadājumi ar mazas ietilpības autobusiem nākošajā un arī turpmākajos gados notiks vismaz trīs sabiedriskā transporta maršrutos. Šie Liepājas pašvaldības plāni ir skaidroti arī visiem pašreizējo mikroautobusu pārvadātāju firmu īpašniekiem vai vadītājiem. Diemžēl medijos šo firmu pārstāvji turpina apgalvot pretējo, tāpēc uzskatu par nepieciešamu vēlreiz skaidrot iecerēto reformu būtību.
Līdzšinējo pārvadājumu sistēmu pieprasa mainīt likumdošana
Plānotajām izmaiņām esošajā pasažieru pārvadājumu sistēmā ir vairāki iemesli. Viens no būtiskākajiem – šādas izmaiņas pieprasa nozari regulējošie normatīvie akti jeb izmaiņas likumdošanā.
"Sabiedriskā transporta pakalpojumu" likums nosaka, ka visi līdz šim noslēgtie līgumi par pasažieru pārvadāšanu ir spēkā līdz 31. 12. 2011. Tas nozīmē, ka turpmāk tiesības veikt regulārus pasažieru pārvadājumus pilsētas sabiedriskā transporta maršrutos var piešķirt, pamatojoties tikai uz Publiskā iepirkuma likuma vai koncesijas pamata. Tas savukārt nozīmē to, ka pilsētas Domei par tiesībām veikt pasažieru pārvadājumus ir jārīko konkurss. Tāpēc Liepājas pilsēta tuvākajā laikā izsludinās konkursu, kura noteikumi šobrīd tiek sagatavoti.
Izstrādājot konkursa noteikumus, Liepājas pilsētas maršrutu tīkls tiks sadalīts četrās daļās; divās no maršrutu daļām ir paredzēti pārvadājumi arī ar mazas ietilpības autobusiem jeb mikroautobusiem. Piemēram, pārvadājumi pāri Kalpaka tiltam – uz un no Karostas – nav iespējami citādi kā izmantojot tikai mazas ietilpības autobusus, kuru masa atbilst tilta nestspējai.
Konkursā varēs piedalīties pēc iespējas plašāks pretendentu loks.
Tātad mikroautobusu pārvadājumi Liepājā tiks saglabāti! Vienīgās izmaiņas – likums pieprasa, lai tiesības veikt pasažieru pārvadājumus uzņēmumi turpmāk izcīnītu konkursa kārtībā, iesniedzot pašvaldībai izdevīgāko piedāvājumu!
Jāuzlabo pārvadājumu kvalitāte un pieejamība
Pilnīgi piekrītu pārvadātāju viedoklim, ka pasažieru pārvadājumi nav jāvērtē tikai no ekonomiskā viedokļa, bet arī no pakalpojuma kvalitātes un pieejamības aspekta.
Jau līdzšinējās juridiskās normas (Ministru kabineta noteikumi) nosaka, ka 30 procenti no pasažieru pārvadājumos izmantotajiem autobusiem jābūt aprīkotiem un pieejamiem invalīdiem vai personām ar bērnu ratiņiem. Turklāt no 2016. gada 1. janvāra saskaņā ar Eiropas Savienības prasībām pilnīgi visam sabiedriskajam transportam jābūt šādi aprīkotam.
Tas nozīmē, ka, iekļaujot mazas ietilpības autobusus kopējā sabiedriskā transporta sistēmā, pieejamība būs jānodrošina arī mikroautobusos.
Lai gan "mikriņiem", kā uzsver paši pārvadātāji, pilsētā ir 20 gadu vēsture, šādu klientu interešu labā šajā laikā tomēr nekas nav paveikts.
Ir jārunā par vēl kādu lietu. Izveidojot vienotu sabiedriskā transporta sistēmu, viss Liepājas pilsētas sabiedriskais transports – lieli un mazi autobusi, kā arī tramvajs – kursēs pēc noteikta grafika un visos transporta veidos būs iespējams izmantot vienu kopīgu braukšanas biļeti vai mēnešbiļeti.
Līdz ar to pasažierim, iegādājoties biļeti, nebūs jādomā par to, ar kāda veida transportu tam būs jāpārvietojas. Pārmaiņas paplašinās pasažieru tiesības izvēlēties jebkuru, sev izdevīgu, transporta līdzekļa veidu. Šobrīd vienotas biļetes iegādes iespējas pilsētā nav.
Turklāt no 2012. gada 1. janvāra iedzīvotājiem, kuriem ir piešķirtas braukšanas maksas atlaides, šīs atlaides būs spēkā arī mazas ietilpības autobusos.
Šobrīd pašvaldība no iedzīvotājiem saņem daudz sūdzību par to, ka mikroautobusi bieži veic bīstamus apdzīšanas manevrus vai, gluži pretēji, brauc nepamatoti lēni, jo viņu starpā notiek konkurence pasažieru dēļ.
Šādu nevajadzīgu konkurenci izdosies novērst ar jauno pasažieru pārvadājumu sistēmu, kas paredz, ka pašvaldība pārvadātājiem turpmāk maksās par nobrauktajiem kilometriem konkrēta maršruta ietvaros. Domāju, ka līdz ar to būtiski mazināsies bīstamās situācijas uz ielām.
Ieviešot jauno pasažieru pārvadājumu modeli, tiks novērsta iespēja mikroautobusiem braukt tikai tajos laikos un maršrutos, kuros ir lielāka pasažieru plūsma un kas ir komerciāli izdevīgi.
Savukārt rīta un vakara reisus, kā arī "neizdevīgos" maršrutus atstājot "lielajiem" autobusiem, kas savukārt palielināja šo pārvadātāju zaudējumus un bija jākompensē no valsts un pašvaldības budžeta.
Vieglāk būs kontrolēt nodokļu maksātāju naudas izlietojumu
Viens no uzlabojumiem būs, ka turpmāk ieņēmumi par braukšanas biļetēm pa taisno nenonāks vis pie pārvadātājiem, bet tos kontrolēs pašvaldības pārstāvji. Tas ir pareizi, jo pārvadātāji par saviem pakalpojumiem saņems nodokļu maksātāju naudu.
Tādējādi beidzot tiks iegūta patiesa informācija par sabiedriskā transporta pasažieru skaitu Liepājā. Šobrīd pārvadātāju sniegtie dati pašvaldībai par pārvadātajiem pasažieriem ir stipri apšaubāmi, jo, saskaņā ar tiem, atsevišķi uzņēmumi ilgstoši strādā ar zaudējumiem, tomēr to maksātnespēja arī nerodas. Tas liek domāt, ka pārvadātāji uzrāda mazāku pārvadāto klientu skaitu, nekā tas ir patiesībā.
Līdz ar to šobrīd diskutējams ir jautājums par to, cik godprātīgi pārvadātāji līdz šim maksājuši nodokļus un kāds ir bijis Liepājas pilsētas un tās iedzīvotāju ieguvums.
Gints Lūsis, Liepājas pilsētas pašvaldības aģentūras "Liepājas sabiedriskais transports" direktors
Kategorijas
- Citas ziņas
- Tirgus
- Atbildam lasītājiem
- Laža
- 8778
- Afiša
- Koncerti
- Sports
- Teātris
- Muzejos
- Izstādes
- Citi pasākumi
- Kino
- Balles
- Laikraksta arhīvs
- Video
- Foto
- Reklāmraksti
- Ekonomika
- Veselība
- Lietotāju raksti
- Kriminālziņas
- Kultūra
- Dzeja
- Konkursi
- Dzīvespriekam
- Sports
- Futbols
- Basketbols
- Handbols
- Autosports
- Motosports
- Volejbols
- Vieglatlētika
- Citi sporta veidi
- Florbols
- Hokejs
- Ziemas sporta veidi
- Soču Olimpiskās spēles
- Liepājas amatieru futbola čempionāts
- Lejaskurzemes novadu futbola čempionāts
- Pasaules ziņas
- Vietējās ziņas
- Liepājā
- Latvijas ziņas
- Dienvidkurzemes novadā
- Izglītība
- Sporta sērija "Izrāviens"
- Piedalies konkursā!
- Saeimas vēlēšanas
- Viena diena uzņēmumā
- Izklaide
- Projektu raksti
- Saimnieko gudri
- Atpazīsim melus!
- Kultūras saknes
- Rūpēsimies par vidi
- Mediju kritika
- Eiropā
- Starp divām reformām