Rekurzeme.lv ARHĪVS

FOTO: Liepājas ostā izceļ pēdējās vraka atlūzas

Ilze Vainovska

2011. gada 13. jūnijs 14:11

382
FOTO: Liepājas ostā izceļ pēdējās vraka atlūzas

Nedēļu ilgušie darbi, lai izceltu ap 20 tonnām smagās vraka atlūzas, šodien noslēdzās ar paraugdemonstrējumu mediju pārstāvjiem. Liepājas ostas padziļināšanas darbi turpināsies līdz oktobrim.

Vispirms tika veikts izpētes darbs, izmantojot sānskata sonoru un magnetometriju. Daļa atlūzu bija zem smiltīm, tās zemes smēlējs pamazām attīrīja. Tiek uzskaitīti un izcelti arī lielie laukakmeņi, kuru platums pārsniedz 1,5 metrus, pastāsta Liepājas SEZ pārvaldes tehniskā direktora vietnieks Egils Sveilis. Mazākus aizved un izgāž jūrā, bet lielākus ved krastā un piedāvā būvkompānijām, vērtējot utilizācijas izmaksas. Tādi izcelti pavisam 24, lielākais pārsniedzis 4-4,5 metrus. Plānots, ka tiks izsmelti 5,2 miljoni kubikmetri smilšu, no tiem 2,2 miljoni jau esot izsmelti.

Vraks pie Liepājas ostas Vidus vārtiem atklāts jau iepriekšējā ostas padziļināšanas reizē 1999. gadā, taču tas sāka traucēt tikai tagad, kad ES Kohēzijas fonda projekts "Liepājas ostas padziļināšana" Liepājas ostā kuģu ceļus paredz padziļināt līdz 12,5 metriem, Brīvostas rajona akvatorijā - līdz  12 metriem, kā arī rekonstruēt  "Loču" kanālu un padziļināt Ziemas ostas rajona akvatoriju līdz septiņu metru dziļumam. Tiks modernizēts arī Kuģu satiksmes vadības centru, kas nodrošinās padziļinātās ostas akvatorijas drošu izmantošanu lieltonnāžas un tuvsatiksmes kuģu satiksmei.

Projektu finansē ES Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas Speciālas ekonomiskās zonas pārvalde.  Kopējās izmaksas ir 27 061 612 latu (t.sk. PVN).

Beļģijas kompānija "Dredging International N.V." šobrīd strādā uz pilnu jaudu ar piecām tehniskām vienībām, no kurām lielākā ir zemes smēlējs "Pinocchio". Nodarbināti ap 70-80 cilvēku.

Izceltās atlūzas skaitās Liepājas SEZ pārvaldes īpašums, taču pagaidām neesot īstas skaidrības, ko ar tām darīt, teic pārvaldes pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe. Eiropas projektu finansu nosacījumi neļauj gūt peļņu, kādu atlūzu varētu dāvināt muzejam, taču "muzejam nevajag 20 tonnas". Augstvērtīgais metāls un īpašs kniedējums ļaujot secināt, ka kuģis būvēts pirms Otrā pasaules kara.