Rekurzeme.lv ARHĪVS

Kafijas cenas piedzīvo lielāko kāpumu 50 gadu laikā

Diena.lv, portāls

2011. gada 29. marts 11:17

809
Kafijas cenas piedzīvo lielāko kāpumu 50 gadu laikā

Pateicoties spekulācijām biržās, patlaban kafijas pupiņu cenas piedzīvo lielāko kāpumu 50 gadu laikā, līdz ar to tuvākajos mēnešos būs jāpaaugstina produkcijas cena par 12%-15%, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" atzina kafijas ražotnes SIA "Melnā kafija" ģenerāldirektors Mārtiņš Čakste.

"Kafijas cenu biržā patlaban nosaka spekulācijas. Pērn jūnijā kafijas pupiņu cena bija 1,34 dolāri par mārciņu jeb 453 gramiem, pārrēķinot - 1,47 lati par kilogramu. Tad sākās straujš kāpums, kurš vēl nav apstājies. Patlaban cena ir 264 centi par mārciņu jeb 2,90 lati par kilogramu. Šis ir ļoti netipisks grafiks, un līdz šim 50 gadu laikā nekas tamlīdzīgs nav novērots," atzina Čakste.

Viņaprāt, kopumā kafijas cenu kāpumam nav pamata, jo pieprasījums ar saražoto ir līdzsvarā. "Tomēr spekulanti gada laikā spējuši noturēt nemitīgu cenas kāpinājumu, un sekas ir tādas, ka tirgotāji sāk just patērētāju pirktspējas trūkumu. Pieprasījums sāk kristies, jo cenu pieaugums sāk kļūt par smagu. Līdzīgās situācijās vienmēr krities kafijas pieprasījums, jo cilvēki sāk daudz rūpīgāk izvērtēt, cik kafijas likt krūzītē. Piemēram, ja bija pieraduši likt karotīti "ar kaudzīti", tagad liek bez tās, tas vien jau samazina patēriņu līdz pat 25%".

Uzņēmējs atzina, ka īslaicīgas cenu svārstības biržā iespējams pārvarēt, fiksējot līgumcenu uz priekšu. Ja kāpums ir tik ilgs kā patlaban, ražotāji neuzdrošinās fiksēt cenu ilgu laiku uz priekšu, jo nevar paredzēt, kad cena strauji kritīs.

"Ražotāji strādā ar maziem krājumiem un nefiksē cenu pārāk ilgi uz priekšu. Līdz ar to rodas liela atkarība no biržas cenu svārstībām, kas savukārt rada nopietnu problēmu ražotājiem - agrāk noslēgto līgumu dēļ lielveikaliem nevaram pateikt, ka pēc mēneša pacelsim cenas. Turklāt Latvijā, atšķirībā no vairākuma Eiropas Savienības valstu, kafijai arī tiek piemērots akcīzes nodoklis - viens lats uz kilogramu un arī pilnā pievienotās vērtības nodokļa likme kā visai pārtikai. Līdz ar to veidojas paradokss, ka Eiropā kafiju varat nopirkt par krietni lētāku cenu, nekā to nākas pirkt Latvijas iedzīvotājiem," sacīja Čakste.

"Melnās kafijas" vadītājs atzina, ka, sākot ar pērnā gada nogali, uzņēmums par 25% paaugstināja mazumtirdzniecības cenas un tuvākajos mēnešos tās nākšoties paaugstināt vēl par 12%-15%.

Kā ziņots, "Melnā kafija" darbu sāka 1996. gadā Ķekavas pagasta "Vecsilos" un ir viena no modernākajām kafijas ražotnēm Baltijas valstīs. Tagad nodarbina 48 cilvēkus.

"Melnās kafijas" galvenie eksporta tirgi ir Lietuva, Igaunija, Krievija Somija un Baltkrievija, arī Lielbritānija un Īrija.

2010. gadā uzņēmums strādāja ar 5,3 miljonu latu apgrozījumu un 140 148 latu peļņu. 2009. gadā apgrozījums bija 4,73 miljoni, bet peļņa - 330 206 lati.

"Melnās kafijas" īpašnieks kopš 2010. gada septembra ir zviedru kompānija "Lofbergs Lila".